Doorwerken aan... met omgevingsmanager Dick van der Kolk

Vlog 15 juni 2020

Dick van der Kolk vertelt Adriaan ter Braack, wetenschapsjournalist, over zijn veelzijdige baan als omgevingsmanager, wat communicatie in zijn werk betekent en welke kansen de coronamaatregelen geven.

ADRIAAN TER BRAACK: Welkom en leuk dat je weer kijkt naar een nieuwe aflevering van 'Doorwerken aan de toekomst'. Een serie waarin ik aan verschillende specialisten van Rijkswaterstaat vraag hoe zij ondanks de huidige situatie door blijven werken aan onze infrastructuur. (De titel van de serie verschijnt: Doorwerken aan de toekomst. Adriaan ter Braack:) OPGEWEKTE MUZIEK Vandaag praat ik daarover met Dick van der Kolk, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. Hij staat volgens mij nu langs de snelweg, als ik het goed heb. Dick, hi! (Hij videobelt.) DICK VAN DER KOLK: Hoi, ja, hoi. Ik sta momenteel zelfs óp de snelweg. Ik sta op de A10 Noord binnenring waar normaal gesproken echt duizenden auto's per dag overheen rijden sta ik hier nu waar niks rijdt. Je bent omgevingsmanager dus, wat doe je dan precies? Ik zorg voor alle communicatie, dus daar ben ik verantwoordelijk voor. Al het verkeersmanagement, er komt heel veel verkeersmanagement bij kijken. En uiteindelijk doen we dit allemaal om te zorgen dat we met zo min mogelijk hinder het werk uitvoeren. Ik kan me voorstellen dat de coronamaatregelen flink wat roet in het eten hebben gegooid? Ja, dat maakt het wel complex. Normaal gesproken, ik heb veel gesprekken. Dat kan met een bewoner zijn, dat kan met een wethouder zijn. Maar dat doen we nu vooral met de telefoon. De telefoon is echt mijn beste maatje geworden. Ik moet gewoon alles vanuit huis doen, en op deze manier ook, videobellen. Ik vroeg me af of de coronamaatregelen ook mogelijkheden bieden omdat de wegen minder bezet zijn. Dit werk hebben we expres naar voren gehaald door de coronamaatregelen omdat, er rijdt gewoon 30 procent minder verkeer momenteel op de weg. Dat is ook weer een van die dingen waar je denkt dit doen we dus om minder hinder voor de omgeving en voor het wegverkeer te creëren. Dus eigenlijk een hele mooie positieve draai te geven aan deze ellendige situatie. Maar ik neem aan dat het ook wel, een weg renoveren op anderhalve meter dat dat ook nog wel een beetje lastig is, toch? Dat is hartstikke lastig natuurlijk. De aannemer is continu aan het kijken wat kan ik wel doen? Wat kan ik niet doen? Hoe moet ik het uitvoeren? Dat doen we in samenspraak om te kijken hoe we het werk toch uitgevoerd krijgen. In dit geval kan het wel betekenen dat we wat langer tijd nodig hebben dan dat we in het begin hadden bedacht. Omdat je gewoon met minder mensen op de weg kan staan. Een heel veelzijdig beroep. -Het is heel veelzijdig. Aan de ene kant kun je met een bewoner aan de praat zijn die een klacht heeft en een uur later kun je met een wethouder aan de telefoon hangen. Dus het is heel veelzijdig, dus het is ook echt van belang dat je goed kan schakelen tussen alle momenten. Heel erg bedankt voor je tijd en veel succes daar nog op de snelweg. Helemaal goed, gaat goed komen. -Dank je wel. Hai. (Op een gele achtergrond verschijnt de titel van de serie: Doorwerken aan de toekomst.) DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN STOPT DAN

Werken bij Rijkswaterstaat

Wil je weten welke vacatures er op dit moment open staan? Bekijk de pagina Vacatures voor een actueel overzicht.