Rijkswaterstaat en ProRail werken door aan de toekomst

Doorwerken aan... met ProRail en Rijkswaterstaat

Vlog 18 mei 2021

Adriaan ter Braack in gesprek met Annemieke van Woercom (Rijkswaterstaat) en Arjan Olsthoorn (ProRail) over de uitdaging bij de vervanging en renovatie van verouderde bruggen, tunnels, viaducten en duizenden kilometers spoor en weg.

ADRIAAN TER BRAACK: Welkom en leuk dat je weer kijkt naar een nieuwe aflevering van Doorwerken aan de toekomst. Een serie waarin ik aan specialisten van Rijkswaterstaat vraag hoe zij, ondanks de huidige situatie door blijven werken aan de vernieuwing, de vervanging en de verduurzaming van onze infrastructuur. Rijkswaterstaat is natuurlijk niet de enige organisatie die verantwoordelijk is voor een goede mobiliteit. ProRail draagt daar bijvoorbeeld ook aan bij. Hoe komen deze twee elkaar dan tegen? In wat voor projecten werken ze samen en zijn hun belangen dan hetzelfde of juist tegenstrijdig? Daarover ga ik vandaag in gesprek met Annemieke van Woercom van Rijkswaterstaat en Arjan Olsthoorn van ProRail. OPGEWEKTE MUZIEK Hallo, allebei. Hallo. -Hoi, Adriaan. Jullie staan buiten, zie ik, bij een spoor. Kunnen jullie vertellen waar jullie staan? ANNEMIEKE VAN WOERCOM: Ja, dat klopt. Wij staan buiten, we staan op de brug bij Sluiskil, de draaibrug over het kanaal Gent-Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen. Annemieke, ik ben benieuwd, wat is jouw functie binnen Rijkswaterstaat? Ik werk op het project Draaibruggen kanaal Gent-Terneuzen voor Rijkswaterstaat als omgevingsmanager. Wat is jouw rol bij dit project, hoe ben jij betrokken? ARJAN OLSTHOORN: Ik ben manager stakeholders bij ProRail, dat ik ervoor zorg draag dat alle mensen die een belang hebben bij deze spoorlijn hierachter in het gesprek mee kunnen doen over beheer en onderhoudswerkzaamheden. Wat moet er gebeuren daar? Nou, deze draaibrug bij Sluiskil en een eindje verderop op het kanaal Gent-Terneuzen ligt nog een draaibrug bij Sas van Gent, die beide bruggen, die gaan wij met het project ombouwen naar bediening op afstand. En dat niet alleen, we vervangen ook zeg maar de hele binnenkant van de brug, dus alle elektra, technische besturingsinstallaties, hydrauliek, alles gaat eruit en wordt gerenoveerd en vervangen. Hoe is het om samen te werken met een andere organisatie, met natuurlijk waarschijnlijk ook andere belangen? Ja, natuurlijk zijn de belangen soms ook anders. Wij moeten het spoor stremmen om de brug te kunnen ombouwen. Ja. En dan merk je dat dat natuurlijk lastig ligt omdat ProRail graag wil dat het spoor beschikbaar blijft voor spoorvervoerders en ook de bedrijven. Maar tegelijkertijd kun je elkaar ook vinden omdat je ook een belang hebt bij een goed functionerende brug. Hoe zie jij dat, Arjan, vanuit ProRail, hoe gaat die samenwerking met Rijkswaterstaat? Die samenwerking is heel goed gegaan. Uiteindelijk hebben we mekaar heel goed kunnen vinden op het gezamenlijk belang dat we hebben en dat is ervoor zorgen dat die infrastructuur in Nederland goed onderhouden is en beschikbaar is voor de bedrijven hier. Wat heb je intussen allemaal wel niet geleerd van deze samenwerking? Wat we vooral geleerd hebben, is dat we elkaars processen beter moeten begrijpen en de verschillen, die soms ook onze kracht kunnen zijn. Nou, wat je uiteindelijk leert, is dat je een goede samenwerking tot stand kunt brengen met elkaar, als je in ieder geval elkaars gezamenlijke belangen kunt benoemen en kunt vinden, dat is heel erg belangrijk. En tegelijkertijd is het ook gewoon mensenwerk. Een voorbeeld daarvan: technisch gezien hadden we andere belangen in dit renovatieproject. Maar uiteindelijk hadden we met elkaar hetzelfde belang en dat is de werkzaamheden zo hindervrij mogelijk uitvoeren. Ik wil jullie heel graag allebei bedanken. Heel veel succes daar nog, het ziet er heel spannend uit. En jij als kijker ook bedankt voor het kijken en hopelijk tot een volgende aflevering van Doorwerken aan de toekomst. Tot ziens. -Ja, tot ziens. Tot ziens, doei. (Beeldtekst: Doorwerken aan de toekomst. Adriaan ter Braack:) Hallo, nog een vraagstuk voor jou. De brug Sluiskil wordt dus op dit moment verbouwd door Rijkswaterstaat in samenwerking met ProRail. En dat kan soms wel ook een beetje spanning veroorzaken. Want die brug kan alleen worden verbouwd als die openstaat. Op die manier kunnen er nog schepen doorheen, maar het heeft als nadeel dat er geen treinverkeer meer overheen kan. Wat nou als je moet verbouwen, maar je hebt geen toestemming voor stremming? Dus het treinverkeer kan niet worden stilgelegd. Wat doe je dan? Het project moet natuurlijk doorgaan, de verbouwing mag niet stoppen. Hoe zou jij dat aanpakken? (Beeldtekst: Rijkswaterstaat en ProRail zoeken Infravernieuwers. Meer weten? Meld je aan voor de livestream op 18 juni!) DE OPGEWEKTE MUZIEK STOPT

Op de hoogte blijven?

Wil je meer weten over de werkzaamheden aan de sluis en de draaibruggen in het Kanaal van Gent naar Terneuzen?

Bekijk ons liveblog