Het dilemma van technisch manager Leobert van der Wielen

Iedere werknemer van Rijkswaterstaat krijgt in zijn of haar werk te maken met dilemma’s of sleutelmomenten. Of het nu gaat om een langverwachte levering van materialen, een dilemma over duurzaamheid of een technisch vraagstuk. Deze keer: het dilemma van technisch manager Leobert van der Wielen.

Als technisch manager is Leobert van der Wielen nauw betrokken bij de renovatie van de draaibruggen in Sluiskil en Sas van Gent. Met zijn team inventariseert hij wat er nodig is om de bruggen zo snel en efficiënt mogelijk te moderniseren. 'In mijn werk kom ik vaak dilemma’s tegen. Een van de meest recente voorbeelden is dat omtrent de VANG, oftewel wasknijper. De VANG is een essentieel onderdeel van de draaibrug. Door dit onderdeel wordt het mogelijk om de spoorstaven op de brug aan elkaar te koppelen. Ons team heeft de opdracht gekregen om dit onderdeel te reviseren.'

'De lagers moeten vervangen worden en de coating moet worden vernieuwd. Om dit onderdeel te reviseren moeten we het spoorverkeer stremmen. Voor de renovatie van de brug hebben we samen met ProRail en de spoorvervoerders afspraken gemaakt. Op basis daarvan stremmen we de brug maximaal 6 dagen aaneengesloten voor spoorverkeer. Dit betekent we de VANG eigenlijk ook binnen deze termijn moeten reviseren.'

Veiligheid vs. functionaliteit

'Als technisch team komen we nu voor het volgende dilemma: als we de VANG willen reviseren moet dit dus in de totale stremming van 6 dagen gebeuren waarbij we het onderdeel eraf moeten halen, reviseren en weer terugplaatsen. Op datzelfde moment worden er op diezelfde locatie ook nog andere activiteiten uitgevoerd (hydraulieke installatie vernieuwen). Door de aannemer is aangegeven dat dit niet op een veilige manier kan binnen een tijdvak van 6 dagen in combinatie met de overige activiteiten.'

'Het idee is om een nieuwe VANG te laten maken zodat we de oude eraf kunnen halen en de nieuwe erop zouden kunnen plaatsen. Om deze te maken hebben we wel allerlei technische gegevens nodig. Dit vergt natuurlijk ook extra tijd en geld, dus we moeten al deze aspecten zorgvuldig afwegen.'

Op de hoogte blijven?
Wil je meer weten over de werkzaamheden aan de sluis en de draaibruggen in het Kanaal van Gent naar Terneuzen?
Bekijk ons liveblog