Nieuwe Sluis Terneuzen: projectdirecteur Eric Marteijn blikt terug en vooruit

Het jaar 2020 was een bewogen jaar. Zo ook voor de bouw van alle projecten rondom het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Projectdirecteur Nieuwe Sluis Terneuzen Eric Marteijn blikt terug en vooral vooruit. Sluisdeuren uit China en bouwen aan de dienstenhaven: het wordt een jaar vol mijlpalen.

Toen in maart 2020 de coronacrisis uitbrak, hield ook projectdirecteur Marteijn zijn hart vast. ‘Ik dacht: hoe gaan we dat doen? We hebben allemaal werknemers uit het buitenland. In de praktijk bleek het gelukkig allemaal mee te vallen.’

De werkzaamheden rondom de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen allerminst stilgestaan, zo stelt Marteijn. ‘We hebben wellicht wat vertraging opgelopen, maar er is met man en macht gewerkt. Gelukkig hebben we de voortgang van alle buitenwerken alsnog voor elkaar kunnen krijgen.’

Het diepste punt ligt op -22 NAP, dat is 25 m onder maaiveld

Diepste punt van de sluis in 2020 bereikt

Mijlpalen waren er het afgelopen jaar volgens Marteijn ook genoeg, maar het absolute hoogtepunt van 2020 was voor hem toch echt dat het diepste punt van het binnen- en buitenhoofd van de sluis werd bereikt. Hoe diep dat dan precies is? ‘Het diepste punt ligt op -22 NAP, dat is 25 m onder maaiveld’, aldus Marteijn.

Naast deze prestatie zijn er ook flink wat andere werkzaamheden verricht. Zo is er bijvoorbeeld gestart met het bouwen van nieuwe kades voor wachtplaatsen voor de binnenvaart, zijn er (vaar)wegen verlegd en zijn er diepwanden geslagen. Volgens projectdirecteur Marteijn typeert deze variatie aan ‘projecten’ zijn werk. ‘Veel mensen zullen bijvoorbeeld denken dat het alleen gaat om het bouwen van een nieuwe sluis, maar er zijn juist zoveel nevenprojecten.’

Vooruitblik: huisvesting voor nautische dienstverleners en sluisdeuren uit China

In 2021 staan er voor Marteijn en zijn team grote mijlpalen op het programma. Zo wordt de dienstenhaven verder aangelegd, wordt er gestart met de bouw voor huisvesting van de nautische dienstverleners en wordt de sluiskolk verder uitgegraven.

Het absolute hoogtepunt van 2021 reikt echter veel verder dan Nederland en Vlaanderen. Medio 2021 worden namelijk 4 immense sluisdeuren en 2 basculebruggen per schip vanuit China naar Nederland getransporteerd. ‘Dit wordt een prachtig moment. Ik heb vergelijkbare sluisdeuren zelf in Panama gezien. Ik probeerde ze op de foto te zetten maar vanwege de grootte was dit bijna onmogelijk. Vergelijk het met de afmetingen van een flink flatgebouw. Je kunt dus wel nagaan hoe groot ze zijn’, aldus Marteijn.

Bouw sluisdeuren Nieuwe Sluis Terneuzen
De sluisdeuren van de Nieuwe Sluis Terneuzen die klaarliggen om naar hun bestemming te worden gebracht

‘Werken aan Kanaal van Gent naar Terneuzen is mensenwerk’

Marteijn is van oorsprong bioloog. Dat vakgebied lijkt op het eerste gezicht lijkt wellicht ver van het werk dat hij nu doet. ‘Ik denk dat het echt wel overeenkomsten heeft. Een bioloog observeert vaak gedrag. Bij werkzaamheden op en aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen zijn veel mensen betrokken. Het zorgen dat alle samenwerking en ook de interne projectorganisatie soepel verloopt, is echt mensenwerk’, aldus Marteijn.

Vooral het waarborgen van de veiligheid tijdens de werkzaamheden is voor Marteijn belangrijk. ‘Dit thema zal ook in 2021 heel belangrijk zijn. Iedereen moet te allen tijde veilig zijn of haar werk kunnen doen. Hier gaan we in 2021 weer veel mee aan de slag, zodat ons project zo soepel mogelijk verloop’, zo sluit de projectdirecteur af.

Wil je blijven meekijken met het werk van Eric?

Ga naar de liveblog