Drones zijn typisch een ontwikkeling die snel gaat; vooralsnog lijken de voordelen groot

Varende en vliegende drones als inspecteurs

Mijn kijkje achter de schermen bij Rijkswaterstaat zit erop. In mijn laatste blog voor Rijkswaterstaat maak ik de balans op. Ik heb de afgelopen 9 maanden veel gezien. Van gigantische sluizen in Terneuzen en IJmuiden tot microscopisch kleine plastics in het lab in Lelystad.

Wat dat vooral zegt is dat Rijkswaterstaat een hele diverse organisatie is waar veel gebeurt op allerlei onderwerpen. Een organisatie die continu beweegt, waar veel te doen is en ruimte is voor vernieuwing.

Onbemande (lucht)vaartuigen

De laatste video gaat over drones oftewel onbemande (lucht)vaartuigen. Het is typisch zo’n ontwikkeling die ineens heel snel kan gaan, omdat de voordelen vooralsnog enorm lijken. De inzet van drones bespaart tijd en geld. Bovendien is het duurzamer. En dat te bedenken dat ‘betaalbare’ dronetechniek nog niet zo lang bestaat.

Het is dankzij de smartphone dat allerlei onderdelen die je nodig hebt voor een drone stukken kleiner, lichter en goedkoper zijn geworden de afgelopen jaren; gyroscopen, accelerometers, accu’s, sensoren en camera's.

Nog steeds veel handwerk

Dronepoint en Nebest lieten me bij de Waalbrug zien hoe je een inspectie doet met een drone. Nog steeds is het veel handwerk. Het besturen van de drone gaat nog met de hand en beelden van de drone worden live bekeken, maar de potentie is grandioos. Kunstmatige intelligentie kan (achteraf) meekijken met de beelden die inspecteurs zien en waarschuwen voor kleine veranderingen die met het blote oog mogelijk nog niet te zien zijn.

Het voelt als de toekomst, maar het is nu. Even dromen: wellicht staat over enkele jaren bij elk groot kunstwerk een box met daarin een drone die als een robotstofzuiger in je huis dagelijks een inspectie doet van een deel van het kunstwerk, zonder dat er mensenhanden aan te pas komen.

Inspectieschip van Aquatic Drones

Bij het inspectieschip van Aquatic Drones lijkt het al een beetje die kant op te gaan. Daar teken je op een kaart wel deel van een rivier geïnspecteerd moet worden, het schip vaart uit, verzamelt de date en vaart terug naar de haven, dat is de belofte. Het prototype heeft z’n kracht al bewezen en het 1e productiemodel is bijna af. Klaar om zelfstandig de toekomst tegemoet te varen.

Dank aan iedereen die heeft meegewerkt aan de video’s. Ik vond het leuk, interessant en ik blijf de ontwikkelingen volgen.

Op de hoogte blijven?

Wil je meer weten over dit soort werkzaamheden aan het Kanaal Gent-Terneuzen?

Bekijk ons liveblog