‘Wegverkeersleider is echt een baan om trots op te zijn'

Wieger van de Meerakker, wegverkeersleider

Interview 17 februari 2021

Nooit had Wieger van de Meerakker kunnen bedenken dat een bezoekje aan de verkeerscentrale Zuid-Nederland tijdens zijn studie zou leiden tot een baan daar. Toch is dat wel het geval: inmiddels werkt Wieger alweer 7 jaar als wegverkeersleider bij onze verkeerscentrale in Helmond. Hij vertelt er graag meer over.

Wat heb je gedaan voor je bij Rijkswaterstaat kwam werken en waarom solliciteerde je als wegverkeersleider bij Rijkswaterstaat?

‘Na mijn mbo-studie verkeers- en stedenbouwkunde kwam ik terecht in de cartografiebranche. Ondanks dat ik 6 jaar in deze branche gewerkt heb, merkte ik dat ik er niet 100% gelukkig van werd. Mijn studiebezoek aan de verkeerscentrale Zuid-Nederland, die toen nog in Geldrop zat, had me nooit losgelaten. Ik was daar echt van onder de indruk. Toen de verkeerscentrale verhuisde naar Helmond en nieuwe medewerkers zocht, heb ik dan ook direct gesolliciteerd. Eerst werkte ik via een uitzendbureau, maar na een jaar kreeg ik een vaste aanstelling. Een sleutelmoment in mijn leven: ik heb nu een baan die mij echt gelukkig maakt!’

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

‘We werken in ploegendiensten, dus hoe je dag eruitziet hangt ook af van of je de vroege, late of nachtdienst hebt. Maar het is hoe dan ook onze taak te zorgen dat de weggebruikers veilig van A naar B komen en dat incidenten vlot worden afgehandeld. Er komen vanuit verschillende hoeken meldingen bij ons binnen. Zo kan de politiemeldkamer ons benaderen vanwege een ongeval, de ANWB met een pechgeval, en de brandweer vanwege een autobrand. Wij kijken eerst of we camera’s ter plaatse hebben en proberen zo snel zicht te krijgen op de situatie. We plaatsen kruisen op de signaleringsborden en sturen een weginspecteur op pad voor de beveiliging ter plaatse. Ook schakelen we een berger in. Ontstaat er file, dan overleggen we met de verkeerscentrale Utrecht en zoeken we met onze collega’s daar naar alternatieve routes voor de weggebruikers.’

’Momenteel is het vanwege corona natuurlijk wat rustiger op de weg, maar normaal gesproken kan het tijdens de ochtend-, middag- en avondspits urenlang heel druk zijn. Wij prioriteren alle meldingen en proberen deze zo snel mogelijk op te lossen. Is het even minder druk, dan praten we bij met elkaar en duiken we in protocollen en procedures zodat we altijd goed op de hoogte zijn. Naast ongeplande werkzaamheden zoals het oplossen van incidenten, zijn we ook bezig met geplande werkzaamheden. Bijvoorbeeld met het plaatsen van kruisen op de signaleringsborden vanwege wegwerkzaamheden of het in goede banen leiden van het verkeer tijdens een groot evenement.’

Dat je zorgt voor veiligheid en voorkomt dat een ongeluk escaleert, vind ik mooi aan dit vak
Wieger van de Meerakker Wegverkeersleider
Bekijk onze vacatures

Wat zijn voor jou de 3 leukste aspecten van je functie?

‘Ik wil iets kunnen betekenen voor mensen, hulp kunnen verlenen. Dat je kunt zorgen voor veiligheid op de weg en kunt voorkomen dat een ongeluk escaleert, vind ik heel mooi aan dit vak. Dat je hiermee ook een grote verantwoordelijkheid draagt, spreekt me ook aan. Daarnaast is de afwisseling echt een grote plus van deze functie. Ik log aan het begin van mijn dienst in en weet vervolgens niet wat er op mijn pad komt. Ook is ons werk vaak in het nieuws. Een wegafzetting door gladheid of gladheidsbestrijding, een ongeluk met afgezette rijbanen tot gevolg, een bevalling langs de snelweg: terwijl wij bezig zijn alles in goede banen te leiden, hoor je het bericht erover al op de radio. Tot slot maakt ook het team waarin we werken deze baan zo leuk. We trekken echt samen op en gaan er samen voor.’

Wat vraagt het van iemand om het werk van wegverkeersleider goed te kunnen doen?

‘Affiniteit met verkeer is uiteraard belangrijk. En omdat je de hele dag communiceert, met bijvoorbeeld collega’s en de politie, is het essentieel dat je graag en goed communiceert. Daarbij moet je ook stevig in je schoenen staan: soms wil iemand een andere aanpak van bijvoorbeeld een incident dan jij. Dan moet je goed kunnen uitleggen wat je standpunten zijn. Uiteraard is stressbestendigheid ook een belangrijke eigenschap. Als je op de camera’s een zwaargewond persoon ziet, moet je niet dichtslaan maar direct overgaan tot handelen. Dat vraagt een bepaalde kalmte. Daarnaast is het zaak dat je goed overzicht kunt houden, prioriteiten kunt stellen en besluiten durft te nemen. Dat zijn trouwens ook zaken die je hier kunt leren, tijdens het werk. Je collega’s helpen je daarbij. Tot slot is het fijn als je overweg kunt met computersystemen. Hoe ze precies werken, leren wij je hier, maar het helpt als je er al wel gevoel voor hebt.’

Waarom is werken als wegverkeersleider bij Rijkswaterstaat een aanrader?

‘Als je ziet wat je als wegverkeersleider kunt betekenen voor de weggebruikers in ons land, dat is dit echt een baan om trots op te zijn. Hoe sneller jij een incident met een gekantelde vrachtwagen opgelost hebt, hoe minder mensen te laat komen op hun werk. En wanneer je na een ongeluk op een warme zomerdag een lange file kunt voorkomen, zijn ook heel veel mensen daarbij gebaat. Bovendien biedt Rijkswaterstaat je als werkgever veel zekerheid en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. En ja, de werktijden zijn anders dan normaal, maar bij werk dat zo leuk en boeiend is, maakt dat echt niets uit. Bovendien zorgen de onregelmatigheidstoeslagen ervoor dat je loonstrookje er prima uitziet.’

Vragen over de functie adviseur wegverkeer?

Maaike Fennis (Wegverkeer)