Samen werken aan de infrastructuur van de toekomst (archief)
Lees op deze pagina eerdere nieuwsberichten over de werkzaamheden aan de Nieuwe Sluis Terneuzen en de draaibruggen bij Sluiskil en Sas van Gent.
Liveblog
De komende jaren werkt Rijkswaterstaat hard aan projecten rondom de vaarverbinding tussen Rotterdam en Parijs. Denk aan de gigantische bouw van de Nieuwe Sluis, de renovatie van de draaibruggen in het Kanaal van Gent naar Terneuzen maar ook de werkzaamheden bij de Volkeraksluizen. Door de ogen van diverse collega’s kijken we mee en verzamelen nieuws, feiten en mooie verhalen!
-
12 januari 2022
Het beheer en onderhoud van de imposante Volkeraksluizen regisseren
Als regisseur asset management van de Volkeraksluizen ben ik als het ware de verbinder tussen de beheerders van de sluizen en het organisatieonderdeel van Rijkswaterstaat dat het onderhoud laat uitvoeren.
Het mooie van het project rond de Volkeraksluizen is de ongekend grote omvang. De Volkeraksluizen vormen het drukste en grootste sluizencomplex voor de binnenvaart in Europa. De drie schutsluizen, de vier spuisluizen en de jachtensluis vormen met elkaar een imposant geheel. Ik vind het een enorm mooie uitdaging hier de samenwerking tussen de beheerder en de projectorganisatie in goede banen te leiden. Meer lezen over de afwegingen die daarbij komen kijken? Je leest het in een interview met Willemien.
-
6 januari 2022
Verder aan de slag in 2022
Het nieuwe jaar is alweer begonnen. Op het beeld hieronder zie je wat voor een werk er in 2021 is verzet met de betonwerken in het buitenhoofd. Maar ook in dit nieuwe jaar gaat de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen onverminderd door. Wat gaat er de komende tijd gebeuren? Ik neem je mee.
De betonwerken in de sluishoofden gaan dit jaar verder. Halverwege 2022 ronden we die werkzaamheden af. Daarna worden de sluishoofden weer onder water gezet. De eerste kranen verdwijnen daardoor ook. We maken in de sluiskolk bovenop de combiwanden betonnen randen. En we starten dit jaar met het bouwen van het bediengebouw van de Nieuwe Sluis. In de dienstenhaven gaan we ook aan de slag met het dienstengebouw. De sluisdeuren en -bruggen komen dit voorjaar naar Nederland. Ook dat is een hele operatie. En we gaan verder met het slopen van de kolkwanden van de voormalige Middensluis.
Natuurlijk houden we jullie op de hoogte van onze werkzaamheden. Ook hopen we weer een tweetal ‘live’ inloopavonden te organiseren. En zou een open dag op de bouwplaats dan ook weer plaats kunnen vinden? Ik hoop van wel, want dit is werk dat je moet zien.
-
4 januari 2022
Met volle kracht vooruit in 2022!
Het realiseren van de vaarroute van Rotterdam naar Parijs is een flinke klus. Zowel in Nederland als in België en Frankrijk. De Nieuwe Sluis Terneuzen speelt hierin een sleutelrol, maar ook de draaibruggen Sluiskil en Sas van Gent zijn van groot belang. En vergeet de Volkeraksluizen niet. Met elk hun hoogtepunten het afgelopen jaar. Zo is er bij de Nieuwe Sluis Terneuzen in 2021 wel 680 m kade aangelegd. En is de uitdagende stremming bij draaibrug Sluiskil succesvol verlopen. Ook zijn we bij de Volkeraksluizen begonnen met het opknappen van de jachtensluis. Een grote, spannende operatie. Stuk voor stuk belangrijke projecten en samen echte verbinders. Wij kijken uit naar een nieuw jaar vol uitdagingen, vooruitgang en verbinding! Niks missen? Blijf dan de liveblog volgen en meld je aan voor de nieuwsbrief via de ‘alert-knop’ bovenaan de pagina.
-
30 december 2021
Samen werken aan veilige oplossingen
Als coördinerend adviseur cybersecurity buig ik mij over grote digitale veiligheidsvraagstukken en schrijf ik strijdplannen. Objecten worden steeds vaker door Rijkswaterstaat van een afstand in de gaten gehouden en bestuurd. Sensoren houden bij wanneer het tijd is voor groot onderhoud. Die voortschrijdende digitalisering zorgt ervoor dat de digitale kwetsbaarheid ook toeneemt. De kern van mijn werk, de vraag: ‘Wat als?’
Toch is cyberveiligheid iets waar alle medewerkers van Rijkswaterstaat bij betrokken zijn. Hoe dat zit? Ik vertel het in dit interview.
-
28 december 2021
Liever één windmolen adopteren dan wat extra watt opwekken
Als technisch manager op het Project Draaibruggen Kanaal Gent–Terneuzen kijk ik naar alle technische installaties op de bruggen. Energieopwekking en -verbruik zijn dan belangrijke onderdelen. Maar de mogelijkheden op dit project zijn soms wat beperkt. In 2014 hebben we zuinige regelbare aandrijving geplaatst op deze draaibruggen, met elektromotoren zonder koolborstels. Op basculebruggen kunnen we die gebruiken om bij het neerlaten van de brug stroom op te wekken, zoals een elektrische auto dat doet bij het remmen. Dat is bij deze enorme draaibruggen niet mogelijk.
Zo leek het in eerste instantie een grote ontdekkingstocht van wat er allemaal niet kan. Maar we hebben overal ledverlichting toegepast. De borden langs de weg zijn van een type die niet continu verwarmd hoeven te worden om stand-by te blijven. De bruggen worden onbemand, dus het setpoint van de verwarming kan omlaag. We hebben ook de verlichting in de pijlers gekoppeld aan het inbraakalarm. Op het geringe dakoppervlak moeten we ook de CCTV camera’s plaatsen. Zonnepanelen gaan dan niet. In plaats van wat extra watt opwekken, kunnen we beter een windmolen adopteren.
We hebben bij Rijkswaterstaat het doel om klimaatneutraal te zijn in 2030. Met veel interesse volg ik ook alle initiatieven. Zoals het Windpark waar collega Teun Lamers aan werkt op de Maasvlakte 2. Hij werd geïnterviewd door Technisch Weekblad hierover.
-
23 december 2021
Een veilige haven
Mission to Seafarers is een wereldwijd netwerk van zeemanshuizen. Dat weet ik omdat ik, naast mijn rol bij Rijkswaterstaat, al lang bij de locatie in Vlissingen betrokken ben. Het leven aan boord kan soms zwaar zijn. Zeker tijdens deze pandemie. Zeevarende moeten dan soms maanden aan boord blijven. Mission to Seafarers biedt hen een veilige haven. In dit interview vertel ik je er meer over.
-
21 december 2021
Zoet boven zout
Bij Rijkswaterstaat houden we met een netwerk van meetpunten continu bij hoeveel zout water er door de sluizen naar binnenstroomt. Met deze data weten we precies wanneer en hoe lang een sluis het beste open kan om verzilting zo veel mogelijk tegen te gaan. Bij de Nieuwe Sluis Terneuzen werk ik aan het Beslissingsondersteunend Systeem. Dit systeem voorziet de sluisbedienaars straks van allerlei data waarmee zij keuzes kunnen maken bij het schutten van schepen. Maar mijn collega's bij de nieuwe Zeesluis IJmuiden hebben een andere aanpak.
Met de komst van de Zeesluis IJmuiden, de grootste ter wereld, komt er ook daar een grote uitdaging bij. Iedere keer als de sluisdeur opengaat stroomt er namelijk 10 miljoen kilo zout het Noordzeekanaal in, dat is bijna 2 keer meer dan bij de oude sluis. In 2022 begint daarom de bouw van een constructie die zout en zoet water kan scheiden, om vervolgens het overtollige zoute deel af te voeren. Hoe dat precies werkt lees je in het artikel Zoet boven zout.
-
20 december 2021
Hoe houd je de Nederlandse infrastructuur cyberveilig?
Negen maanden werk ik nu als coördinerend adviseur cybersecurity. Vanaf de eerste dag vind ik dat spannend, uitdagend en fascinerend tegelijk. Wat het in het kort inhoudt, lees je hieronder.
-
14 december 2021
Van Vlinder tot Vluchtstrook
Onder de noemer 'Meet & Seat' gaf Rijkswaterstaat in november een inkijkje in diverse werken en projecten. Zo maakten deelnemers kennis met het werkveld van omgevingsmanagement in het webinar ‘Van Vlinder tot Vluchtstrook’, waar ik gastspreker was.
In dit webinar is uitgebreid gesproken over de rol als omgevingsmanager en het afwegen van belangen bij infraprojecten. Denk aan bijvoorbeeld weggebruikers, bedrijven, omwonenden, gemeenten en aannemers. Hoe ga je om met hinder en uiteenlopende vereisten van verschillende partijen? Met de omgang van bodem, en biodiversiteit in een gebied. Een boeiend gesprek! Kijk hier terug!
-
9 december 2021
Storten onderwaterbetonvloer sluiskolk
Vanaf vanavond (9 december 2021) gaan we verder met het storten van de onderwaterbetonvloer van de sluiskolk. Deze keer is het middelste gedeelte van de betonvloer, tussen de 2 bodemroosters in, aan de beurt. Daarvoor gebruiken we meer dan 12.000 kuub beton. De andere 2 delen zijn eind november gestort. Na dit weekend is de vloer van de sluiskolk dus klaar.
De sluiskolk staat vol met water. Daarom gebruiken we onderwaterbeton voor de vloer. Dat is speciaal beton dat geschikt is om onder water uit te harden. Het beton komt uit onze eigen betoncentrale. De bodemroosters, die eerder zijn afgezonken naar de bodem worden onderdeel van de betonvloer.
Het beton verdelen we via drijvende leidingen vanaf een ponton over de vloer van de kolk. Het ponton is met lieren bevestigd aan de kade. Om ervoor te zorgen dat we het beton gelijkmatig over de bodem van de sluiskolk verdelen, maken we gebruik van duikers. Zij houden de betonaanvoer onder water in de gaten en voeren metingen uit.
De betonstorts gaan 24 uur per dag door. We voeren het beton vanaf onze eigen betoncentrale op het bouwterrein aan naar de sluiskolk. De betonwagens rijden daarbij af en aan. Mogelijk is in de stilte van de nacht het geluid van de achteruitrijalarmen te horen. Dat is noodzakelijk voor de veiligheid van de medewerkers op het bouwterrein.
-
8 december 2021
Bedienen op afstand en toch heel dichtbij
Het is je vast wel eens opgevallen dat steeds meer bedieningsruimtes van bruggen er behoorlijk verlaten bijliggen. Vandaag de dag worden die namelijk bediend op afstand en toch heel dichtbij. Met de nieuwste technologie worden straks ook onze draaibruggen Sas van Gent en Sluiskil nauwlettend in de gaten gehouden. Hoe het werkt zie je in de video hieronder.
-
2 december 2021
Drijvende dienstensteiger bereikt de haven van Terneuzen
Een spannend moment in ons project vond ik dat vorige week de drijvende dienstensteiger van maar liefst 101,5 meter lang en 12 meter breed de haven van Terneuzen heeft bereikt. Dat was niet zomaar een boottochtje. Deze steiger is met behulp van 2 sleepboten over de Westerschelde naar Terneuzen gevaren, om ‘m daar op zijn definitieve plaats te bevestigen. En afgelopen dinsdag 30 november 2021 is deze steiger voor de maritieme dienstverleners op zijn plek gelegd bij de Nieuwe Sluis Terneuzen.
De drijvende dienstensteiger heeft aan de lange zijde 5 paalramen. Deze zorgen ervoor dat de drijvende dienstensteiger met de wisselende getijden in de buitenhaven mee kan bewegen aan de 5 geleidepalen. Het installeren van de paalramen hebben we uitgevoerd met behulp van een autokraan vanaf de kade. Vanwege de getijdewerking deden we dat in de binnenhaven. De dienstensteiger moest eerst geschut worden door de sluis naar de binnenhaven. Op de werklocatie hees de autokraan de paalramen op hun plaats, vervolgens zetten we ze vast aan de steiger. Als de paalramen zijn geïnstalleerd, schutten we de dienstensteiger weer naar de Buitenhaven, waar we de drijvende steiger op zijn definitieve plaats in de nieuwe dienstenhaven aanmeren en bevestigen.
-
30 november 2021
Deuren van 100 ton
Met jaarlijks 150.000 schepen waarvoor ze open en dicht gaan, zijn de deuren van de Volkeraksluizen constant in beweging. Dan wil je natuurlijk wel dat de scharnieren soepel blijven lopen en de deuren in goede conditie zijn. John Romeijn, assetmanager van de Volkeraksluis, vertelt hoe je dat voor elkaar krijgt. Lees het interview met John.
-
23 november 2021
Kerkuilen
Bij werkzaamheden in 2017 aan de reserve sluisdeuren van de Volkeraksluis werden kerkuilen aangetroffen. Een beschermde diersoort. Samen met de Uilenwerkgroep is gezocht naar een langeretermijnoplossing passend bij het leefgedrag van de uilen. Een die het mogelijk maakte door te gaan met de werkzaamheden. Hoe we dat gedaan hebben is te zien in de video: Uil in de reservedeur van de Volkeraksluizen. De uilenwerkgroep is nog regelmatig op de Volkeraksluis te vinden.
-
18 november 2021
Assetmanagement door de ogen van een binnenvaartschipper
Als adviseur assetmanagement ben je de spin in het web op belangrijke knooppunten van internationale weg- en waterverkeer. Je bemiddelt de verschillende belangen wanneer sluizen, bruggen en andere waterwerken bijvoorbeeld moeten worden onderhouden.
Als voormalig binnenvaartschipper voer Janko Vink talloze keren langs de bruggen en door de sluizen waar hij nu de onderhoudsplanning voor maakt. Door met het oog van een schipper te kijken, voegt hij praktijkervaring toe aan een vak dat steeds procesmatiger wordt. Want naast onderhoud is je rol als assetmanager om op langere termijn na te denken over ‘de kunstwerken’. Het draait om de ontwikkeling van onderhouds- en vervangingsscenario’s in de toekomst. Meer weten over zijn werk als assetmanager? Je leest het in een interview met Janko.
-
16 november 2021
Nationale Bruggenbank
Bij Radio Veronica kwamen ze erachter dat bruggen aangeboden worden op de Nationale Bruggenbank. Ook bijvoorbeeld de Van Brienenoordbrug. Hoe dat in zijn werk gaat, vroegen ze aan Barbara Offenbeek - Kuipers, senior adviseur implementatie circulaire economie bij Rijkswaterstaat. En dat leverde op de radio een geanimeerd gesprek op. Hoor en kijk het terug op YouTube.
-
9 november 2021
Beheer is niet sexy?
We hebben het hier regelmatig over asset management. En hebben het dan meestal over bruggen, viaducten, sluizen, waterkeringen. Maar we hebben ook groen asset management: bomen, grasland in de bermen (18.000 ha!), oevers, uiterwaarden, kwelders, slikken en schorren. En ook voorzieningen voor dieren zoals ecoducten en wildrasters. Hoe alle bermen, faunapassages, bruggen en wegen ervoor staan, moet allemaal worden geïnspecteerd en bijgehouden. Gigantische hoeveelheden aan data.
Wil je hier meer over weten, lees dan de blog van Adam Hofland, strategisch adviseur Infrastructuur en Leefomgeving.
-
3 november 2021
Meld je aan voor het webinar Omgevingsmanagement
Bij de aanleg en onderhoud van wegen en vaarwegen hebben weggebruikers, schippers, bedrijven, omwonenden, gemeenten en aannemers allemaal zo hun eigen belangen en wensen. Hoe ga je hiermee om zonder dat een bouwproject vertraging oploopt?
Kijk en praat mee met Harm Verbeek en Carolien Mentink over hun werk als omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat.
-
28 oktober 2021
Aanmelden nieuwsbrief
Wil jij op deze unieke plek zitten? Binnenkort kun je op een bijzonder manier bij ons aanschuiven. Abonneer je op de nieuwsbrief en krijg voorrang op je ticket. Dan houden wij een stoeltje voor je vrij.
-
26 oktober 2021
Sloop Middensluis in volle gang
Op 30 september kondigden we het al aan op dit liveblog: de sloop van het zuidelijke deel van de Middensluis van het sluizencomplex Terneuzen. En dat gaat voortvarend. Het 1e brugdeel is weggehaald en ook de eerste sluisdeur is eruit gehesen en kleiner gemaakt. De remmingswerken, oftewel de geleidewerken bij de invaart van de sluis, zijn verwijderd. Ook zijn we bezig met de sloop van de kleine gebouwen op het terrein. Daarnaast is alle bestrating verwijderd en zijn al grote delen grond afgevoerd. In november boren we gaten in de wanden om later, in 2022, explosieven te kunnen plaatsen. Het puin voeren we af naar de Schependijk. Op de Schependijk staat een puinbreker om alle brokstukken nog kleiner te maken.
Sloopwerk
Dit jaar vinden de werkzaamheden voor de sloop Middensluis met name overdag plaats van maandag tot en met zaterdag tussen 07.00 en 19.00 uur. In 2022 gaan ook een aantal werkzaamheden 24/7 door. Denk aan het hakken en uitgraven van de vloeren en opruimen van het puin. In het voorjaar van 2022 zullen we gebruik maken van explosieven om delen van de wanden verder af te kunnen breken.
-
19 oktober 2021
Een schip vol sluisdeuren
Het is bijna zo ver. De 4 sluisdeuren voor de Nieuwe Sluis Terneuzen zijn zo goed als gereed en komen vanuit China naar Terneuzen. Samen met 2 basculebruggen, 8 rioolschuiven en onderhoudsvoorzieningen voor het droogzetten van de sluisdeuren. Vanuit Penglai vertrekt schip Zhen Hua 34 met alle onderdelen naar Nederland. Na zo’n 2 maanden varen komt het schip in maart 2022 aan in Terneuzen.
Alle onderdelen zijn via 3D-modellen ontworpen en zouden straks precies moeten passen. Toch blijft dit voor mij een van de spannendste momenten van het hele project. Ik zal jullie op de hoogte blijven houden.
-
14 oktober 2021
Ook de bever valt onder omgevingsmanagement
Ook de bever valt onder omgevingsmanagement Als omgevingsmanager sta ik tussen het project en de omgeving. En die omgeving varieert keer op keer. Van bewoners tot de scheepvaart, van bedrijvigheid tot natuur. Zo hadden we vorig jaar bij draaibrug Sluiskil in te maken met de aanwezigheid van vleermuizen.
Momenteel rukt de beverpopulatie op in Nederland. Als Rijkswaterstaat kunnen we bij talloze projecten bevers tegenkomen. We willen voorkomen dat bevers graafschade aanrichten aan keringen en wegen. Aangezien de beverpopulatie groeit, groeit ook het aantal organisaties en particulieren die met bevers te maken krijgen. Met verschillende partners is daarom het Kenniscentrum Bever opgericht, zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Ben je benieuwd? Neem een kijkje op de website.
-
12 oktober 2021
Zo werkt het afzinken van bodemroosters
Op een mistige dag in september hebben we het eerste bodemrooster van maar liefst 57 m lang en 17 m breed bij de Nieuwe Sluis Terneuzen afgezonken. Het 2e bodemrooster is op 6 oktober 2021 naar de bodem gegaan. De bodemroosters vormen straks een belangrijk onderdeel in het omhoog en omlaag brengen van het waterniveau in de sluiskolk, het zogenaamde nivelleren. De bodemroosters zorgen dat het water vanaf de onderzijde de kolk in- en uitstroomt. Ze zijn beiden verbonden met het nivelleerkanaal, dat parallel aan de sluis loopt
De bodemroosters lagen al enige tijd drijvend in de sluiskolk te wachten tot alles gereed was voor het afzinken. Speciaal voor het afzinken hebben we twee pontons met elk twee lieren opgebouwd, uitgevoerd in een zogenaamde catamaranconstructie. Met behulp van ballastblokken werd het rooster met een volume van wel 5.000 m3 in de lieren naar beneden op het grindbed gelegd. Vervolgens opende een duiker een afsluiter (een soort kraan) op het rooster waardoor het rooster volstroomde en op de goede plek bleef liggen.
-
7 oktober 2021
We introduceren je 3 nieuwe assetmanagers
We gaan hier de komende tijd het werk van 3 nieuwe mensen volgen. Dat zijn: assetmanager John Romeijn, regisseur assetmanagement Willemien van der Marel en adviseur assetmanagement Janko Vink. Alledrie zijn ze betrokken bij het onderhoud aan de Volkeraksluizen, Het drukste en grootste binnenvaart sluizencomplex van Europa. John, Willemien en Janko zullen zich hier de komende tijd aan je voorstellen.
-
5 oktober 2021
Tijd om bij te praten! Online inloopavond op 5 oktober 2021
Betonnen wanden die de bouwkuip uitkomen, onderwaterbeton in de sluiskolk, sloop van de Middensluis en volop werkzaamheden in de dienstenhaven. Het is tijd om bij te praten! Op dinsdagavond 5 oktober 2021 om 19.00 uur bespreken omgevingsmanager Harm Verbeek en omgevingsmanager van aannemerscombinatie Sassevaart Nancy Vinke de laatste stand van zaken van het project Nieuwe Sluis Terneuzen. Ga naar de website Nieuwe Sluis Terneuzen voor meer informatie of naar Facebook voor de livestream. Vooraf aanmelden is niet nodig.
-
30 september 2021
Afscheid nemen van de Middensluis: de laatste doorvaart
Op 1 oktober 2021 wordt de Middensluis in Terneuzen buiten gebruik genomen. Aannemer Sassevaart gaat de sluis slopen om ruimte te maken voor de invaart voor de in aanbouw zijnde Nieuwe Sluis en de dienstenhaven. Doordat er geen gebruik meer wordt gemaakt van de Middensluis verliest het tijdelijke omleidingskanaal, het Kapitein Rooiboskanaal, zijn functie. Een laatste doorvaart markeert het einde van beide objecten en hun functies. Rondvaartboot De Denick vaart met (oud-)medewerkers en (oud-)bedienaars van de Middensluis voor de laatste keer door de sluis, vergezeld door patrouillevaartuig de RWS23.
-
28 september 2021
Kerngetallen route Parijs - Rotterdam
De vaarroute van Rotterdam naar Parijs is belangrijk voor de industrie. Op het kaartje hieronder zijn de Volkeraksluizen te zien. De Volkeraksluizen vormen Europa’s grootste en drukst bevaren binnenvaartsluizencomplex. Met 48 sluisdeuren, 3 grote sluizen en kolken voor de beroepsvaart en een jachtensluis is deze plek van groot economisch belang voor de scheepvaart. Binnenkort kun je door de ogen van onze collega's meekijken bij de Volkeraksluizen. Houd ons liveblog goed in de gaten!
-
23 september 2021
Van schipper naar verkeersleider scheepvaart
De Nieuwe Sluis Terneuzen wordt natuurlijk klaargemaakt voor een groot aantal schepen dat erdoor moet varen. Het scheepvaartverkeer moet natuurlijk in goede banen worden geleid: daar zijn verkeersleiders voor. Zo staat er ook een verkeerstoren in Terneuzen, waarin onder andere verkeersleider Roy Kint ervoor zorgt dat schepen veilig van A naar B komen. Lees het volledige interview.
-
21 september 2021
Cybersecurity bij Rijkswaterstaat: een directe impact op veiligheid
De draaibruggen bij Sluiskil worden gemoderniseerd. Dit betekent dat er van een oude draaibrug een slimme brug wordt gemaakt. Bright kwam eerder bij ons langs en zocht uit hoe dit precies zit. Om deze bruggen slim te maken is expertise op het gebied van cybersecurity nodig. De video van Bright kun je hieronder nogmaals bekijken.
-
16 september 2021
Glasvezelkabel onder het fietspad ontdekt: wat doe je?
De modernisering van de draaibruggen bij Sas van Gent en Sluiskil is in volle gang. Laatst vonden er werkzaamheden plaats aan het fietspad in de buurt bij een van de bruggen. Plotseling ontdekte ons team een glasvezelkabel onder een fietspad die daar eigenlijk niet hoort te liggen. Samen met ons project moeten we in zo'n situatie om de tafel om te kijken wat er nodig is. Waar hoort deze kabel? En kunnen we nu andere werkzaamheden wel hervatten? Dit is typisch zo'n klein dilemma waar je als team voor kunt komen te staan.
-
14 september 2021
Ontwikkelen tot cyberspecialist: the pyramid of pain
Cyber is een belangrijk onderwerp, zo ook voor onze mensen. Wanneer je je wil ontwikkelen als cyberspecialist bij Rijkswaterstaat heb je talloze mogelijkheden. In een soort pyramide krijg je de kans om steeds meer specialisaties aan te leren: 'De Pyramid of Pain'.
Als je begint, is het natuurlijk belangrijk om de basis goed onder de knie krijgt. Hierna kan iemand zich meer gaan specialiseren. Je leert hoe je een analyse doet en hoe je data veilig kunt stellen. Als je dit allemaal onder de knie hebt, kun je je nog verder specialiseren. Zo kun je cursussen volgen: bijvoorbeeld op het gebied van digital forensics of bijvoorbeeld cyber threat intelligence.
-
9 september 2021
'Gebrek aan budget bij Rijkswaterstaat wordt binnenkort al merkbaar'
Een deel van de Nederlandse infrastructuur is flink aan vervanging en renovatie toe. Voor deze onderhoudsopgaves ontbreekt het Rijkswaterstaat aan voldoende budget. Als dat niet verandert, kan de doorstroming op meer punten onder druk komen te staan. Dat zegt onze Directeur-Generaal Michèle Blom in een interview met Transport en Logistiek. Lees het interview.
-
7 september 2021
Renoveren of vervangen: een grote opgave
Rijkswaterstaat staat voor enorme opgaven op het gebied van vervanging en renovatie. De Van Brienennoordbrug in Rotterdam is een van de klassieke voorbeelden waar dit uit blijkt. In Zuid-Holland is de onderhoudsopgave het grootst.
Waarom is er bij de van Brienennoordbrug gekozen voor vervanging in plaats van renovatie? Lees het artikel van Land en Water.
-
2 september 2021
Vlieg mee boven de Nieuwe Sluis Terneuzen
Het droneteam van Rijkswaterstaat heeft weer een rondje gevlogen over de bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Hierbij is te zien dat de deurkassen van het buitenhoofd, het sluishoofd aan de kant van de Westerschelde, al boven de rand uitsteken. Het uitgraven van de sluiskolk is nog steeds in volle gang en ook de betonwerken in het binnenhoofd, het sluishoofd aan de kant van het Kanaal Gent-Terneuzen, gaan onverminderd door. Bekijk de video.
-
31 augustus 2021
Kanaal van Gent naar Terneuzen: een belangrijke route voor industrie
Langs het Kanaal van Gent naar Terneuzen wordt gewerkt. Het is dan ook een zeer belangrijke route voor allerlei soorten industrie. Zo wordt er gebouwd aan de Nieuwe Sluis Terneuzen, containers worden geladen en gelost en ook de chemische industrie is er aanwezig. Duurzaamheid is een belangrijk thema. Monica Martír is adviseur Rijksbelastingen en zorgt ervoor dat bedrijven die het milieu belasten, belasting betalen. In een interview vertelde zij wat haar werk betekent voor Nederland. Lees het hele interview.
-
26 augustus 2021
Hinderplanning brug Sluiskil: ‘Complexe puzzel gelegd’
Op 15 en 22 augustus werd het scheepvaart- en wegverkeer bij de draaibrug Sluiskil gestremd. Voor mij als omgevingsmanager was dat een spannend moment. Van de brug in Sluiskil maken namelijk niet alleen fietsers, voetgangers en automobilisten gebruik, maar ook schepen en goederentreinen.
In 2022 gaan we de brug ombouwen naar bediening op afstand. Een stremming van 3 aaneengesloten weken voor scheep- of treinverkeer zou onmogelijk zijn. Je kunt zowel de schepen als de treinen niet omleiden. Om schepen te laten passeren, moet de brug openstaan en voor treinverkeer moet de brug juist dicht.
Na overleg met zowel ProRail als North SeaPort, hebben we gekozen voor een scenario waarbij we vier weken de tijd nemen. Dat geeft ons de ruimte om in de laatste drie weken de brug af en toe handmatig - met behulp van de noodmotor - te draaien.
Meer weten over de dilemma’s omtrent deze stremming? In dit artikel vertellen Arjen van ProRail en ik er alles over.
-
24 augustus 2021
Samenwerken met het Rope Rescue Team
Wel eens gehoord van het Rope Rescue Team (RRT) van de brandweer? Ook wel het hoogte/diepte reddingsteam. Zij hebben 10 augustus geoefend om een slachtoffer (een pop) met behulp van touwen weer boven te krijgen uit de diepe bouwkuip van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Dit soort veiligheidsoefeningen samen met aannemerscombinatie Sassevaart zijn een belangrijk onderdeel van ons werk.
Voorafgaand aan de oefening hebben twee BHV’ers van Sassevaart een rondleiding verzorgd. Zo heeft het RRT een goed beeld kunnen krijgen van de bouwplaats en de verschillende werksituaties. Het team van de brandweer heeft ook in een torenkraan gekeken. Een kraancoördinator en een rigger van Sassevaart hebben uitgebreid uitleg gegeven over de werking van de torenkranen en de risico’s waar men in de praktijk rekening mee moet houden.
We doen er alles aan om het bij een oefening te laten.
-
19 augustus 2021
300.000 kubieke meter beton voor de Nieuwe Sluis Terneuzen
Wist je dat er voor de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen maar liefst zo'n 300.000 kubieke meter beton nodig is? Wesley de Jong is als projectmanager bij BAM Infra via aannemerscombinatie Sassevaart verbonden aan de Nieuwe Sluis Terneuzen. Hij vertelde ons alles over beton in een interview.
-
17 augustus 2021
Rijkswaterstaat start onderzoek naar tevredenheid beroepsschippers
Rijkswaterstaat en provincies doen in de zomer van 2021 een onderzoek naar de tevredenheid van beroepsschippers over de vaarwegen, het zogenoemde 'Belevingsonderzoek Binnenvaart'. I&O Research voert dit onderzoek namens hen uit.
Beroepsschippers ontvangen een SMS of e-mail met een vragenlijst die zij kunnen invullen. In het onderzoek komen verschillende onderwerpen aan bod, zoals kwaliteit en veiligheid van de vaarwegen, maar ook werkzaamheden en (verkeers-)informatie. De resultaten worden onder andere gebruikt voor beleidsadvies.
-
12 augustus 2021
Stremmingen in Sluiskil: wat gaat er gebeuren?
Op 15 en 22 augustus 2021 wordt het scheepvaart- en wegverkeer bij de draaibrug in Sluiskil gestremd. Deze stremmingen zijn nodig omdat het projectteam nieuwe cameramasten, verlichting en CCTV-masten moet installeren. Het is natuurlijk belangrijk voor de verkeersveiligheid dat de brug ook in het donker verlicht wordt.
Naast deze werkzaamheden worden er vooruitlopende op de ombouw van de brug naar bediening op afstand in maart 2022 alvast besturingskasten in 1 van de brugpijlers geplaatst. Samen met het projectteam hebben we de data voor de stremmingen zorgvuldig gekozen. We houden altijd rekening met ieders werkzaamheden, wensen en omgeving. Op deze data zijn er normaliter weinig auto's op de weg te vinden en voor de scheepvaart is zondag een relatief rustige dag. Meer weten over onze werkzaamheden? Volg ons liveblog.
-
10 augustus 2021
Werk dat je moet zien deze zomer #3
Vakantietip #3: bezoek het Portaal van Vlaanderen in Terneuzen. Hier valt van alles te zien en te ervaren over de maritieme wereld rond het Kanaal Gent-Terneuzen. Je kunt hier een virtuele en fysieke tour doen. En wat dacht je van een rondvaart over het Kanaal? Ook heel leuk met kinderen. Plan je bezoek op de website Portaal van Vlaanderen.
-
5 augustus 2021
Werk dat je moet zien deze zomer #2
Vakantietip #2: kampeer langs het Kanaal Gent-Terneuzen. Langs het kanaal bevindt zich namelijk een camperplaats waar je geniet van het uitzicht op fascinerende schepen. Bekijk je kampeerplek op de website van Sas van Gent.
-
3 augustus 2021
Werk dat je moet zien deze zomer #1
Normaal gesproken houden we je hier op de hoogte van de werkzaamheden langs het Kanaal Gent-Terneuzen, gezien door de ogen van onze collega’s. Maar je kunt deze zomer ook zelf heel veel ontdekken. We geven de komende tijd vakantietips, zodat je de projecten met eigen ogen kunt zien.
Vakantietip #1: laat je rondleiden over het complex van de Nieuwe Sluis Terneuzen, binnenkort een van de grootste sluizen ter wereld. Daarbij speelt de sluis een cruciale rol bij de realisatie van de vaarroute van Rotterdam naar Parijs. De moeite waard dus! Boek je rondleiding op de website van Portaal van Vlaanderen.
-
29 juli 2021
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Wil je zelf de werkzaamheden rondom het Kanaal van Gent naar Terneuzen zien? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief om niets te missen van onze vakantietips, interviews en nieuws over grote werkzaamheden. Meld je snel aan!
-
27 juli 2021
Zo maken we rijbanen op het water
De zomer staat weer voor de deur, en dat betekent dat je de komende tijd weer lekker met je boot het water op kunt. Op de vaarwegen kom je allerlei gekleurde boeien tegen, de zogenaamde vaarwegmarkering. Met deze markering leiden we de beroepsvaart en de pleziervaart in goede banen. Wist jij dat Rijkswaterstaat deze boeien ieder jaar in het water legt, en na de zomer weer uit het water haalt? Waarom doen we dit eigenlijk? En hoe blijven deze boeien op hun plaats drijven? Bekijk de video om erachter te komen.
-
22 juli 2021
Bekijk de gevonden mammoetbotten in Terneuzen
Tijdens de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen zijn de botresten van onder andere een wolharige mammoet gevonden. Deze zijn vanaf nu te bekijken in het Portaal van Vlaanderen. Ook zijn er botresten aangetroffen van een wolharige neushoorn, een paard en verschillende zeezoogdieren te bekijken. Ben jij benieuwd naar de vondsten? Dan kun je een kijkje komen nemen in het haveninformatiecentrum.
-
20 juli 2021
100.000 m3 beton
Voor de bouw van de sluishoofden van de Nieuwe Sluis Terneuzen is ongeveer 100.000 m3 aan beton nodig. Beton is een essentieel onderdeel bij de bouw van de sluis. Om te zorgen dat er altijd genoeg beschikbaar is, wordt het beton gemaakt in de eigen betoncentrale op de projectlocatie. Zand en grind wordt met schepen aangevoerd. De landtong waarop de betoncentrale is gebouwd zal uiteindelijk verdwijnen.
-
15 juli 2021
Drones meten de bodem en de waterkwaliteit
Heb je de laatste video van Bright | RTL Nieuws al gezien? In deze video kijk ik hoe drones Rijkswaterstaat helpen met het inspecteren van onze wateren. Drones kunnen onder andere de waterkwaliteit en de bodemdiepte van een rivier meten. Ondanks deze moderne technologie staan de ontwikkelingen allerminst stil. De opvolger van de huidige drone wordt momenteel al ontwikkeld en kan wellicht in de toekomst niet uren, maar dagen zelfstandig op het water varen.
-
13 juli 2021
Graafwerkzaamheden Kopje van Kanada afgerond
In maart 2021 is er in Terneuzen begonnen met het afgraven van het Kopje van Kanada. Deze grove graafwerkzaamheden zijn inmiddels zo goed als afgerond. Dit betekent echter nog niet dat alle werkzaamheden hier klaar zijn. Het gebied wordt momenteel verder afgevlakt en er wordt oever- en bodembescherming aangebracht. De bodembescherming bestaat uit een soort mat van wilgentenen die door een kraanschip drijvend in het water wordt gelegd. Deze werkzaamheden zullen als in het najaar van 2021 worden afgerond.
-
8 juli 2021
Nieuwe Sluis Terneuzen scoort 8,8 in omgevingsonderzoek!
De bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen is een grote opgave binnen het bestaande sluizencomplex met 3 sluizen. Het projectteam vindt het ontzettend belangrijk om te horen hoe de omgeving de bouw ervaart en hoe ze op de hoogte willen blijven en liet daarom een omgevingsonderzoek uitvoeren. Waar het project in 2017 bij een 0-meting een 7,1 scoorde, en in 2019 een 8,1, is dit cijfer gaandeweg gestegen naar een 8,8. Wij spraken de trotse Debby van 't Westende, communicatieadviseur bij de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie, over het cijfer. -
6 juli 2021
‘Het overzicht en begrip van techniek is cruciaal’
Als technisch manager ben ik betrokken bij de modernisering van de draaibruggen bij Sas van Gent en Sluiskil. Om een brug van 155 m lang in beweging te zetten heb je zwaar uitgevoerde hydraulische installaties, scharnieren en elektromotoren nodig. Ik vertelde aan Technisch Weekblad wat het belang is van zo'n hydrauliek-installatie.
-
1 juli 2021
De Nieuwe Sluis Terneuzen: transformatie vastgelegd
Het afgelopen jaar is er keihard gewerkt aan de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Ondanks de coronacrisis heeft het projectteam niet stilgezeten. Hieronder is een aantal foto's toegevoegd om de transformatie van het buitenhoofd goed te kunnen zien. Van lege bouwput tot projectlocatie die een groot onderdeel uitmaakt van een van de grootste sluizen van Europa.
-
29 juni 2021
100 keer door de ogen van
Op dit liveblog volgen we het project van de Nieuwe Sluis Terneuzen en de draaibruggen in het kanaal Gent-Terneuzen. Allemaal door de ogen van onze collega's. Tot nu toe kon je al 100 keer meekijken. Zo liet Technisch manager Leobert je al zien hoeveel kilometer kabels er in de brug Sluiskil verdwijnt. Projectdirecteur Eric vertelde over de impact van Corona op de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen. En Informatieanalist legde uit hoe data helpen tegen verzilting. Wil je deze projecten blijven volgen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.
-
24 juni 2021
Deze slimme peilboot vaart zonder kapitein
Een technologisch gedreven organisatie als Rijkswaterstaat zit te springen om innovatieve oplossingen om assetmanagement continu beter te maken. Maar hoe pas je die innovaties toe? In de Leerruimte ontwikkelt Rijkswaterstaat samen met marktpartijen nieuwe vindingen, zoals een autonoom varende robotboot die zelfstandig de waterwegen inspecteert. Monique van Helvert is afgestudeerd ecoloog en solliciteerde in 2015 bij Rijkswaterstaat. In dit artikel vertelt ze wat assetmanagement bij Rijkswaterstaat betekent. Lees het artikel hier.
-
22 juni 2021
Timelapse: laatste betonstort voor de vloeren van de sluishoofden
Het project Nieuwe Sluis Terneuzen is nu in een fase waar van beneden naar boven wordt opgebouwd. In het binnenhoofd is onlangs de basis van alle vloeren in de droge sluishoofden gestort en afgerond. Dit proces is vastgelegd in een timelapse. Ben je benieuwd hoe dit er in de praktijk uit ziet? Bekijk dan snel de beelden.
-
17 juni 2021
Bright en Rijkswaterstaat: de balans opmaken
Mijn kijkje achter de schermen bij Rijkswaterstaat zit erop. In mijn laatste blog voor Rijkswaterstaat maak ik de balans op. Ik heb de afgelopen 9 maanden veel gezien. Van gigantische sluizen in Terneuzen en IJmuiden tot microscopisch kleine plastics in het lab in Lelystad. Ik schreef een blog over mijn ervaringen met vliegende en varende drones in de laatste video. Lees het hier.
-
15 juni 2021
Varende en vliegende drones als inspecteurs
Inspecties van onze wegen en rivieren zijn nodig om onze infrastructuur goed te houden. Dit soort inspecties kosten veel geld, tijd en energie. Rijkswaterstaat wil daarom steeds vaker drones inzetten. Vliegende drones voor bijvoorbeeld de inspectie van bruggen en varende drones voor op de rivieren. Drones zijn duurzamer, veiliger en goedkoper. Benieuwd hoe dit in de praktijk werkt? Bright | RTL Nieuws keek mee bij zo'n inspectie.
-
10 juni 2021
Alle assetmanagers verzamelen!
Koen Janssen is assetmanager bij Rijkswaterstaat. Ik vroeg hem hoe drones Rijkswaterstaat helpen bij het uitvoeren van een inspectie. Dit gesprek is aankomende week op het liveblog te zien.
Ben jij een echte assetmanager in hart en nieren en sta je open voor nieuwe kennis en contacten? Meld je dan aan voor onze inspiratiesessie op 30 juni. De sessie gaat dieper in op de steeds meer en snellere data die beschikbaar komt bij inspecties: een interactieve discussie waar ook ruimte is om te netwerken.
-
8 juni 2021
Gouden regel: 'Stick to the plan'
Wist je dat de Nieuwe Sluis Terneuzen energieneutraal zal opereren? Bij de bouw van de sluis zijn duurzame oplossingen essentieel. Samen met mijn team ben ik constant bezig om duurzaamheid in onze plannen te integreren. Ik sprak hierover in een interview in Technisch Weekblad.
-
3 juni 2021
Vlieg mee boven één van de grootste sluizen ter wereld
Bij de Nieuwe Sluis Terneuzen gaan de werkzaamheden onverminderd door. Eind mei vloog het droneteam van Rijkswaterstaat een rondje om de bouwplaats. Ze vlogen bijvoorbeeld weer over de sluiskolk en maakten ook prachtige beelden van het Kopje van Kanada. Ook de middensluis komt goed in beeld. Benieuwd geworden naar de beelden? Bekijk ze hier.
-
1 juni 2021
Vijf redenen om je nu aan te melden voor onze nieuwsbrief
Op dit liveblog volg je de werkzaamheden van het project bij het Kanaal van Gent naar Terneuzen door de ogen van onze collega’s. Maar wist je dat we je ook op de hoogte houden via onze nieuwsbrief? Dit zijn dé 5 redenen om je meteen aan te melden:
- Je hoeft nooit meer iets te missen en volgt het project op de voet.
- Je krijgt toegang tot exclusieve content over de bouw van een van de grootste sluizen ter wereld.
- Je bent als eerste op de hoogte van nieuwe updates, zoals het transport van de sluisdeuren die binnenkort vanuit China naar Nederland komen.
- Je ontvangt persoonlijke uitnodigingen voor diverse events.
- Via de prijsvraag maak je maandelijks kans op de felbegeerde Rijkswaterstaat-sokken.
Overtuigd? Meld je aan door te mailen. Werken bij Rijkswaterstaat. Werk dat je moet zien
-
27 mei 2021
CEO North Sea Port over Kanaal Gent-Terneuzen: 'Samenwerking is de sleutel'
Rijkswaterstaat is druk bezig met werkzaamheden rondom het Kanaal Gent-Terneuzen, zoals bijvoorbeeld de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, is een goede samenwerking met belanghebbenden essentieel. Maar hoe gaat dit nu in de praktijk? We interviewden Daan Schalck, CEO van North Sea Port erover.
-
25 mei 2021
Een digitale tour door Terneuzen
Een virtuele tour door het Portaal van Vlaanderen, een presentatie over veiligheid en informatie over de betonwerken in de sluishoofden. Het is zomaar een kleine greep uit het programma van de Vlaamse Open Wervendag 2021, op 30 mei. Op deze dag kunnen liefhebbers online zien wat er allemaal achter de schermen gebeurt, bij het bouwen van één van de grootste sluizen ter wereld. Meld je hier aan voor de Vlaamse Open Wervendag.
-
20 mei 2021
Donuts en afmeerpalen?
In 2021 hebben er bij de Nieuwe Sluis Terneuzen al heel wat werkzaamheden plaatsgevonden. Zo zijn er in februari van dit jaar 34 nieuwe afmeerpalen geplaatst in de haven voor de Westsluis. Op de onderstaande foto's zie je zogenoemde donuts. Een donut is een stalen ring van ongeveer 80 cm hoog en is bedoeld om de afmeerpalen vrij te laten staan van de bodembescherming. De binnenkant van de donut bestaat uit meerdere lagen flexibele kunststof. Duikers bevestigen de donut aan de onderkant van de palen, waardoor de palen vrijer kunnen bewegen. Dit is essentieel bij het afmeren van schepen.
-
18 mei 2021
Rijkswaterstaat en ProRail zoeken Infravernieuwers!
In de serie ‘Doorwerken aan…’ gaat wetenschapsjournalist Adriaan ter Braack dit keer in gesprek met Annemieke van Woercom (Rijkswaterstaat) en Arjan Olsthoorn (ProRail). Beide organisaties staan voor eenzelfde uitdaging: de vervanging en renovatie van verouderde bruggen, tunnels, viaducten en duizenden kilometers spoor en weg. Hoe werken deze 2 organisaties samen, op wat voor projecten komen ze elkaar tegen, zijn hun belangen hetzelfde of juist tegenstrijdig? Hoe zou jij hier mee omgaan? Kijk mee!
-
13 mei 2021
De Nieuwe Sluis Terneuzen: hoe staat het ervoor?
Ben je benieuwd hoe het ervoor staat met de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen? Afgelopen maand organiseerde het projectteam een inloopavond voor geïnteresserden, waarbij omgevingsmanagers Harm Verbeek en Nancy Vinke de kijkers meenamen in de vorderingen van het bouwproces. Benieuwd naar de stand van zaken? Kijk dan de inloopavond terug.
-
11 mei 2021
Een verlichtende factor
De draaibruggen bij Sluiskil en Sas van Gent worden gemoderniseerd. Om ervoor te zorgen dat de scheepvaart ook in de toekomst de bruggen veilig kan passeren, krijgen de 23 buispalen bij de bruggen nieuwe buispaalcovers. Een aantal daarvan is uitgerust met radardetectors, verlichting en mistlampen. Afgelopen weekend kregen ook de oostelijke en westelijke onderdoorvaarten van beide bruggen verlichting. Zo zijn ze goed zichtbaar voor voor de scheepvaart. De komende tijd staat er in Sluiskil en Sas van Gent nog meer te gebeuren. Benieuwd naar hoe de modernisering verder verloopt? Houd dan ons liveblog in de gaten.
-
6 mei 2021
Datakwaliteit kent geen tijd
Rijkswaterstaat beschikt over steeds meer data. Wiskundigen als Irene Verstraten zorgen ervoor dat de kwaliteit van deze data verhoogd worden. Een brug slaan tussen dataverzamelaars en datagebruikers is nodig om alle mogelijkheden op het gebied van data te benutten. Irene vertelde haar verhaal aan RTL Nieuws | Bright. Benieuwd? Lees het hier.
-
4 mei 2021
3D tegen te veel CO2!
Wist je dat het ontwerpen van 3D-modellen zorgt voor minder CO2-uitstoot? Silvy Santosa is verbonden aan de Nieuwe Sluis Terneuzen en houdt zich als BIM-specialist bij BAM Infraconsult hiermee bezig. Ze gaat in een interview in gesprek met Technisch Weekblad. Benieuwd naar haar verhaal? Lees het artikel hier.
-
29 april 2021
Binnenkort in de nieuwsbrief: water, vuur en microplastics
Hoeveel microplastics zitten er in de Nederlandse wateren? Een goede en steeds belangrijker wordende vraag. Wij meten dit in het lab aan de hand van monsters. En dat is best een vurig proces. Hoe dit proces precies in z’n werk gaat? En tot welke temperatuur we de monsters moeten verwarmen? Het komt binnenkort aan bod in de nieuwsbrief. Meld je aan door ons te mailen en mis niks.
-
28 april 2021
Het dilemma van assetmanager Sjaak Michielsen
Iedere werknemer van Rijkswaterstaat krijgt in zijn of haar werk te maken met dilemma’s of sleutelmomenten. Of het nu gaat om een langverwachte levering van materialen, een dilemma over duurzaamheid of een technische miscalculatie. Deze keer: het dilemma van asset manager Sjaak Michielsen. Lees zijn dilemma hier.
-
22 april 2021
De werkplek van informatieanalist Laurens Niereisel
Laurens Niereisel werkt bij Rijkswaterstaat als informatieanalist en is onder andere betrokken bij de Nieuwe Sluis Terneuzen. Sinds maart 2020 werkt Laurens zo veel mogelijk vanuit huis aan het project. Benieuwd hoe Laurens het thuiswerken ervaart? Lees dan hier verder.
-
20 april 2021
12 km kabels onder water
Om jouw huis van elektriciteit te voorzien lopen er kilometers kabels onder de grond. Bij de draaibruggen werkt dit eigenlijk precies hetzelfde. Om de bruggen in Sas van Gent en Sluiskil van elektra te voorzien, wordt er 12 km aan kabels onder water geboord. Ben je benieuwd hoe dit werkt? Lees dan hier het artikel.
-
15 april 2021
De afgraving van het kopje van Kanada
De bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen gaat uiteindelijk voor zorgen dat er meer en grotere schepen door het sluizencomplex varen. Om dit mogelijk te kunnen maken, moet de havenmond van Terneuzen verbreed worden. De voorbereidingen voor deze werkzaamheden zijn in maart gestart. Er wordt gebaggerd en er worden nautische zaken als lichtmasten verwijderd. Meer weten? Lees dan hier verder.
-
13 april 2021
Podcast: data
Rijkswaterstaat is één van de grootste dataverzamelaars van Nederland. Die data wordt zowel ingezet om het verkeer op de wegen als het water te analyseren. Wist je bijvoorbeeld dat we kunnen analyseren op welke plaats auto's minder grip op het wegdek ervaren? Zo weten we in de aankomende winters bijvoorbeeld beter waar we precies moeten strooien. Kwartiermaker Stijn van Balen is werkzaam binnen ons datalab in Delft, waar hij zich bezighoudt met allerlei projecten. Hij sprak met Bright | RTL Nieuws over de data die Rijkswaterstaat gebruikt om te werken aan onze infrastructuur. Luister de podcast hier.
-
8 april 2021
Dit is het uitzicht van een kraanmachinist
Om elke bouwkuip bij de Nieuwe Sluis Terneuzen staan maar liefst 5 torenkranen. Vanuit de kraan heeft de kraanmachinist een prachtig uitzicht over de projectlocaties en kan hij of zij goed zien hoe het ervoor staat met de werkzaamheden. Benieuwd hoe de veiligheid met zoveel kranen op 1 locatie wordt gewaarborgd? Lees dan hier verder.
-
6 april 2021
Beleid vertalen in concrete acties: duurzaamheid in complexe infrastructuurprojecten
In het Kanaal van Gent naar Terneuzen komt een nieuwe grote sluis en Rijkswaterstaat renoveert twee 50 jaar oude bruggen en maken deze op afstand bedienbaar. Maar hoe gebeurt dit op een duurzame manier? Samen met andere experts houd ik me hiermee bezig. Technisch Weekblad volgt deze projecten en interviewde ons over het thema.
-
1 april 2021
Meten van microplastics in rivieren; hoe pakt Rijkswaterstaat dit aan?
Wist je dat Rijkswaterstaat één van de grootste dataverzamelaars is binnen de overheid? Het gaat om zo veel data dat Rijkswaterstaat een eigen landelijk glasvezelnetwerk heeft. Bijna alles wat Rijkswaterstaat kán meten, wordt dan ook gemeten. En toch zijn er dingen waar we onvoldoende zicht op hebben. Zoals microplastics in onze wateren. In heel Europa wordt het meten van microplastics in rivieren nog helemaal niet gedaan. Voor deze aflevering van Bright Builders zocht ik uit hoe Rijkswaterstaat dit analyseert. Kijk je mee?
-
31 maart 2021
Meten is weten: het analyseren van microplastics in onze wateren
De beelden van de plasticsoep zijn wellicht bij de meeste mensen wel bekend. Maar wist jij dat er zich ook microplastics in onze Nederlandse wateren bevinden? In het datalab van Rijkswaterstaat wordt de hoeveelheid gemeten. Wil je weten hoe dit gebeurt? Lees dan mijn gastblog.
-
25 maart 2021
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Microplastics vormen een steeds groter wordend probleem, schadelijk voor de natuur en voor onszelf. Het gaat om stukjes plastic van 5 mm of kleiner die vaak niet met het blote oog te zien zijn. Hoe meten we dan hoeveel microplastic er in ons water zit?
Voor de nieuwe aflevering van Bright Builders | RTL zocht ik dit uit. Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwe aflevering in je mailbox.
-
23 maart 2021
Dit zwarte kastje is kapitein en verkeerslicht in één
Een zwarte doos: een begrip dat voornamelijk zal worden geassocieerd met een vliegtuig. Maar wist jij dat de Factofour, een zelfvarend binnenvaartschip er ook zo een heeft? Dit zwarte softwarekastje bevat enorm veel data over bijvoorbeeld de locatie van schepen en stroming. Met behulp van een algoritme is het kastje aangeleerd hoe een kapitein in een bepaalde situatie moet handelen.
Wil jij alles weten over de Factofour en hoe dit schip zelfstandig vaart? Bekijk dan deze video van Bright.
-
18 maart 2021
Het dilemma van: Technisch manager Leobert van der Wielen
Iedere werknemer van Rijkswaterstaat krijgt in zijn of haar werk te maken met dilemma’s of sleutelmomenten. Of het nu gaat om een langverwachte levering van materialen, een dilemma over duurzaamheid of een technische miscalculatie. Deze keer: het dilemma van technisch manager Leobert van der Wielen. Lees zijn dilemma hier.
-
16 maart 2021
Brugcilinders in de maak: een gewicht van 50 ton per stuk
De onderdelen voor de Nieuwe Sluis Terneuzen zijn volop in de maak. In opdracht van Sassevaart is Vydraulics bezig met de constructie van de 4 grote brugcilinders. De mantels uit smeedstaal van meer dan 8 m lang liggen op dit moment op de draaibanken. Als over enkele maanden alle werkstukken gedraaid en gefreesd zijn, worden de brugcilinders in elkaar gezet. Deze zullen per stuk zo'n 11 m lang zijn en maar liefst 50 ton wegen. Per brug worden er 2 cilinders geplaatst die er straks voor zorgen dat de bruggen open en dicht kunnen, zelfs als er een cilinder uitvalt.
Foto: © Vydraulics
-
11 maart 2021
‘Van een goede verkeersleider merk je als het goed is niks’
Van een vakantiebaantje als kolkman tot scheepvaartverkeersleider in Terneuzen. Het is het verhaal van de 34-jarige Bastiaan Gilde. Sinds 2012 is medeverantwoordelijk voor het regelen van het verkeer op een van de drukst bevaren rivieren van ter wereld: de Westerschelde. Benieuwd naar zijn verhaal? Lees dan het interview hier.
-
9 maart 2021
Vlieg mee boven de Nieuwe Sluis Terneuzen
Het bouwterrein rondom de Nieuwe Sluis Terneuzen reikt natuurlijk veel verder dan alleen de sluis zelf. Ben je benieuwd hoe het ervoor staat met de werkzaamheden? Bekijk dan de beelden van het droneteam van Rijkswaterstaat. Van het bouwterrein Zeevaartweg tot aan de Westsluis: de beelden geven een overzicht van alle projectlocaties. De beelden vind je hier.
Bron foto: ILT
-
5 maart 2021
Een kijkje achter de schermen bij de FactoFour
Zelfrijdende auto's kennen we allemaal. Ook van zelfvliegende drones kijken we niet gek meer op. Maar heb je ooit een zelfvarend schip gezien? Merijn van Bright | RTL Nieuws stapte aan boord van de Factofour, een schip dat zelf de weg weet. De Factofour heeft soms kilometers lang geen besturing nodig. Het geheim? Je ziet het in de nieuwe aflevering van Bright.
-
4 maart 2021
Op weg met zelfvarend binnenvaartschip FactoFour
Over zelfrijdende auto's heb je wellicht vaker gehoord, maar zelfvarende schepen? Met mijn filmploeg stapte ik aan boord van de FactoFour: een zelfvarend binnenvaartschip met een capaciteit van 500 containers. Ik deel graag met jullie hoe ik dit heb ervaren.
-
25 februari 2021
Binnenkort in de nieuwsbrief: dronebeelden van de Nieuwe Sluis
Het droneteam van Rijkswaterstaat heeft in januari nieuwe dronebeelden gemaakt van het sluizencomplex in Terneuzen. De beelden geven een bijzonder overzicht van het project. Benieuwd naar wat er daar allemaal gebeurt? Meer over de dronebeelden lees je binnenkort in onze nieuwsbrief. Meld je nu aan via de mail.
-
23 februari 2021
Alle meetpunten verzamelen
Het tegengaan van verzilting is een belangrijke taak van specialisten van Rijkswaterstaat. Er is een dashboard ontwikkeld dat ons hierbij helpt. Dit dashboard maakt gebruik van een netwerk van ongeveer 1500 meetpunten verdeeld over Nederland, België en Duitsland. Hiermee worden onder andere de watertemperatuur, de stroomsnelheid en de hoeveelheid zout in het water in de gaten gehouden. Meer weten over verzilting en hoe het wordt tegengegaan? Bekijk dan deze video van Bright | RTL Nieuws.
-
18 februari 2021
Trainee Freek Huijser werkte aan slimme overzichtscamera's voor sluizen
Freek Huijser is een van de landelijke trainees bij Rijkswaterstaat. Zo maakte hij bijvoorbeeld deel uit van het team Smart Patrol. Hij hield zich hier onder andere bezig met een langdurige proef om cameratoezicht bij sluizen overzichtelijker te maken. Benieuwd naar zijn verhaal? Lees hier het interview.
-
16 februari 2021
De werkplek van: systeemarchitect Joris van Gool
Dit is mijn werkkamer. Sinds ik thuis werk begin ik om de dag de ochtend met een rondje hardlopen, maar de meeste tijd breng ik toch door achter het bureau dat ik zelf heb gemaakt. Het werken aan zo'n groot project vanuit huis heeft voor- en nadelen. Vanuit Amsterdam ben ik veel minder reistijd kwijt naar Terneuzen, maar het is soms lastig om voeling te houden met het projectteam en de werkzaamheden daar. Momenteel zijn we voor de Nieuwe Sluis Terneuzen bezig om te kijken hoe groot ons team voor industriële automatisering in 2022 en 2023 moet zijn. Ook zijn we bezig met het realiseren van een nieuwe bedienplek voor de sluis. Technologie veroudert, dus er komen bijvoorbeeld nieuwe versies van de bedieningssoftware. Dit heeft gelukkig geen impact op het project zelf, omdat het voornamelijk gaat om de onderliggende techniek.
-
11 februari 2021
Ook in Frankrijk wordt hard gewerkt aan de Nieuwe Sluis Terneuzen
De onderdelen die worden gebruikt bij de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen zijn afkomstig uit alle delen van de wereld. Afmeerpalen uit Duitsland, hout uit Spanje en sluisdeuren uit China. Ook in Noord-Frankrijk wordt er momenteel hard gewerkt om onderdelen voor de sluis te produceren. Zo zijn er daar een aantal weken geleden grote tandwielkasten succesvol getest. Deze enorme tandwielkasten hebben een afmeting van 4 m x 2,5 m x 2 m en zorgen er straks voor dat de sluisdeuren, in welk scenario dan ook, open en dicht kunnen. Lees hier meer.
Foto: © Guus Olierook, Hollandia
-
9 februari 2021
Oude ambachten, nieuwe projecten
De laatste jaren zijn de technieken waarmee wij werken veel moderner geworden. Toch blijft een aantal oude ambachten onmisbaar in de waterbouw. Heb je bijvoorbeeld wel eens gehoord van het oude ambacht van de rijswerker? Deze maakt een zinkstuk van gevlochten wilgentenen dat de bodem beschermt. Echt vakwerk dus. Zo'n zinkstuk ligt bijvoorbeeld op de bodem van de Buitenhaven West, bij de Nieuwe Sluis Terneuzen.
Beeld: Peter Meessen, NST
-
5 februari 2021
Door de ogen van: Laurens Niereisel
Kan het zijn dat een schip moet wachten voordat het door een sluis kan varen, omdat anders het zoete water te zout wordt? En welke partijen kunnen last hebben van verzilting? Op deze en meer vragen van geïnteresseerden gaf ik op 4 februari antwoord in een online vragenuurtje.
Wil jij meer weten over verzilting? Bekijk dan deze video van Bright!
-
2 februari 2021
Datascience: Rijkswaterstaat en Hogeschool Zeeland doen het samen
Bij het ombouwen van bruggen en sluizen spelen data natuurlijk een grote rol. Sensoren en high-tech camera's, alles om een brug of sluis zo 'slim' mogelijk te maken. Rijkswaterstaat Zee & Delta heeft veel baat bij extra kennis en daarom werken wij onder andere op het gebied van datascience samen met de Hogeschool Zeeland. We combineren de kennis van studenten, docenten en onze medewerkers om zo meer te kunnen bereiken.
-
1 februari 2021
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Wat gebeurt hier? Wil je niks missen over de werkzaamheden aan Kanaal Gent-Terneuzen, toegang tot exclusieve content en maandelijks kans maken op de felbegeerde Rijkswaterstaatsokken? Dat kan exclusief via de nieuwsbrief.
-
28 januari 2021
Stel je vraag aan Informatieanalist Laurens
Data spelen een grote rol bij de Nieuwe Sluis Terneuzen. Zo werken mijn collega's en ik met slimme software om verzilting tegen te gaan. Merijn gaf deze week al een kijkje achter de schermen. Wil je nu nog meer weten? Dat kan! Ik beantwoord al je vragen op 4 februari. Stuur ons een mail om je aan te melden.
-
26 januari 2021
De relatie tussen data en zout
Wat heb ik als informatieanalist met zout te maken? Meer dan je denkt! Als te veel zout zeewater via de sluizen ons land binnendringt, wordt ook ons zoete water zouter. Met de negatieve gevolgen van dien. Er zijn verschillende manieren om verzilting tegen te gaan. Bij de Nieuwe Sluis Terneuzen doen we dit met behulp van slimme software. Ik vertelde Merijn van Bright wat dat precies inhoudt. Bekijk de aflevering hier.
-
25 januari 2021
Ondanks tech blijft verzilting tegengaan mensenwerk
Nederland is omringd door zeewater. De geleidelijke toename van het zoutgehalte in onze bodem of in het zoete water is daardoor een probleem van alle tijden. Slimme tech biedt nieuwe oplossingen, maar ondanks dat blijft de mens onmisbaar in de strijd tegen verzilting. Hoe dat zit? Lees het hier.
-
21 januari 2021
Onderwaterbos zorgt voor nieuw leven in de Grevelingen
Naast het renoveren en vernieuwen van sluizen en draaibruggen, houdt Rijkswaterstaat zich ook bezig met de natuur. Zo werken we in de Grevelingen samen met IVN Natuureducatie en Staatsbosbeheer aan een Tiny Forest dat onder water ligt. Zo’n ‘onderwaterbos’ is een populair middel om de biodiversiteit en natuureducatie te stimuleren. De planning is om het allereerste Tiny Sea Forest in juni 2021 gerealiseerd te hebben. Er zijn daarom helaas nog geen foto's van het onderwaterbos.
Bij het Tiny Sea Forest hoort ook 's werelds 1e onderwaterboswachter. Benieuwd? Onderwaterboswachter Piet vertelt meer op NPO Radio 2.
-
19 januari 2021
Speciaal luchtverkeer bij het Kanaal Gent-Terneuzen
Het Kanaal van Gent naar Terneuzen is niet alleen van belang voor de scheepvaart. Het is ook een populaire vliegroute voor vleermuizen. Belangrijk om rekening mee te houden tijdens de renovatie van de bruggen. Met detectoren registreren we hoeveel vleermuizen er vliegen, welke soorten en welke routes ze vliegen.
Vleermuizen slapen graag onder bruggen. Benieuwd? Natuurvlogger Tim Visser neemt je mee.
-
15 januari 2021
Een bewogen jaar: Eric Marteijn blikt terug en vooruit
Het jaar 2020 was een bewogen jaar. Ondertussen gaan de werkzaamheden van Rijkswaterstaat door. Hoe was dat voor het project Nieuwe Sluis Terneuzen? In dit interview blik ik terug op het afgelopen jaar en kijk ik vooruit naar de mijlpalen voor 2021.
-
13 januari 2021
Van 2015 tot 2020: de voortgang van de Nieuwe Sluis
In 2015 werd de komst van de Nieuwe Sluis vastgelegd en eind 2017 startte de bouw in Terneuzen. Zoals je in de video kunt zien is er al heel wat werk verzet. De Nieuwe Sluis is in 2023 klaar. Er staan dus nog veel spectaculaire dingen te gebeuren. Wat dacht je bijvoorbeeld van de sloop van de huidige sluis? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist niks.
-
7 januari 2021
Kabels in en onder de brug Sas van Gent
Tijdens de modernisering van de draaibruggen Sas van Gent en Sluiskil leggen we nieuwe kabels en leidingen. De onderwaterkabels worden aangelegd door middel van gestuurde boringen. Op de plaats van intrede wordt een kabelput geplaatst waar de mantelbuizen worden ingevoerd. De kabels voorzien de bruginstallaties straks van elektriciteit en data. Een belangrijk onderdeel van de modernisering. We beginnen deze maand met de werkzaamheden, dus houd dit liveblog in de gaten voor meer updates.
-
5 januari 2021
Techniek met een dosis natuurkunde
Als systeemarchitect moet ik ervoor zorgen dat alle elektrische en hydraulische installaties geïntegreerd worden tot één werkende sluis. Dit betekent ook dat ik natuurkundige verschijnselen moet meenemen in de uitvoering om de sluis zo veilig en efficiënt mogelijk te maken. Waar je dan aan moet denken? Ik vertelde het aan Technisch Weekblad.
-
30 december 2020
Exclusieve kijkjes achter de schermen
Op dit liveblog delen mijn collega's en ik ervaringen vanuit verschillende kennisgebieden. Ik laat je zien wat ik doe als Projectdirecteur bij het project Nieuwe Sluis Terneuzen. En wat nog leuker is: via onze nieuwsbrief krijg je toegang tot exclusieve kijkjes achter de schermen. Ik beloof je: volgend jaar staan er heel wat bijzondere dingen op de planning!
Dus begin het nieuwe jaar goed en meld je aan door ons te mailen.
-
24 december 2020
Van een studie Geschiedenis en Staatsrecht naar een baan als informatieanalist
Wist je dat ik oorspronkelijk Geschiedenis en Staatsrecht heb gestudeerd? Vast niet wat je verwacht van een informatieanalist bij Rijkswaterstaat. Na omscholing en een eerste baan bij een gemeente kwam ik bij Rijkswaterstaat. Ik kreeg de vrijheid om mezelf te ontwikkelen in een richting die bij mij past en nu maak ik zelfs deel uit van het talentenprogramma! Bright vroeg mij het hemd van het lijf over mijn loopbaan bij Rijkswaterstaat.
Benieuwd? Je leest het interview hier.
-
22 december 2020
Hoeveel zout stroomt het Noordzeekanaal in?
Nederland kent heel wat sluizen. De grootste is straks Zeesluis IJmuiden. Elke keer als deze sluis een schip door laat gaan, komt er veel zout het Noordzeekanaal in. Om hoeveel zout het gaat? Ik vertel het je in onderstaande video.
Wil je meer weetjes en updates over dit project ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief door te mailen naar liveblog@rws.nl.
-
18 december 2020
Een puzzel van verschillende belangen
Om de bruggen bij Sas van Gent en Sluiskil te renoveren zijn er forse stremmingen nodig. Iets wat weggebruikers, treinverkeer en de scheepvaart natuurlijk liever niet zien. In Technisch Weekblad vertel ik hoe we de verschillende belangen afwegen en planningen afstemmen om rekening te houden met alle gebruikers. Een aardige puzzel!
Bekijk het artikel op de website Technisch Weekblad.
-
15 december 2020
Hoe je een oude draaibrug ombouwt naar een op afstand bedienbare brug
Laatst waren Merijn en ik samen bij brug Sluiskil. Ik liet hem zien hoe je een oude draaibrug ombouwt naar bediening op afstand. Zo'n slimme brug vereist uiteraard ook waterdichte beveiliging. Wat is daarvoor nodig? Merijn vatte alles goed samen in een van de afleveringen van Bright.
Benieuwd? Bekijk de aflevering hier.
-
11 december 2020
50 km kabel in brug Sluiskil
Ik vroeg laatst hoeveel kilometer kabel er in de brug Sluiskil wordt aangelegd. De antwoorden liepen erg uiteen, maar een aantal kwamen toch aardig in de buurt. Het gaat om circa 50 km koper- en glasvezelkabel. Best indrukwekkend, of niet? De winnaar van het borrelpakket ontvangt volgende week bericht!
Wil je meer weetjes en updates over dit project zien? Mail ons en meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
-
9 december 2020
Even voorstellen: Laurens Niereisel
Ik ben Laurens Niereisel, Informatieanalist bij Rijkswaterstaat. Vanaf heden deel ook ik mijn ervaringen binnen dit project op het liveblog.
-
8 december 2020
Hoe lang zijn de kabels bij de brug Sluiskil?
Ik gaf laatst een kijkje in de keuken bij de brug Sluiskil. Tijdens de renovatie van zo'n brug gebeurt er meer dan je denkt. Zo verdwijnen er straks kilometers kabels in het object. Weet jij hoeveel? Ik verloot een borrelpakket onder de mensen die het goede antwoord weten.
Wat je moet doen? Mail ons jouw antwoord en ontdek het antwoord binnenkort op dit liveblog.
-
3 december 2020
Even voorstellen: Leobert van der Wielen
Ik ben Leobert van der Wielen, technisch manager bij Rijkswaterstaat. Vanaf heden deel ook ik mijn ervaringen binnen dit project op het liveblog.
-
30 november 2020
Een virtueel rondje door de sluis
Hoewel de Nieuwe Sluis nog niet af is, kijken we virtueel al mee. We werken namelijk met een 3D model. Dit gebruiken we om het ontwerp te bouwen en raakvlakken en risico's af te stemmen. Als de sluis af is, koppelen we het model aan ons onderhoudssysteem. Zo verloopt het onderhoud straks zo vlot mogelijk.
Meer weten? Ik gaf een interview in Technisch Weekblad.
-
24 november 2020
Digitale inloopavond
Vorige week gaf ik samen met Nancy Vinke, omgevingsmanager bij aannemerscombinatie Sassevaart, een update over het project Nieuwe Sluis Terneuzen. Dit deden we, geheel coronaproof, tijdens een online inloopavond.
Benieuwd? Hier kijk je de uitzending terug.
-
17 november 2020
Een wereldwijde megapuzzel
De onderdelen van de Nieuwe Sluis komen uit 12 verschillende landen. De afmeerpalen komen uit Duitsland, hout en beplatingsmateriaal uit Spanje, de sluisdeuren en de bruggen uit China en het beton uit Nederland. Hoe zorgen we dat alles straks in elkaar past? Lees het in mijn interview met Quest.
-
12 november 2020
Geen brug te ver met bediening op afstand
De sluis bij Sluiskil wordt steeds slimmer. Merijn van Bright TV zocht uit wat dat precies betekent. Met Leobert van der Wielen, technisch manager, sprak hij over sensoren, het glasvezelnet, kunstmatige intelligentie, waterdichte beveiliging, het vervangen van alle hard- en software en een smarthome app voor bediening op afstand. Kortom: werk dat je moet zien! En laat nou net alles gefilmd zijn!
-
12 november 2020
Hoe beveilig je een slimme brug?
Ook deze maand mocht ik weer op pad voor Rijkswaterstaat. Ik onderzocht hoe Rijkswaterstaat zijn bruggen slimmer en slimmer maakt. Hoe verschilt dat proces van het slim maken van een huis? En hoe beveilig je een brug tegen hackers?
-
10 november 2020
Samenwerking sleutel tot succes
Op 9 november 2020 informeerde het projectteam Draaibruggen Kanaal Gent-Terneuzen ruim 40 interne stakeholders via Teams over de voortgang van het project. Daarbij was aandacht voor planning, techniek, omgevingsmanagement en veiligheid. Maar er was ook ruimte voor het geven van feedback. Alle deelnemers konden via quizplatform Kahoot reageren op vragen en stellingen om zo de samenwerking tussen het projectteam en de interne stakeholders te evalueren. Een bewuste keuze van het projectteam, dat goede samenwerking en afstemming als belangrijke succesfactor ziet.
Wil je ook op de hoogte blijven van updates over de werkzaamheden bij Kanaal Gent-Terneuzen? Meld je aan voor de nieuwsbrief.
-
2 november 2020
Bouwen aan Nederland: een kijkje achter de schermen
Nederland kent een complexe infrastructuur. Vaak wordt er met beton gewerkt. Soms zelfs onder water, zoals bij de Nieuwe Sluis. Specialistische kennis en slim samenwerken zijn daarbij cruciaal. Op 27 november delen technisch adviseurs Johan de Boon en Willem Cijsouw technische uitdagingen uit de praktijk.
-
29 oktober 2020
Onderwater bouwen aan de toekomst
De bouwkuip aan het buitenhoofd is gereed. We gebruiken verticale wanden. De oude sluis, uit de jaren 60, had dit niet. Er moest toen zwaarder bemalen worden om de bouwkuip droog te houden. Het gevolg: de kerk in Terneuzen zakte en moest afgebroken worden. Bij de bouw van de nieuwe sluis gaat het er heel anders aan toe. In een interview met Technisch Weekblad vertel ik je hoe.
-
26 oktober 2020
Brug in beeld
Nog even en de bruggen bij Sas van Gent en Sluiskil worden op afstand bediend. Net als steeds meer bruggen in Nederland. Wist je dat het object in zo'n geval vanaf wel 6 schermen in de gaten wordt gehouden? Quest legt in dit artikel de voordelen uit.
-
23 oktober 2020
Uit de bubbel bij Rijkswaterstaat
Sinds april werkt Willem Cijsouw als trainee bij Rijkswaterstaat. Dat betekent dat hij op verschillende plekken in het land meewerkt aan projecten. Zo heeft hij zich recent bezig gehouden met het risicomanagement van de Blankenburgverbinding. Een groot, complex en technisch uitdagend project. Willem heeft een aantal goede ideeën aangedragen welke ook daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Bright vroeg hem naar zijn ervaringen tot dusver. Deze lees je hier.
-
15 oktober 2020
Bouwen aan één van de grootste sluizen ter wereld, hoe ziet dat eruit?
Laatst liet ik je al weten dat Merijn Doggen van Bright een dag met mij mee liep in de bouwkuip van de nieuwe sluis. Merijn vroeg mij het hemd van het lijf. Hoe kan er op 22 m diepte gebouwd worden? Hoe meten sensoren het grondwaterpeil? En wat moet er nog gebeuren voor de eerste schepen door kunnen varen?
Bekijk de antwoorden in dit exclusieve kijkje achter de schermen.
-
14 oktober 2020
Merijn kijkt mee: bouwen aan de Nieuwe Sluis Terneuzen
Voor Bright maakte ik een video over de werkzaamheden bij de Nieuwe Sluis Terneuzen, het belang van de sluis en de technologie die tijdens de bouw gebruikt wordt. Ik mocht een dag meelopen met Adviseur Waterbouw Wilbur van Beijnen, wat erg indrukwekkend was!
Ik vertel je er alles over in dit gastblog.
-
12 oktober 2020
58 m lange sluisdeuren bouwen doe je zo
Over heel de wereld worden onderdelen voor de Nieuwe Sluis gebouwd. Zo is de productie van de bruggen en sluisdeuren in China in volle gang. Ze komen straks per schip. Dan komt het spannendste moment: past alles? Voor nu zien de dronebeelden van de bouw er in ieder geval veelbelovend uit. Kijk je mee?
-
8 oktober 2020
Speciaal bezoek in de bouwkuip
Merijn van Bright TV kwam mij opzoeken in de bouwkuip van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Ja, letterlijk op de bodem van een van de sluishoofden. Dat is best bijzonder, want daar komen normaal geen bezoekers. Gelukkig is alles gefilmd, zodat jij mee kan kijken. Houd het liveblog van 14 oktober in de gaten voor de reportage.
Zeker weten dat je het niet mist? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.
-
5 oktober 2020
De draaibrug gaat door weer en wind
We zijn bezig met de modernisering van de draaibruggen bij Sas van Gent en Sluiskil. Een draaibrug is niet het meest voorkomende type brug in Nederland, maar heeft wel veel voordelen. Zo blijft deze, in tegenstelling tot de basculebrug, ook bij veel wind of storm bedienbaar.
Meer weten over draaibruggen? Quest zette de voor- en nadelen op een rij.
-
1 oktober 2020
Circulaire herbestemming van het districtskantoor in Terneuzen
Door de aanleg van de Nieuwe Sluis, moest het kantoor (hieronder te zien) wijken. Veel materiaal was nog in goede staat, waardoor we het konden hergebruiken voor de bouw van een kinder- en jeugdkliniek. Denk aan hergebruik van stalen constructies, W-installaties en gips.
-
28 september 2020
Het beïnvloeden van het golfklimaat
De Nieuwe Sluis Terneuzen beschikt straks ook over een nieuwe dienstenhaven. Hier kunnen nautische dienstverleners ondermeer de nacht doorbrengen. Maar door veel golfslag kan dit een onrustige nacht worden. Mijn collega's en ik zijn daarom gevraagd te zorgen voor een 'rustig golfklimaat' bij de nieuwe sluis. We doen dit door middel van een golfschot. Iets wat we nog niet eerder op deze schaal hebben gebouwd. Waar het nieuwe golfschot aan moet voldoen? Quest legt het uit. Lees meer over het beïnvloeden van golfklimaat.
Artist impression: © Aannemerscombinatie Sassevaart
-
24 september 2020
Diepste punt sluis bereikt
Het buitenhoofd (het deel van de sluis waar de deuren en brug komen aan de kant van de Westerschelde) heeft zijn diepste punt bereikt. De bodem van dit sluishoofd ligt op -22 m NAP. Deze mijlpaal lieten we niet zomaar voorbijgaan. Bij het uitkijkpunt waren vanochtend de stuurgroep Nieuwe Sluis Terneuzen en de projectdirecteuren aanwezig om het diepste punt van het buitenhoofd te bekijken en te vieren.
Het maken van een droge bouwkuip van het buitenhoofd is dus gelukt. Dat was een hele operatie. We hebben eerst tot -11 m NAP droog ontgraven. De kuip is vervolgens vol met water gezet om tot -22 m NAP nat te ontgraven. Vervolgens hebben we een bodem gemaakt van onderwaterbeton. Daarna is de kuip stap voor stap droog gezet. Nu er een veilige en gesloten bouwkuip is ontstaan, kunnen we aan de slag met de complexe betonwerken die nodig zijn voor de deurkassen, brugkelder en nivelleersysteem.
-
21 september 2020
Een nieuwe manier van samenwerken
Bij het moderniseren van de 2 draaibruggen werken wij met onze hoofdaannemer ENGIE samen in 1 kernteam. Omdat de objecten decennia geleden zijn gebouwd, zijn de bouwtekeningen niet meer accuraat. We komen nogal eens voor verrassingen te staan. De huidige samenwerkingsvorm levert veel meer flexibiliteit op.
Wat mij opvalt, is dat er direct een oplossing nabij is wanneer er een probleem ontstaat. In de huidige samenwerking kan ENGIE technische vragen van de beheerder direct oppakken. Er valt 1 schijf tussenuit en daardoor kan iedereen sneller schakelen, wat tot een grote efficiëntie binnen je project leidt. En een gemengd team kan ook nog eens met de helft van de mensen toe.
Meer weten over de samenwerking met ENGIE? Bekijk het artikel in het Technisch Weekblad.
-
18 september 2020
Bijzondere ontdekking bij de bouw van de Nieuwe Sluis
Bij het bouwen van de Nieuwe Sluis Terneuzen wordt er natuurlijk ook beneden zeeniveau gewerkt. Bij het uitgraven zijn botdelen gevonden van onder andere een wolharige mammoet en een wolharige neushoorn. Een heel bijzondere vondst!
Bekijk de video van alle gevonden botten op de website van Omroep Zeeland.
-
16 september 2020
Een sluis voor de komende 100 jaar
Het ontwerp en de bouw van een grote sluis is al complex. Maar wat als er dan een professional aanschuift die kritisch kijkt naar het onderhoud? Je bouwt een sluis voor de komende eeuw. Ik ben de spil tussen het ontwerp en de realisatie van de nieuwe sluis en verantwoordelijk voor de afstemming met de toekomstige beheerorganisatie van Rijkswaterstaat. Ik zorg ervoor dat alle aspecten (Reliability, Availability, Maintenance & Safety) bij zowel het ontwerp als de bouw meegenomen worden. Daarnaast maak ik het onderhoudsboekje voor de komende 100 jaar. Lees het hele artikel met mij en mijn collega's in het Technisch Weekblad.
-
11 september 2020
Hoe belangrijk is het gewicht van een draaibrug?
Het gewicht van een draaibrug is niet het belangrijkst, maar de gewichtsverdeling is wel cruciaal. Een draaibrug draait namelijk open en dicht op 1 pijler die in het midden staat. Het brugdek moet aan beide kanten van de pijler even zwaar zijn. Zo niet dan slijt de brug. Ook kan de brug tijdens het openen met harde wind uit balans raken. De draaibrug bij Sas van Gent is dit voorjaar gewogen en was goed in balans. De druk aan beide kanten moet 500 kN zijn. Omgerekend is dat zo'n 50.968,400 kg per kant. Maar hoe weeg je een brug? Er staat een mooi artikel in Quest wat ook op onze site is verschenen. Kijk je mee?
-
9 september 2020
Hoe hou je een complex bouwwerk toch simpel, robuust en veilig?
Een sluis kent vele bewegende onderdelen, die we centraal veilig moeten kunnen aansturen. Maar hoe hou je zoiets veilig? In de diverse systemen zitten veel veiligheidsfuncties. Zo kunnen de sluisdeuren pas open als aan beide zijden van de roldeur de waterdruk gelijk is. Heel bewust meten we de druk en niet het waterpeil. Een uitdagende klus voor een systeem- en integratiearchitect. Benieuwd? Check het interview met mij en mijn collega’s op de website Technisch Weekblad.
-
3 september 2020
Terneuzen: de poort naar Parijs
Nou bijna dan. Schepen kunnen straks een stuk sneller van de Westerschelde naar de Franse hoofdstad varen. In 2008 werd geconstateerd dat Terneuzen een knelpunt is. De wachttijden bij de sluizen liepen op. Het sluizencomplex was simpelweg te klein. De nieuwe sluis maakt het straks mogelijk om met schepen tot wel 366 m lang, 49 m breed en 14,5 m diep naar de haven van Gent te varen. We werken veel samen met Vlaanderen. Tegelijkertijd zijn ze in Noord-Frankrijk voorbereidingen aan het treffen om de Schelde en de Seine met elkaar te verbinden. Zo kan de binnenvaart straks vanaf de Westerschelde naar Parijs varen. Wat mij betreft is dit het mooiste project van Nederland. Kijk je mee? Bekijk het artikel op de website Technisch Weekblad.
-
28 augustus 2020
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Op dit liveblog nemen mijn collega’s en ik je mee tijdens ons werk aan de draaibruggen en de nieuwe sluis in het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Het is een hele operatie waar we de komende jaren mee bezig zijn.
Meld je aan voor de nieuwsbrief zodat je alles als eerste ziet.
-
27 augustus 2020
Het klimaat verandert, we moeten verder boven NAP bouwen
Het grootste deel van ons werk zie je niet. Het verdwijnt namelijk onderwater. En dat betekent wel dat we rekening moeten houden met een stijgende zeespiegel! Er wordt gebouwd aan een constructie ter grootte van een kathedraal, maar dan in het water. Het verschil? Daar, waar de steunmuren van een kathedraal een dak met grote overspanning moeten houden, moeten waterbouwers er voor zorgen dat de bodem de turbulentie van scheepsschroeven en opwaartse waterdruk op de onderkant van de bodem doorstaat. Hieronder zie je dat we de bodemroosters aan het bouwen zijn. Daarnaast moeten we boven de grond bestand zijn tegen een stijgende zeespiegel. Hoe we daar rekening mee houden? Ontdek het in dit interview met mij en mijn collega's.
Bekijk wat de stijgende zeespiegel betekent voor de onderwaterbouw .
-
30 juli 2020
Even voorstellen: Harm Verbeek
Harm Verbeek schuift bij ons aan om zich voor te stellen. Harm is omgevingsmanager bij het project Nieuwe Sluis Terneuzen.
-
30 juli 2020
Even voorstellen: Fons Bots
Vandaag neemt ook Fons Bots plaats op onze gele stoel. Hij is contractmanager bij Rijkswaterstaat en in die rol aan het project Draaibruggen Kanaal van Gent naar Terneuzen (DKGT).
-
23 juli 2020
Even voorstellen: Wilbur van Beijnen
Maak kennis met Wilbur van Beijnen, senior adviseur waterbouw bij de Nieuwe Sluis Terneuzen.
-
23 juli 2020
Even voorstellen: Sjaak Michielsen
Vandaag bij ons op de gele stoel: Sjaak Michielsen. Hij werkt als assetmanager voor Rijkswaterstaat en is onder andere betrokken bij het project Nieuwe Sluis Terneuzen.
-
17 juli 2020
Even voorstellen: Erwin Beishuizen
We stellen graag Erwin Beishuizen aan je voor. Hij is projectmanager voor de draaibruggen over het Kanaal van Gent naar Terneuzen (DKGT) en werkzaam bij ENGIE.
-
16 juli 2020
Even voorstellen: Eric Marteijn
Vandaag leren we je Eric Marteijn kennen. Hij is projectdirecteur Nieuwe Sluis Terneuzen.
-
10 juli 2020
Even voorstellen: Annemieke van Woercom
We stellen Annemieke van Woercom aan je voor, omgevingsmanager bij het project Draaibruggen Kanaal van Gent naar Terneuzen.
-
10 juli 2020
Even voorstellen: Joris van Gool
Maak kennis met Joris van Gool, systeemarchitect voor het sluizenprogramma bij Rijkswaterstaat.
-
3 juli 2020
Wat Rijkswaterstaat gaat doen bij het Kanaal van Gent naar Terneuzen
Bekijk het project en leer de komende weken onze teamgenoten kennen.
Liveblog
Werk dat je moet zien en een project om te volgen door de ogen van onze experts. De collega’s van Rijkswaterstaat werken samen met de partners op verschillende projecten aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Bekijk de video van de projecten op de vaarroute.
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws rond dit project? Meld je aan voor de nieuwsbrief.