Samen werken aan de infrastructuur van de toekomst
Volg 2 jaar de werkzaamheden aan de Nieuwe Sluis Terneuzen en de draaibruggen bij Sluiskil en Sas van Gent.
Liveblog
We werken de komende jaren hard aan de sluis en de draaibruggen in het Kanaal van Gent naar Terneuzen, om de vaarverbinding tussen Rotterdam en Parijs mogelijk te maken.
Wil jij iedere maand van ons een nieuwsbrief ontvangen met exclusieve vooruitblik, uitnodigen en weetjes? Klik op onderstaande button, zet in het onderwerp 'liveblog' en laat je naam en mailadres achter.
-
15 april 2021
De afgraving van het kopje van Kanada
De bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen gaat uiteindelijk voor zorgen dat er meer en grotere schepen door het sluizencomplex varen. Om dit mogelijk te kunnen maken, moet de havenmond van Terneuzen verbreed worden. De voorbereidingen voor deze werkzaamheden zijn in maart gestart. Er wordt gebaggerd en er worden nautische zaken als lichtmasten verwijderd. Meer weten? Lees dan hier verder.
-
13 april 2021
Podcast: data
Rijkswaterstaat is één van de grootste dataverzamelaars van Nederland. Die data wordt zowel ingezet om het verkeer op de wegen als het water te analyseren. Wist je bijvoorbeeld dat we kunnen analyseren op welke plaats auto's minder grip op het wegdek ervaren? Zo weten we in de aankomende winters bijvoorbeeld beter waar we precies moeten strooien. Kwartiermaker Stijn van Balen is werkzaam binnen ons datalab in Delft, waar hij zich bezighoudt met allerlei projecten. Hij sprak met Bright | RTL Nieuws over de data die Rijkswaterstaat gebruikt om te werken aan onze infrastructuur. Luister de podcast hier.
-
8 april 2021
Dit is het uitzicht van een kraanmachinist
Om elke bouwkuip bij de Nieuwe Sluis Terneuzen staan maar liefst 5 torenkranen. Vanuit de kraan heeft de kraanmachinist een prachtig uitzicht over de projectlocaties en kan hij of zij goed zien hoe het ervoor staat met de werkzaamheden. Benieuwd hoe de veiligheid met zoveel kranen op 1 locatie wordt gewaarborgd? Lees dan hier verder.
-
6 april 2021
Beleid vertalen in concrete acties: duurzaamheid in complexe infrastructuurprojecten
In het Kanaal van Gent naar Terneuzen komt een nieuwe grote sluis en Rijkswaterstaat renoveert twee 50 jaar oude bruggen en maken deze op afstand bedienbaar. Maar hoe gebeurt dit op een duurzame manier? Samen met andere experts houd ik me hiermee bezig. Technisch Weekblad volgt deze projecten en interviewde ons over het thema.
-
1 april 2021
Meten van microplastics in rivieren; hoe pakt Rijkswaterstaat dit aan?
Wist je dat Rijkswaterstaat één van de grootste dataverzamelaars is binnen de overheid? Het gaat om zo veel data dat Rijkswaterstaat een eigen landelijk glasvezelnetwerk heeft. Bijna alles wat Rijkswaterstaat kán meten, wordt dan ook gemeten. En toch zijn er dingen waar we onvoldoende zicht op hebben. Zoals microplastics in onze wateren. In heel Europa wordt het meten van microplastics in rivieren nog helemaal niet gedaan. Voor deze aflevering van Bright Builders zocht ik uit hoe Rijkswaterstaat dit analyseert. Kijk je mee?
MERIJN DOGGEN: Bijna alles wat we kunnen meten in Nederland, meten we ook en dat levert een enorme berg aan data op. Maar wat kunnen we daarmee? En kunnen we nog meer meten? Zoals dit misschien? (Beeldtitel: Bright Builders. Aflevering 5. Merijn Doggen:) RUSTIGE MUZIEK Hoi, ik ben Merijn van Bright. En in deze aflevering van Bright Builders kom je alles te weten over meten, data verzamelen en goede dingen doen met die data, en dat is leuker dan je denkt. Zo houden satellieten bijvoorbeeld de bodemdaling in de gaten, kunnen sensoren in bruggen ons vertellen wanneer er onderhoud nodig is en vertellen auto's ons precies waar de weg glad is. Dit is een video in samenwerking met Rijkswaterstaat, een van de grootste dataproducenten binnen de overheid. Het gaat om zo veel data dat ze zelfs een eigen landelijk glasvezelnetwerk hebben, los van dat van de andere providers. En die data verzamelen ze op allerlei verschillende manieren. Bijvoorbeeld met sensoren in bruggen, sluizen, wegen en het water, maar ook met satellietbeelden, het tellen van vleermuizen, ja, je verzint het niet, geografische data, data uit auto's en data die worden verzameld in laboratoria. (Merijn loopt aan boord van een boot.) En toch zijn er dingen waar we in Nederland, en zelfs wereldwijd, onvoldoende zicht op hebben. Zoals microplastics bijvoorbeeld in onze wateren. Daarom is Nederland samen met onder andere Duitsland en België bezig om een systeem op te zetten waarmee ze heel nauwkeurig kunnen meten hoeveel microplastics er zitten in de Rijn en de Maas. Microplastics zijn een steeds groter wordend probleem in de wereld. Het gaat om stukjes plastic van vijf millimeter en kleiner, die je vaak niet eens kan zien met het blote oog. Het is schadelijk voor de natuur en voor ons. Wil je wat aan het probleem doen, dan moet je natuurlijk eerst weten hoeveel microplastics er op dit moment in het water zweven. Daar gebruiken ze deze roestvrijstalen kisten voor. Hierdoorheen stromen per maand duizenden liters water, en in dat water zit allemaal heel erg fijn materiaal. Dat bezinkt in deze kist en tussen dat fijne materiaal zit plastic. En om nou te weten hoeveel plastic, dan moet deze kist eerst naar Lelystad, naar het lab. MAN: Dat klopt, Merijn. Dat gaan we nou doen. DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER (Samen met de man zet Merijn de kist in een bestelbus.) MERIJN: Achterin. (Later staat Merijn bij een snelweg.) Ook iedere auto die in Nederland rijdt, levert data op. In het Nederlandse asfalt liggen landelijk zo'n 20.000 meetlussen. Dat is er 1 per elke 600 meter, gemiddeld. En die meten hoe druk het is en hoeveel auto's er voorbijkomen. Maar er komen ook steeds meer data van auto's zelf. Als op een bepaalde weg heel veel auto's gebruik moeten maken van hun ABS, dan weet je dat die weg waarschijnlijk glad is en kan je gerichter strooien. Of je kan lokale mistbanken ontdekken omdat op een bepaald punt heel veel auto's hun mistlampen aanzetten. Op basis van deze datastromen kunnen ze in het Datalab van Rijkswaterstaat bijvoorbeeld met slimme algoritmes en machinelearning ervoor zorgen dat weginspecteurs en bergers optimaal over het wegennet worden verspreid. Zo zijn ze bijvoorbeeld sneller ter plekke bij incidenten om hulp te verlenen en kunnen ze dus eerder de weg vrijmaken. (De bestelbus komt aan bij het lab. Merijn brengt de roestvrijstalen kist naar Christa van Oversteeg.) LEVENDIGE MUZIEK Ik hoorde dat ik hier moest zijn. CHRISTA VAN OVERSTEEG: Hoi, Merijn. MERIJN: Vers uit Lobith. CHRISTA: Ja, en dan halen we het deksel eraf. En dan zie je dus de kist met het bezinksel erin en daarbovenop een waterlaag. Dus we willen het monster gaan drogen. Ik heb hier een voorbeeldje van een gedroogd monster. Dus dan krijg je dit fijne poeder en dat gaat vervolgens in zo'n klein cupje en dat gaat het analyseapparaat in. En dat staat boven, dus dat kan ik je daar laten zien. MERIJN: Top, ik ben benieuwd. Ik hoor dat de machines hier hard aan het werk zijn. Ja, dat klopt. Wat ga jij nu doen? -We kunnen eerst het monster erin plaatsen. En wat gebeurt er dan in dat apparaat? -Voor de analyse maken we gebruik van Pyrolyse GC-MS. En dat betekent dat we het monster verwarmen tot een temperatuur van ongeveer 600 graden. Bij die hoge temperaturen ontleden de plastics. En daarbij komen stoffen vrij en die vangen we dan vervolgens op in zo'n buisje. Dat buisje gaat dan vervolgens met een robot door naar de gaschromatograaf en daar zit ook een massaspectrometer aan gekoppeld en die identificeren als het ware de stoffen: welke plastics zitten er nou in het monster, en hoeveel? MERIJN: Oké, dan weet je dus hoeveel het is, maar wat heb je daar uiteindelijk aan, wat kunnen we concreet met die cijfers? Door de hoeveelheid microplastics in het water te volgen in de tijd en dat ook te vergelijken met hoeveel plastics er worden gebruikt, als verpakkingsmateriaal, kunnen we inzicht krijgen in afspraken met de industrie over het verminderen van plastic-emissie of we daar effect van gaan zien. Ook kunnen we buurlanden waarschuwen als we zien dat er heel veel plastic binnenkomt. Hoelang duurt dit hele proces? -Een meting duurt ongeveer 2,5 uur. 2,5 uur? -Ja. Dan hebben wij wel tijd voor een kopje koffie. Lekker. Ook vanuit de ruimte worden heel wat data verzameld over Nederland. En die data worden ook gebruikt door Rijkswaterstaat. Bijvoorbeeld om de waterkwaliteit in te schatten, het groen in de gaten te houden, maar ook door middel van deep learning en speciale modellen ontwikkeld in het Datalab om wegenkaarten automatisch te herstellen. Handig. Weer andere satellieten houden met behulp van InSAR, een nieuwe radartechnologie, in de gaten of dijken, bruggen en wegen niet verschuiven, en dat gaat echt op de millimeter nauwkeurig. Dus als er dan wat aan de hand is, dan kan ernaar worden gekeken. En ook niet onbelangrijk voor ons landje, dat voor een groot deel onder de zeespiegel ligt, met InSAR kan je ook in de gaten houden hoe de bodem beweegt en of die niet te veel daalt bijvoorbeeld. (Merijn tegen Christa:) Zo, heeft de computer een uitslag? -Ja, dat denk ik wel. Wat we hier zien, zijn de data van het monster zelf, vergeleken met een puur plastic van polyethyleen en als je die patronen met elkaar vergelijkt, zie je dat dat repeterende patroon duidelijk terugkomt in het monster ook en dat er dus polyethyleen in zit. MERIJN: Dus er zwemmen gewoon plastic tasjes in de rivier die we niet kunnen zien? Ja. -In hele kleine stukjes. Wat vind je er nou zo leuk aan om van die grafieken op je monitor te toveren? Wat ik heel leuk vind, is de combinatie tussen het praktische werk, dus zowel op de locaties als op het lab, en het uitpluizen van alle data. Er komt ook veel overleg bij kijken met zowel nationale als internationale partners. Ik vind het heel leuk om aan zo'n nieuw onderzoek met 'n heel belangrijk onderwerp, microplastics, mee te werken. Dank je wel, Christa, voor de tijd die je vandaag voor me had. Misschien tot de volgende keer. -Ja. (Merijn staat naast een snelweg.) MERIJN: In deze video zag je dat Rijkswaterstaat enorm veel data verzamelt. Wil je daar een keer zelf mee aan de slag, op deze website staan alle data die Rijkswaterstaat vrijgeeft. Daar vind je allerlei kaarten en datasets die je kan downloaden om er vervolgens in te grasduinen. Dus ik zou zeggen: Leef je uit! (Beeldtekst: rijkswaterstaatdata.nl.) Ja, heb je nou vragen over alle data die worden verzameld of misschien over het onderzoek naar de microplastics, stel die vragen dan hieronder en dan proberen wij ze te beantwoorden. En dan zie ik jou hopelijk bij de volgende video weer. Bye! (Beeldtekst: Meer van Bright. Abonneer op ons kanaal.) -
31 maart 2021
Meten is weten: het analyseren van microplastics in onze wateren
De beelden van de plasticsoep zijn wellicht bij de meeste mensen wel bekend. Maar wist jij dat er zich ook microplastics in onze Nederlandse wateren bevinden? In het datalab van Rijkswaterstaat wordt de hoeveelheid gemeten. Wil je weten hoe dit gebeurt? Lees dan mijn gastblog.
-
25 maart 2021
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Microplastics vormen een steeds groter wordend probleem, schadelijk voor de natuur en voor onszelf. Het gaat om stukjes plastic van 5 mm of kleiner die vaak niet met het blote oog te zien zijn. Hoe meten we dan hoeveel microplastic er in ons water zit?
Voor de nieuwe aflevering van Bright Builders | RTL zocht ik dit uit. Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang als eerste de nieuwe aflevering in je mailbox.
-
23 maart 2021
Dit zwarte kastje is kapitein en verkeerslicht in één
Een zwarte doos: een begrip dat voornamelijk zal worden geassocieerd met een vliegtuig. Maar wist jij dat de Factofour, een zelfvarend binnenvaartschip er ook zo een heeft? Dit zwarte softwarekastje bevat enorm veel data over bijvoorbeeld de locatie van schepen en stroming. Met behulp van een algoritme is het kastje aangeleerd hoe een kapitein in een bepaalde situatie moet handelen.
Wil jij alles weten over de Factofour en hoe dit schip zelfstandig vaart? Bekijk dan deze video van Bright.
-
18 maart 2021
Het dilemma van: Technisch manager Leobert van der Wielen
Iedere werknemer van Rijkswaterstaat krijgt in zijn of haar werk te maken met dilemma’s of sleutelmomenten. Of het nu gaat om een langverwachte levering van materialen, een dilemma over duurzaamheid of een technische miscalculatie. Deze keer: het dilemma van technisch manager Leobert van der Wielen. Lees zijn dilemma hier.
-
16 maart 2021
Brugcilinders in de maak: een gewicht van 50 ton per stuk
De onderdelen voor de Nieuwe Sluis Terneuzen zijn volop in de maak. In opdracht van Sassevaart is Vydraulics bezig met de constructie van de 4 grote brugcilinders. De mantels uit smeedstaal van meer dan 8 m lang liggen op dit moment op de draaibanken. Als over enkele maanden alle werkstukken gedraaid en gefreesd zijn, worden de brugcilinders in elkaar gezet. Deze zullen per stuk zo'n 11 m lang zijn en maar liefst 50 ton wegen. Per brug worden er 2 cilinders geplaatst die er straks voor zorgen dat de bruggen open en dicht kunnen, zelfs als er een cilinder uitvalt.
Foto: © Vydraulics
-
11 maart 2021
‘Van een goede verkeersleider merk je als het goed is niks’
Van een vakantiebaantje als kolkman tot scheepvaartverkeersleider in Terneuzen. Het is het verhaal van de 34-jarige Bastiaan Gilde. Sinds 2012 is medeverantwoordelijk voor het regelen van het verkeer op een van de drukst bevaren rivieren van ter wereld: de Westerschelde. Benieuwd naar zijn verhaal? Lees dan het interview hier.
-
9 maart 2021
Vlieg mee boven de Nieuwe Sluis Terneuzen
Het bouwterrein rondom de Nieuwe Sluis Terneuzen reikt natuurlijk veel verder dan alleen de sluis zelf. Ben je benieuwd hoe het ervoor staat met de werkzaamheden? Bekijk dan de beelden van het droneteam van Rijkswaterstaat. Van het bouwterrein Zeevaartweg tot aan de Westsluis: de beelden geven een overzicht van alle projectlocaties. De beelden vind je hier.
Bron foto: ILT
-
5 maart 2021
Een kijkje achter de schermen bij de FactoFour
Zelfrijdende auto's kennen we allemaal. Ook van zelfvliegende drones kijken we niet gek meer op. Maar heb je ooit een zelfvarend schip gezien? Merijn van Bright | RTL Nieuws stapte aan boord van de Factofour, een schip dat zelf de weg weet. De Factofour heeft soms kilometers lang geen besturing nodig. Het geheim? Je ziet het in de nieuwe aflevering van Bright.
MERIJN DOGGEN: Dit lijkt misschien een doodnormaal binnenvaartschip, maar misschien is dit wel het slimste schip van Nederland. Het kan namelijk zelfstandig varen. LEVENDIGE MUZIEK (Beeldtitel: Bright Builders. Aflevering 4. Merijn staat op een kaai.) Ahoi, ik ben Merijn van Bright. Ja, over zelfrijdende auto's hoor je genoeg en ook zelfvliegende drones zie je regelmatig voorbijzoefen. Maar zelfvarende schepen? Ja, die zijn er ook. Dit is aflevering 4 van Bright Builders in samenwerking met Rijkswaterstaat en vandaag vaar ik mee op een zelfvarend schip. (Windmolens in de verte. Merijn is aan boord van het schip:) Dit is de Factofour uit 2008, een schip van 135 meter lang en 17 meter breed, en daardoor passen hier 500 containers in. Normaal gesproken vervoert hij die containers tussen de havens van Antwerpen, Rotterdam en Keulen. En het mooie is, dit schip mag met speciale toestemming van Rijkswaterstaat volledig zelfstandig over water varen. Nog wel altijd onder toezicht van de kapitein, natuurlijk. (Nadat hij eerst z'n schoenen uittrekt, loopt hij via een gangboord naar de stuurhut.) RUSTIGE MUZIEK Het geheim van het schip zit in de stuurhut. Om precies te zijn in die zwarte computer daar. De Black Box Pro van Shipping Technology. Hierin worden allerlei gegevens verzameld van het schip. Denk bijvoorbeeld aan: waar vaart het schip, wat ziet de radar? Hoe is de roerbeweging? Wat is de stroming van het water? Hoe diep is het water? Hoe goed is het schip beladen? Hoe hard moet de motor werken? Al dat soort gegevens worden dus verzameld in die Black Box Pro. En aan al die gegevens worden ook nog eens de beslissingen van de kapitein gekoppeld. Dus de computer leert letterlijk van de schipper. Dus bijvoorbeeld: Hoe moet ik sturen als ik een ander schip wil inhalen? Of hoe hard laat ik de motor werken op het moment dat het schip maar half beladen is? Dit soort vaargegevens worden niet alleen verzameld hier, op dit schip, maar ook nog eens op 80 andere schepen in Europa. En voor wie denkt: hé, dit komt me bekend voor. Dat klopt. Zo traint bijvoorbeeld ook Tesla zijn auto's om zelfstandig te kunnen rijden. Daar wordt continu data verzameld van alle Tesla's op de weg over wat er gebeurt op de weg en hoe een bestuurder daarop reageert. Zo kan een schipper bijvoorbeeld een schip dat hier om de hoek vaart dat hij in het echt nog niet kan zien, toch al wel zien op het scherm. Wat dit schip nu kan, is vergelijkbaar met een auto die de Lane Assist heeft aanstaan waarbij de auto zelfstandig tussen de lijntjes van de weg kan rijden. Maar komende zomer hopen ze dat dit schip ook automatisch afstand kan houden tot voorliggers en misschien wel zelfstandig andere schepen kan inhalen. De grootste afstand die ooit is afgelegd met de Factofour, zonder dat de kapitein heeft hoeven ingrijpen, is honderd kilometer. Een schip zelfstandig laten varen, is in principe makkelijker dan een auto zelfstandig laten rijden. Want ook al kan het op een vaarroute af en toe best wel druk zijn, het is toch vaak een stuk overzichtelijker dan een autoweg. Want op een vaarroute heb je alleen maar schepen, terwijl je op een autoweg ook te maken hebt met fietsers, bussen, trams, skateboards, e-steps, voetgangers. Enfin, je snapt het punt. Ook zijn de snelheden lager, waardoor je meer tijd hebt om beslissingen te nemen. Komt het algoritme van de Black Box niet uit, dan heeft de kapitein genoeg tijd om zelfstandig in te grijpen. Maar er zijn ook dingen die een vaarweg een tikje lastiger maken dan een autoweg. Want een autoweg bestaat uit asfalt, oftewel een stabiele ondergrond. Nou kan je over water veel zeggen, maar niet dat het stabiel is. Je hebt te maken met stroming, wind en soms zelfs het getij. Als er veel stroming staat, moet bijvoorbeeld de motor harder werken. Ook moet je rekening houden met droogtes. Neem bijvoorbeeld dit schip. Als het een langdurige droge periode is, stroomt er minder water door de rivieren, waardoor het schip voorzichtiger moet varen. Maar bij hoogwater moet het schip er juist op letten of het wel onder alle bruggen door kan. Kortom, je moet heel veel data verzamelen om uiteindelijk een goede route te kunnen plannen. En nogmaals: al die data moet dus in die Black Box om ervoor te zorgen dat het schip uiteindelijk beter bestuurd kan worden. (Hij gaat van boord.) Ja, hier spreken we met Jelmer van Rijkswaterstaat. Hij gaat over de toekomst van de scheepvaart. Hé, Jelmer, het lijkt me ontzettend leuk en ook tof dat al die schepen straks zelfstandig door die sluizen en bruggen heen gaan. Dan moeten die sluizen en bruggen toch ook worden aangepast, neem ik aan. JELMER DE LANGE: Dat denk ik wel. Het wordt inderdaad belangrijk dat we onze sluizen en andere objecten digitaal op afstand leesbaar gaan maken. We hebben nu al geëxperimenteerd de afgelopen jaren met Blauwe Golf Verbindend, een programma waarmee je op afstand kan zien als schipper of bijvoorbeeld een sluis in bediening is of dat er een ligplaats vrij is. MERIJN: Een blauwe golf is zoals een groene golf op de weg? JELMER: Ja, zodat je weet waar je aan toe bent en of je door kan. En dat kun je in de toekomst vinden op vaarweginformatie.nl. Daar vind je alle data over onze objecten zoals bruggen en sluizen. Het is heel mooi dat die schepen zelfstandig hiernaartoe kunnen varen, maar ze moeten ook vaak nog vastliggen, bijvoorbeeld in een sluis. Hoe los je dat dan op? Waarschijnlijk zullen de meeste schepen met een bemanning aan boord blijven, maar het zullen wel minder mensen worden en dan heb je bij een sluis wel hulp nodig. Het kan zijn dat je misschien robotarmen gaat zien op het schip of bij de sluis die het schip helpen afmeren. We gaan hier ook een proef doen om te kijken of drones de trossen over kunnen vliegen. MERIJN: Zijn er ook nog problemen die je nog niet op kan lossen? JELMER: De communicatie met slimme schepen wordt wel interessant en dat is ook voor de mensen die hier op de centrale werken. Dat is een verandering, ja, waar we nog aan werken van: hoe gaan we dat precies inrichten? Dat geldt ook voor onze operationele collega's op de schepen. Die gaan zo meteen onbemande schepen tegenkomen. Hoe ga je daar contact mee leggen? Heb je dan contact met iemand op een kantoor of praat je met een computer? Daar doen we nu onderzoek naar van: hoe gaan we dat het beste inregelen? Het lijkt me wel een hele toffe baan die je hebt, dus het bezig zijn met de toekomst. Ja, het is hartstikke mooi. Het is niet alleen de toekomst, vandaag de dag al geven we toestemming aan experimenten en zijn er schepen al die met deze technieken bezig zijn. Zelfvarende schepen komen er dus aan, maar waarom willen we dat eigenlijk? Ten eerste is de scheepvaart heel erg belangrijk voor het vervoeren van goederen. 40 procent van alle kilometers die worden afgelegd om spullen te verplaatsen in ons land, gaat via het water. Maar er zijn steeds minder jonge mensen die graag op een schip varen. Door schepen nou slim te maken, heb je ook minder mensen per binnenvaartschip nodig. Denk aan twee à drie in plaats van vier à vijf man personeel. Bovendien varen zelfvarende schepen een stuk energiezuiniger en is er dus minder uitstoot. En als ze dan ook nog eens slim gebruikmaken van de blauwe golf, hoeven ze voor een sluis of brug nooit meer te wachten. Ja, dat was 'm weer. Heb je nou wat vragen over zelfvarende schepen, laat ze dan achter hier in de comments, dan ga ik ze proberen te beantwoorden. Vond je het een leuke video? Sowieso een duimpje omhoog en abonneer je voor nog veel meer video's, dan zie ik je in de volgende. Bye, goede vaart. (Beeldtekst: Meer van Bright. Abonneer op ons kanaal.) -
4 maart 2021
Op weg met zelfvarend binnenvaartschip FactoFour
Over zelfrijdende auto's heb je wellicht vaker gehoord, maar zelfvarende schepen? Met mijn filmploeg stapte ik aan boord van de FactoFour: een zelfvarend binnenvaartschip met een capaciteit van 500 containers. Ik deel graag met jullie hoe ik dit heb ervaren.
-
25 februari 2021
Binnenkort in de nieuwsbrief: dronebeelden van de Nieuwe Sluis
Het droneteam van Rijkswaterstaat heeft in januari nieuwe dronebeelden gemaakt van het sluizencomplex in Terneuzen. De beelden geven een bijzonder overzicht van het project. Benieuwd naar wat er daar allemaal gebeurt? Meer over de dronebeelden lees je binnenkort in onze nieuwsbrief. Meld je nu aan via de mail.
-
23 februari 2021
Alle meetpunten verzamelen
Het tegengaan van verzilting is een belangrijke taak van specialisten van Rijkswaterstaat. Er is een dashboard ontwikkeld dat ons hierbij helpt. Dit dashboard maakt gebruik van een netwerk van ongeveer 1500 meetpunten verdeeld over Nederland, België en Duitsland. Hiermee worden onder andere de watertemperatuur, de stroomsnelheid en de hoeveelheid zout in het water in de gaten gehouden. Meer weten over verzilting en hoe het wordt tegengegaan? Bekijk dan deze video van Bright | RTL Nieuws.
-
18 februari 2021
Trainee Freek Huijser werkte aan slimme overzichtscamera's voor sluizen
Freek Huijser is een van de landelijke trainees bij Rijkswaterstaat. Zo maakte hij bijvoorbeeld deel uit van het team Smart Patrol. Hij hield zich hier onder andere bezig met een langdurige proef om cameratoezicht bij sluizen overzichtelijker te maken. Benieuwd naar zijn verhaal? Lees hier het interview.
-
16 februari 2021
De werkplek van: systeemarchitect Joris van Gool
Dit is mijn werkkamer. Sinds ik thuis werk begin ik om de dag de ochtend met een rondje hardlopen, maar de meeste tijd breng ik toch door achter het bureau dat ik zelf heb gemaakt. Het werken aan zo'n groot project vanuit huis heeft voor- en nadelen. Vanuit Amsterdam ben ik veel minder reistijd kwijt naar Terneuzen, maar het is soms lastig om voeling te houden met het projectteam en de werkzaamheden daar. Momenteel zijn we voor de Nieuwe Sluis Terneuzen bezig om te kijken hoe groot ons team voor industriële automatisering in 2022 en 2023 moet zijn. Ook zijn we bezig met het realiseren van een nieuwe bedienplek voor de sluis. Technologie veroudert, dus er komen bijvoorbeeld nieuwe versies van de bedieningssoftware. Dit heeft gelukkig geen impact op het project zelf, omdat het voornamelijk gaat om de onderliggende techniek.
-
11 februari 2021
Ook in Frankrijk wordt hard gewerkt aan de Nieuwe Sluis Terneuzen
De onderdelen die worden gebruikt bij de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen zijn afkomstig uit alle delen van de wereld. Afmeerpalen uit Duitsland, hout uit Spanje en sluisdeuren uit China. Ook in Noord-Frankrijk wordt er momenteel hard gewerkt om onderdelen voor de sluis te produceren. Zo zijn er daar een aantal weken geleden grote tandwielkasten succesvol getest. Deze enorme tandwielkasten hebben een afmeting van 4 m x 2,5 m x 2 m en zorgen er straks voor dat de sluisdeuren, in welk scenario dan ook, open en dicht kunnen. Lees hier meer.
Foto: © Guus Olierook, Hollandia
-
9 februari 2021
Oude ambachten, nieuwe projecten
De laatste jaren zijn de technieken waarmee wij werken veel moderner geworden. Toch blijft een aantal oude ambachten onmisbaar in de waterbouw. Heb je bijvoorbeeld wel eens gehoord van het oude ambacht van de rijswerker? Deze maakt een zinkstuk van gevlochten wilgentenen dat de bodem beschermt. Echt vakwerk dus. Zo'n zinkstuk ligt bijvoorbeeld op de bodem van de Buitenhaven West, bij de Nieuwe Sluis Terneuzen.
Beeld: Peter Meessen, NST
-
5 februari 2021
Door de ogen van: Laurens Niereisel
Kan het zijn dat een schip moet wachten voordat het door een sluis kan varen, omdat anders het zoete water te zout wordt? En welke partijen kunnen last hebben van verzilting? Op deze en meer vragen van geïnteresseerden gaf ik op 4 februari antwoord in een online vragenuurtje.
Wil jij meer weten over verzilting? Bekijk dan deze video van Bright!
-
2 februari 2021
Datascience: Rijkswaterstaat en Hogeschool Zeeland doen het samen
Bij het ombouwen van bruggen en sluizen spelen data natuurlijk een grote rol. Sensoren en high-tech camera's, alles om een brug of sluis zo 'slim' mogelijk te maken. Rijkswaterstaat Zee & Delta heeft veel baat bij extra kennis en daarom werken wij onder andere op het gebied van datascience samen met de Hogeschool Zeeland. We combineren de kennis van studenten, docenten en onze medewerkers om zo meer te kunnen bereiken.
-
1 februari 2021
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Wat gebeurt hier? Wil je niks missen over de werkzaamheden aan Kanaal Gent-Terneuzen, toegang tot exclusieve content en maandelijks kans maken op de felbegeerde Rijkswaterstaatsokken? Dat kan exclusief via de nieuwsbrief.
-
28 januari 2021
Stel je vraag aan Informatieanalist Laurens
Data spelen een grote rol bij de Nieuwe Sluis Terneuzen. Zo werken mijn collega's en ik met slimme software om verzilting tegen te gaan. Merijn gaf deze week al een kijkje achter de schermen. Wil je nu nog meer weten? Dat kan! Ik beantwoord al je vragen op 4 februari. Stuur ons een mail om je aan te melden.
Ik ben Laurens Niereisel. Ik werk als informatieanalist voor Rijkswaterstaat. Ik ben betrokken bij de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen. In mijn werk zorg je ervoor dat door middel van data en informatie de sluisoperator op deze sluis straks volledig datagedreven z'n werk kan doen. VOICE-OVER: Wil je hier nu meer over weten meld je dan aan voor een vragenuurtje met Laurens Niereisel. Dat kan via liveblog@rws.nl. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Beeldtekst: Vragenuurtje 27 januari 16.00 uur. Meld je aan via liveblog@rws.nl. Werken bij Rijkswaterstaat. Werk dat je moet zien.) -
26 januari 2021
De relatie tussen data en zout
Wat heb ik als informatieanalist met zout te maken? Meer dan je denkt! Als te veel zout zeewater via de sluizen ons land binnendringt, wordt ook ons zoete water zouter. Met de negatieve gevolgen van dien. Er zijn verschillende manieren om verzilting tegen te gaan. Bij de Nieuwe Sluis Terneuzen doen we dit met behulp van slimme software. Ik vertelde Merijn van Bright wat dat precies inhoudt. Bekijk de aflevering hier.
MERIJN DOGGEN: Hier, in het zeesluiscomplex van IJmuiden probeert elke dag de zee allemaal zout water ons land in te laten stromen. Maar dat laten we ons natuurlijk niet gebeuren. Met slimme tech houden we ons zoete water zoet. (Beeldtitel: Bright Builders. Aflevering 3. Merijn Doggen:) RUSTIGE MUZIEK Hoi, ik ben Merijn van Bright. En dit is de derde aflevering alweer van Bright Builders een serie in samenwerking met Rijkswaterstaat. En deze video staat helemaal in het teken van verzilting en wat je daartegen kan doen. Want als we niet oppassen, krijgen we te veel zout water binnen en dat is net als te veel zout in je eten niet goed. Gelukkig kunnen we met hardware en software verzilting tegengaan. Bijvoorbeeld bij de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Hoe? Dat vertel ik zo. (Een sleepboot trekt een groot schip door de zeesluis.) Als zout zeewater via onze sluizen te ver ons land instroomt wordt zoet water ook zouter, en dat noemen we verzilting. En te veel verzilting zorgt voor problemen. (Een glas wordt gevuld met water.) Zo drinken we het liefst zoet water uit de kraan. En naast dieren en planten hebben ook de boeren en industrie er last van als het water te zout is. Denk bijvoorbeeld aan bloembollen, die zijn heel erg gevoelig voor water dat net een tikkie te veel zout bevat. (Schepen varen richting de zee.) Nederland wordt in het noorden en het westen helemaal omringd door zee dus verzilting is op zich geen bijzonder verschijnsel. Maar met de klimaatverandering en de recente lange droge periodes is het wel extra opletten geblazen. (In de droge grond van een kwekerij zitten scheuren.) Nederland heeft drie bronnen voor zoet water. Namelijk: de rivieren, de regen en het grondwater. Van dat water gebruiken we een deel, slaan we een deel op bijvoorbeeld in het IJsselmeer, en verdampt er een deel. De rest, dat gaat zo met de rivieren mee de zee in. Zonde, denk je misschien maar nee, want als dat water niet zou worden afgevoerd zou Nederland onder water komen te staan. Bovendien zorgt de stroom aan zoet water naar zee ervoor dat het zoute water niet te ver het land indringt. Maar door klimaatverandering staat dat systeem onder druk. Want als de zeespiegel stijgt, neemt de druk van het zoute water op het zoete oppervlakte- en grondwater toe. Bovendien zorgen de lange droge periodes ervoor dat er ook nog eens minder water door de rivieren heen stroomt waardoor de druk daar afneemt. Gevolg: zout water dringt steeds verder ons land binnen, als we niets doen. Maar gelukkig doen we dat wel. Hier bij de nieuwe zeesluis in IJmuiden stroomt straks iedere keer dat er een schip doorheen gaat, tien miljoen kilo zout het Noordzeekanaal in. Even ter vergelijking: dat is net zo veel als veertig vrachtwagens vol met strooizout. Dat is een enorme hoeveelheid, maar dat is ook niet zo gek want dit wordt straks de grootste zeesluis ter wereld. Ook die andere zeesluis, waar ik was in aflevering 1, de Nieuwe Sluis Terneuzen heeft hetzelfde probleem, zij het in iets mindere mate. Bij IJmuiden werken ze met de volgende oplossing: selectieve onttrekking. Oftewel, ze gaan het zoete en het zoute water van elkaar scheiden. (Ergens binnen trekt hij z'n jas uit.) Maar hoe werkt dat dan? Nou, zout water is zwaarder dan zoet water. Dus het zoete water drijft als het ware op het zoute water. Dit gegeven gebruiken ze bij die nieuwe, gigantische zeesluis. Met een omleiding wordt het zoute water teruggepompt naar zee door een gemaal. Door een betonnen dam te plaatsen in de omleiding met aan de onderkant een opening wordt het lichtere zoete water tegengehouden terwijl het zwaardere zoute water er aan de onderkant langs kan. Een andere oplossing, die ze gebruiken bij de Nieuwe Sluis Terneuzen zit hem in slimme software. Die zorgt ervoor dat de bedienaars van de sluizen die sluizen op het juiste moment opendoen en weer dicht. (Bij de sluis.) En die slimme software, die wordt gemaakt door Laurens onder andere. Hoe zorgt software ervoor dat 't zoutgehalte in onze rivieren niet te hoog wordt? LAURENS NIEREISEL: We hebben 'n dashboard gecreëerd voor sluisoperators waarop zij kunnen zien: hoelang moet ik de sluisdeur openzetten? Wat zijn de optimale tijden? Wat is de doorstroom, de zoutindringing? Al die informatie zorgt ervoor dat operators beter hun werk kunnen doen. Waar halen jullie alle data vandaan voor dat dashboard? Wij hebben een netwerk van meetpunten, ongeveer 1.500 stuks in Nederland, België en Duitsland. Die meetpunten meten de watertemperatuur, stroomsnelheid de hoeveelheid zout in het water en andere parameters. De data ontvangen we van ons meetnet, maar ook van het KNMI. En aan de hand van al die meetwaarden creëren wij dus een dashboard waarop een operator al die informatie kan zien. Dus dan kan het zijn dat een schip even moet wachten nog bij een sluis omdat anders het zoutgehalte te hoog wordt? Het kan dus zijn dat een schip iets langer moet wachten omdat dat voor de zoutindringing zo optimaal mogelijk is. Is het moeilijk om te werken met zo veel belanghebbenden? Ja, dat klopt, maar dat is juist ook een superinteressante uitdaging. Je ziet bij zowel IJmuiden als de Nieuwe Sluis Terneuzen dat je te maken hebt met veel belanghebbenden, stakeholders maar al die mensen en belangen samenbrengen maakt mijn werk hartstikke interessant. -Oké, dank je wel. Doei. -Doei, Merijn. Met de slimme software en door zout water via een omweg terug te pompen naar zee wordt er al heel veel zout water tegengehouden bij de grote sluizen in bijvoorbeeld IJmuiden en Terneuzen. Maar bij de kleinere sluizen zijn ze met nog iets tofs bezig, namelijk met belletjes. Zoals bij de Krammersluizen, op de grens van Zuid-Holland en Zeeland. Daar heeft Rijkswaterstaat samen met partners een praktijkproef gedaan met een scherm van bellen. (In water zitten bellen.) Dit scherm zorgt ervoor dat het zoute water heel erg vertraagd de sluis instroomt als de deuren worden opengezet. Dus is het zo dat als de deuren dicht zijn, er veel minder zout water in de sluis zit. Een voordeel van zo'n bellenscherm is dat schepen er gewoon doorheen kunnen varen. Een bellenscherm is eigenlijk niets meer dan lucht die ontsnapt uit een buis met gaatjes. Maar om dat efficiënt te doen, dat is nog best wel ingewikkeld. Want leg je zomaar een buis met gaatjes neer op de bodem van een sluis dan ontstaan er overal luchtstralen met daarboven wat belletjes maar het zoute water lekt gewoon door die luchtstralen heen. Door gebruik te maken van speciaal ontwikkelde mondstukken ontstaan er wel gelijk belletjes bij de buis en wordt de luchtdruk ook nog eens goed verdeeld zodat er een mooi bellenscherm ontstaat. Andere innovaties die je aan het systeem kan toevoegen zijn een scherm van omhoogstromend water en een beweegbare drempel die de stroming van het zoute water tegenhoudt. Best ingewikkeld nog, hè, dat zout tegenhouden. Tot nu toe worden bellenschermen eigenlijk vooral gebruikt bij wat kleinere sluizen maar bij de bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen worden al wel voorbereidingen getroffen voor het eventueel plaatsen van zo'n bellenscherm of een drempel, mocht dat nodig zijn. Zo zie je maar, er wordt hard gewerkt om Nederland niet te laten verzilten. Heb je daar vragen over, stel ze dan hier beneden in de comments dan ga ik ze proberen te beantwoorden samen met Rijkswaterstaat. Geef een duimpje omhoog en abonneer je op dit YouTube-kanaal. Tot de volgende. Bye! (Beeldtekst: Meer van Bright. Abonneer op ons kanaal.) -
25 januari 2021
Ondanks tech blijft verzilting tegengaan mensenwerk
Nederland is omringd door zeewater. De geleidelijke toename van het zoutgehalte in onze bodem of in het zoete water is daardoor een probleem van alle tijden. Slimme tech biedt nieuwe oplossingen, maar ondanks dat blijft de mens onmisbaar in de strijd tegen verzilting. Hoe dat zit? Lees het hier.
-
21 januari 2021
Onderwaterbos zorgt voor nieuw leven in de Grevelingen
Naast het renoveren en vernieuwen van sluizen en draaibruggen, houdt Rijkswaterstaat zich ook bezig met de natuur. Zo werken we in de Grevelingen samen met IVN Natuureducatie en Staatsbosbeheer aan een Tiny Forest dat onder water ligt. Zo’n ‘onderwaterbos’ is een populair middel om de biodiversiteit en natuureducatie te stimuleren. De planning is om het allereerste Tiny Sea Forest in juni 2021 gerealiseerd te hebben. Er zijn daarom helaas nog geen foto's van het onderwaterbos.
Bij het Tiny Sea Forest hoort ook 's werelds 1e onderwaterboswachter. Benieuwd? Onderwaterboswachter Piet vertelt meer op NPO Radio 2.
-
19 januari 2021
Speciaal luchtverkeer bij het Kanaal Gent-Terneuzen
Het Kanaal van Gent naar Terneuzen is niet alleen van belang voor de scheepvaart. Het is ook een populaire vliegroute voor vleermuizen. Belangrijk om rekening mee te houden tijdens de renovatie van de bruggen. Met detectoren registreren we hoeveel vleermuizen er vliegen, welke soorten en welke routes ze vliegen.
Vleermuizen slapen graag onder bruggen. Benieuwd? Natuurvlogger Tim Visser neemt je mee.
-
15 januari 2021
Een bewogen jaar: Eric Marteijn blikt terug en vooruit
Het jaar 2020 was een bewogen jaar. Ondertussen gaan de werkzaamheden van Rijkswaterstaat door. Hoe was dat voor het project Nieuwe Sluis Terneuzen? In dit interview blik ik terug op het afgelopen jaar en kijk ik vooruit naar de mijlpalen voor 2021.
-
13 januari 2021
Van 2015 tot 2020: de voortgang van de Nieuwe Sluis
In 2015 werd de komst van de Nieuwe Sluis vastgelegd en eind 2017 startte de bouw in Terneuzen. Zoals je in de video kunt zien is er al heel wat werk verzet. De Nieuwe Sluis is in 2023 klaar. Er staan dus nog veel spectaculaire dingen te gebeuren. Wat dacht je bijvoorbeeld van de sloop van de huidige sluis? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist niks.
-
7 januari 2021
Kabels in en onder de brug Sas van Gent
Tijdens de modernisering van de draaibruggen Sas van Gent en Sluiskil leggen we nieuwe kabels en leidingen. De onderwaterkabels worden aangelegd door middel van gestuurde boringen. Op de plaats van intrede wordt een kabelput geplaatst waar de mantelbuizen worden ingevoerd. De kabels voorzien de bruginstallaties straks van elektriciteit en data. Een belangrijk onderdeel van de modernisering. We beginnen deze maand met de werkzaamheden, dus houd dit liveblog in de gaten voor meer updates.
-
5 januari 2021
Techniek met een dosis natuurkunde
Als systeemarchitect moet ik ervoor zorgen dat alle elektrische en hydraulische installaties geïntegreerd worden tot één werkende sluis. Dit betekent ook dat ik natuurkundige verschijnselen moet meenemen in de uitvoering om de sluis zo veilig en efficiënt mogelijk te maken. Waar je dan aan moet denken? Ik vertelde het aan Technisch Weekblad.
-
30 december 2020
Exclusieve kijkjes achter de schermen
Op dit liveblog delen mijn collega's en ik ervaringen vanuit verschillende kennisgebieden. Ik laat je zien wat ik doe als Projectdirecteur bij het project Nieuwe Sluis Terneuzen. En wat nog leuker is: via onze nieuwsbrief krijg je toegang tot exclusieve kijkjes achter de schermen. Ik beloof je: volgend jaar staan er heel wat bijzondere dingen op de planning!
Dus begin het nieuwe jaar goed en meld je aan door ons te mailen.
-
24 december 2020
Van een studie Geschiedenis en Staatsrecht naar een baan als informatieanalist
Wist je dat ik oorspronkelijk Geschiedenis en Staatsrecht heb gestudeerd? Vast niet wat je verwacht van een informatieanalist bij Rijkswaterstaat. Na omscholing en een eerste baan bij een gemeente kwam ik bij Rijkswaterstaat. Ik kreeg de vrijheid om mezelf te ontwikkelen in een richting die bij mij past en nu maak ik zelfs deel uit van het talentenprogramma! Bright vroeg mij het hemd van het lijf over mijn loopbaan bij Rijkswaterstaat.
Benieuwd? Je leest het interview hier.
-
22 december 2020
Hoeveel zout stroomt het Noordzeekanaal in?
Nederland kent heel wat sluizen. De grootste is straks Zeesluis IJmuiden. Elke keer als deze sluis een schip door laat gaan, komt er veel zout het Noordzeekanaal in. Om hoeveel zout het gaat? Ik vertel het je in onderstaande video.
Wil je meer weetjes en updates over dit project ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief door te mailen naar liveblog@rws.nl.
MAN: We staan hier bij de Nieuwe Sluis in Terneuzen een zeesluis van best wel behoorlijk formaat. Maar de grootste zeesluis in Nederland is die in IJmuiden. Hebben jullie enig idee hoeveel zout daar binnenkomt bij het openen van de deuren van die sluis? (Op een vrachtwagen gaat een teller tot 40.) Dat zijn wel 40 strooiwagens aan zout. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkwaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel. Beeldtekst: Ontdek alles over de Nieuwe Sluis Terneuzen. Werken bij Rijkswaterstaat. Werk dat je moet zien. Volg ons liveblog.) OPGEWEKTE MUZIEK -
18 december 2020
Een puzzel van verschillende belangen
Om de bruggen bij Sas van Gent en Sluiskil te renoveren zijn er forse stremmingen nodig. Iets wat weggebruikers, treinverkeer en de scheepvaart natuurlijk liever niet zien. In Technisch Weekblad vertel ik hoe we de verschillende belangen afwegen en planningen afstemmen om rekening te houden met alle gebruikers. Een aardige puzzel!
Bekijk het artikel op de website Technisch Weekblad.
-
15 december 2020
Hoe je een oude draaibrug ombouwt naar een op afstand bedienbare brug
Laatst waren Merijn en ik samen bij brug Sluiskil. Ik liet hem zien hoe je een oude draaibrug ombouwt naar bediening op afstand. Zo'n slimme brug vereist uiteraard ook waterdichte beveiliging. Wat is daarvoor nodig? Merijn vatte alles goed samen in een van de afleveringen van Bright.
Benieuwd? Bekijk de aflevering hier.
-
11 december 2020
50 km kabel in brug Sluiskil
Ik vroeg laatst hoeveel kilometer kabel er in de brug Sluiskil wordt aangelegd. De antwoorden liepen erg uiteen, maar een aantal kwamen toch aardig in de buurt. Het gaat om circa 50 km koper- en glasvezelkabel. Best indrukwekkend, of niet? De winnaar van het borrelpakket ontvangt volgende week bericht!
Wil je meer weetjes en updates over dit project zien? Mail ons en meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
-
9 december 2020
Even voorstellen: Laurens Niereisel
Ik ben Laurens Niereisel, Informatieanalist bij Rijkswaterstaat. Vanaf heden deel ook ik mijn ervaringen binnen dit project op het liveblog.
(Een man gaat op een gele stoel zitten:) Ik ben Laurens Niereisel, ik werk als informatieanalist bij Rijkswaterstaat. Ik ben als informatieanalist ook betrokken bij de Nieuwe Sluis Terneuzen. Ik heb de stoel hier neergezet, aan het Kanaal Gent-Terneuzen. Je ziet hierachter de industrie liggen. De industrie maakt gebruik van koelwater en dat komt hier uit het kanaal. Bij het Kanaal Gent-Terneuzen hebben we te maken met verzilting dat is de zoutindringing vanaf zee. Wanneer de sluisdeur wordt opengezet, dringt er zout water binnen wat an sich geen probleem is, maar het mag niet te veel worden. Te veel zout in zoetwater is niet goed voor het milieu en de bedrijven langs het kanaal, want die gebruiken het kanaalwater. Stel, het kanaal wordt te zout, dan beschadigt het koelwater de apparatuur bij de bedrijven en dat willen we niet hebben. Wij ontwikkelen als projectteam een beslisondersteunend systeem voor de Nieuwe Sluis Terneuzen waarbij het systeem de operator bijstaat om beter te kunnen sturen op zoutindringing. Voorheen stuurde men op het kanaal vooral op zout door middel van inzicht en ervaring en wat we met het beslisondersteunend systeem willen toepassen is dat die keuzes en die sturing worden gemaakt op basis van data. En daarbij gaan we uit van het principe meten is weten. We meten bijvoorbeeld chloridewaarden, dat is het zout we kijken naar watertemperatuur, stroomsnelheid, buitentemperatuur. We gebruiken meetwaarden van het KNMI voor de weersvoorspellingen en onze partner Deltares maakt er rekenmodellen mee. Door middel van het beslisondersteunend systeem weet de operator als ik de sluisdeur een halfuur openzet, dan heb ik zoveel zoutindringing stroomt er zoveel water doorheen en op basis van dat soort data maakt hij de keuze wanneer moet de deur open, hoe kan dat schip zo snel en probleemloos mogelijk doorvaren zonder dat er te veel zout indringt bij het openstellen van de deuren. Bij het project Nieuwe Sluis Terneuzen zijn we bezig met heel veel belangen en stakeholders. Al die belangen en stakeholders komen allemaal samen in verschillende soorten data vanuit allerlei hoeken en leveranciers. Het samenbrengen van al die data in één groot, werkend systeem dat is werk dat je moet zien. (Laurens staat op, pakt vervolgens de stoel en loopt weg. Het beeld wordt geel met bovenaan een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Beeldtekst: Zien hoe professionals werken aan de toekomst van onze infrastructuur? Volg ons liveblog. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Beeldtekst: Werken bij Rijkswaterstaat. Werk dat je moet zien.) LEVENDIGE MUZIEK -
8 december 2020
Hoe lang zijn de kabels bij de brug Sluiskil?
Ik gaf laatst een kijkje in de keuken bij de brug Sluiskil. Tijdens de renovatie van zo'n brug gebeurt er meer dan je denkt. Zo verdwijnen er straks kilometers kabels in het object. Weet jij hoeveel? Ik verloot een borrelpakket onder de mensen die het goede antwoord weten.
Wat je moet doen? Mail ons jouw antwoord en ontdek het antwoord binnenkort op dit liveblog.
We zijn hier op de brug Sluiskil. Het mooie aan dit object vind ik je ziet de bovenkant, maar niet wat eronder zit. Wat je hier ziet, dit zijn de bestaande kabels en dit zijn de nieuwe kabels. Weet jij hoeveel kilometer kabel er op deze brug wordt aangelegd? (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel. Beeldtekst: Ontdek binnenkort het antwoord op dit liveblog.) LEVENDIGE MUZIEK DIE OPEENS STOPT -
3 december 2020
Even voorstellen: Leobert van der Wielen
Ik ben Leobert van der Wielen, technisch manager bij Rijkswaterstaat. Vanaf heden deel ook ik mijn ervaringen binnen dit project op het liveblog.
(Een gele stoel. Er gaat een man op zitten:) MAN: Ik ben Leobert van der Wielen. Ik ben technisch manager bij Rijkswaterstaat en verantwoordelijk voor de modernisering en de bediening op afstand van dit object bij Sluiskil. (Een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Daaronder staat: Leobert van der Wielen, technisch manager.) De draaibrug Sluiskil is 50 jaar oud en die moet weer gerenoveerd worden. Met name alle installaties moeten vervangen worden en geïntegreerd worden tot één groot geheel dat het op afstand bediend kan worden. Ik heb de stoel hier neergezet, als je kijkt op de achtergrond, zie je het bedienhuisje. En waar doen we het voor, dat is ook voor die bedienaar. Uiteindelijk gaat die in de bediencentrale in Terneuzen zitten waarbij die dus met camerasystemen de brug gaat bedienen. Als technisch manager ben je verantwoordelijk voor de techniek. Dan moet je denken aan elektrotechniek industriële automatisering, werktuigbouwkunde en met name dat het allemaal op de juiste manier aangelegd wordt en dat het veilig wordt. Cybersecurity is heel belangrijk voor dit object. Met name omdat je bedient op afstand, heb je te maken met netwerken. Als je lokaal bedient, heb je geen netwerkkoppeling. Vanuit cybersecurity voor design krijgen we eisen voor het project waar we aan moeten voldoen om uiteindelijk te zorgen dat het Rijkwaterstaatnetwerk, waar wij op aangesloten worden om met name die bediening op afstand te kunnen doen dat het op een veilige manier kan blijven gebeuren. Dit is werk dat je moet zien. Het is een groot object, en het moet blijven draaien. De winkel moet openblijven. En het moeilijke en het uitdagende is dan om dat allemaal goed voor te bereiden zodat we straks in een zo kort mogelijke stremming we hebben maximaal 3 weken stremming om dan die hele brug weer functioneel te krijgen. (Het beeld wordt geel met bovenaan een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Beeldtekst: Zien hoe professionals werken aan de toekomst van onze infrastructuur? Volg ons liveblog.) OPGEWEKTE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Beeldtekst: Werken bij Rijkswaterstaat. Werk dat je moet zien.) -
30 november 2020
Een virtueel rondje door de sluis
Hoewel de Nieuwe Sluis nog niet af is, kijken we virtueel al mee. We werken namelijk met een 3D model. Dit gebruiken we om het ontwerp te bouwen en raakvlakken en risico's af te stemmen. Als de sluis af is, koppelen we het model aan ons onderhoudssysteem. Zo verloopt het onderhoud straks zo vlot mogelijk.
Meer weten? Ik gaf een interview in Technisch Weekblad.
-
24 november 2020
Digitale inloopavond
Vorige week gaf ik samen met Nancy Vinke, omgevingsmanager bij aannemerscombinatie Sassevaart, een update over het project Nieuwe Sluis Terneuzen. Dit deden we, geheel coronaproof, tijdens een online inloopavond.
Benieuwd? Hier kijk je de uitzending terug.
-
19 november 2020
Gehackt word je sowieso wel
Slimme bruggen: handig voor bediening op afstand, maar dat betekent wel dat de cybersecurity goed op orde moet zijn. Namens Bright sprak ik met Fabian Goijers, analist op het security operations center (SOC) van Rijkswaterstaat. Wat gebeurt er op een dag bij het SOC? En wat zijn de gevolgen van een hack? Lees het in het interview.
-
17 november 2020
Een wereldwijde megapuzzel
De onderdelen van de Nieuwe Sluis komen uit 12 verschillende landen. De afmeerpalen komen uit Duitsland, hout en beplatingsmateriaal uit Spanje, de sluisdeuren en de bruggen uit China en het beton uit Nederland. Hoe zorgen we dat alles straks in elkaar past? Lees het in mijn interview met Quest.
-
12 november 2020
Geen brug te ver met bediening op afstand
De sluis bij Sluiskil wordt steeds slimmer. Merijn van Bright TV zocht uit wat dat precies betekent. Met Leobert van der Wielen, technisch manager, sprak hij over sensoren, het glasvezelnet, kunstmatige intelligentie, waterdichte beveiliging, het vervangen van alle hard- en software en een smarthome app voor bediening op afstand. Kortom: werk dat je moet zien! En laat nou net alles gefilmd zijn!
(Beeldtitel: Bright builders. Aflevering 2. Merijn Doggen staat op een draaibrug:) RUSTIGE MUZIEK MERIJN DOGGEN: Steeds meer mensen houden zich bezig met het slim maken van een huis. Alles connected met het internet en te bedienen via apps op afstand. Nou, bij Rijkswaterstaat doen ze dat ook, maar dan met dit soort bouwwerken. Maar hoe maak je nou van een oude draaibrug een slimme brug? Daar gaan we vandaag achter komen. (Beeldtekst: Bright.) Hoi, ik ben Merijn van Bright. Het komend halfjaar maak ik elke maand in samenwerking met Rijkswaterstaat een video over het werk dat ze doen. En ik moet je zeggen, dat is best vet. In de vorige video keken we bij een van de grootste sluizen ter wereld in aanbouw hier een paar kilometer verderop. En nu ga ik kijken hoe ze deze vijftig jaar oude draaibrug in Sluiskil slim gaan maken. Zo'n beetje alle hard- en software wordt vervangen om hem klaar te maken voor de komende decennia. (Hij gaat zitten.) Maar ja, hoe pak je dat dan aan, hè, een brug slim maken? Nou, ik heb een lijstje meegenomen. Het is best een lijst, let op. Eerst moet je ervoor zorgen dat de verbinding goed is. Dus al het koper gaat eruit en glasvezel gaat erin, in de brug. Dan krijgt alle verlichting natuurlijk een update wordt allemaal ledverlichting, op de brug en in de brug. Er komen overal sensoren die in de gaten houden hoe het met de brug is en wanneer er onderhoud nodig is. Verder wordt er een modern audiosysteem aangelegd. Er komt een slimme thermostaat, met klimaatbeheersing in de ruimtes waar de computers staan die de brug weer aansturen. Natuurlijk komen er moderne beveiligingscamera's met kunstmatige intelligentie, ook slimme rookmelders. En er komt een dashboard, zeg maar de smarthome-app van de brug waarmee de brug ook bediend kan worden op afstand. En dit moet natuurlijk ook nog eens allemaal supergoed beveiligd worden. En, ja, dat is een behoorlijke lijst. Laten we eerst maar eens even kijken hoe die brug er nu bij ligt. (Hij staat op. Versnelde beelden van de brug die wegdraait.) LEVENDIGE MUZIEK De brug waar we nu bij staan, is een draaibrug. En een draaibrug heeft als voordeel ten opzichte van een basculebrug die zo opengaat, of een hefbrug, die zo opengaat dat je geen maximale doorvaarhoogte hebt. Daarom is in de jaren zestig hier gekozen voor een 150 meter lange draaibrug. Het nadeel van een draaibrug is dat het wat langer duurt voordat hij opengaat vijf minuten bij deze, omdat hij eerst moet worden vrijgemaakt. Hij wordt, zeg maar, eerst opgetild. Kijk maar hoe dat gaat. (Het wegdek van de brug komt eerst een stukje omhoog, zakt dan en draait weg.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER De techniek om deze brug te laten draaien, zit deels in de middelste pijler maar ook deels in die pijler, en daar ga ik nu in kijken. (Met een oranje hesje aan en een helm op daalt hij een trap af.) Dit is de huidige technische ruimte. Die heeft voor het laatst een update gehad in 1995. Je weet wel, het jaar dat Ajax de Champions League won. Dus hier hangt nog echt een nineties vibe. Ja, en dit is Leobert van Rijkswaterstaat. Hé Leobert, wat zien we hier nog allemaal voor spullen? LEOBERT VAN DER WIELEN: Hier zie je de oude besturing van de huidige brug zoals die nu aangestuurd wordt, met allemaal relaistjes en Tlc's. Het ziet er oud uit, maar dit zorgt ervoor dat als de bedienaar op de knop drukt dat dan alles verder automatisch gaat? Ja, dan gaan hier allerlei relaistjes aan en die zorgen ervoor dat de motoren gaan bewegen zodat de brug omhoog en omlaag en, ja, dat hij gaat draaien. Hiernaast heb ik wat interessants. -Wat gebeurt hier? LEOBERT: Dit is de hydraulieks-kit. Hiermee wordt de brug omhooggetild, en daarna weer laten zakken om hem te kunnen laten draaien. MERIJN: Wat gaan jullie hier doen? Alles wordt vervangen en er komt een nieuwe hydraulieks-kit voor in de plaats. MERIJN: Dan gaat de brug weer lekker soepel... LEOBERT: Dan gaat hij soepel op en neer. En hiernaast heb je nog een andere ruimte, dat is de laagspanningsverdeler. Dit zijn kasten, die moeten tijdens de grote ombouw worden die allemaal vervangen door nieuwe kasten. Dat is juist ook het moeilijke, dat we die moeten ombouwen tijdens dat de brug nog in bedrijf is. -Dat is best uitdagend, dus? Ja, het uiteindelijk samen laten werken, dus integraal de nieuwe en de bestaande installaties, dat die samenwerken tot één geheel en dat de bedienaar, die in de centrale zit met één muisklik de brug kan openen, dat geeft mij voldoening. (Merijn snelt een trap op.) MERIJN: En straks ziet het er hier meer zo uit. Moderne racks met knipperende lampjes die we kennen uit datacenters aangesloten op bloedsnelle verbindingen over glasvezel in plaats van koper. Dit werkt allemaal nog wel natuurlijk, maar wordt steeds storingsgevoeliger. Vandaar ook dat alles wordt vernieuwd want deze brug ligt over een hele belangrijke vaarroute. Namelijk van de Westerschelde, daar, naar de haven van Gent en in de toekomst zelfs naar de haven van Parijs helemaal. En om te zorgen dat de brug het te allen tijde doet wordt hij ook hier bewaakt. Ja, we zijn even weg uit Zeeland, we zijn in Delft want ik weet als technisch journalist ook dat als je iets slim maakt maak je het ook kwetsbaar en moet je het dus beveiligen. Het zal je maar gebeuren dat een kwaadwillende hacker of een grappende puber op een zolderkamer voor de gein de brug openzet. (Hij is bij Rijkswaterstaat.) Om dat risico tot een minimum te beperken worden alle slimme bruggen, tunnels en andere infrastructuur 24 uur per dag, 7 dagen in de week in de gaten gehouden hier in het Security Operation Centre. En ik heb speciale access. (Met een pasje opent hij een deur.) Maar ook voordat nieuwe projecten worden gestart geven ze hier advies over hoe ze die projecten zo veilig mogelijk kunnen doen. Security by design, noemen ze dat. Hier bepalen ze de beveiligingseisen en -standaarden zodat een brug, zoals die bij Sluiskil bijvoorbeeld nu niet alleen heel veilig wordt gemaakt, maar over 25 jaar ook nog steeds veilig is. En mocht er dan toch een keer iets ongewoons gedetecteerd worden bijvoorbeeld door de sensoren in de brug, krijgen ze daar hier gelijk een melding van. Ook als iemand voor het eerst met een laptop zich aanmeldt op het lokale netwerk van de brug. (Weer bij de brug.) We staan nu op de middenpijler van de brug dat is het punt waar de brug op balanceert als die opendraait. En dat opendraaien gebeurt met deze motor en deze tandwielen waarlangs de brug zich voortbeweegt, zodat hij kan draaien. Hier wordt op zich niet slim gemaakt, hier wordt gewoon onderhouden en gezorgd dat het altijd blijft werken maar ik wilde het jullie toch even laten zien. (Even later in een brugwachtershuis.) Ook deze mooie plek gaat er straks anders uitzien. Nu wordt de brug nog vanuit hier bediend door een bedienaar maar straks gaan alle bedienaars samen in een nautisch centrum zitten verderop op het kanaal. Die houden dan alle sluizen en bruggen langs het kanaal Gent-Terneuzen in de gaten. Ja, je kan dan niet meer als brug- of sluiswachter door je verrekijker naar buiten kijken, naar de schepen. Nee, je moet het dan doen met een paar beeldschermen. Want als mens ben je geneigd om uit het raam te gaan kijken terwijl je op die beeldschermen en met alle camera's die er hangen alles veel beter in de gaten kan houden. Ja, en hier staat een proefopstelling alvast van die nieuwe camera's. Hier zijn ze aan het testen hoe ze ze moeten neerzetten. En die nieuwe camera's hebben ook kunstmatige intelligentie aan boord en dat zie je in dit plaatje. Normaal is het pikkedonker maar met AI weten ze dat beeld zo op te krikken dat je toch nog vier kilometer ver schepen al kunt zien aankomen. Een beetje zoals de nachtmodus op je smartphone. Daarmee kan je het vergelijken. En ik geef toe, de romantiek van die brugwachter in dat brugwachtershuisje ja, die is wel een beetje weg natuurlijk met dit soort systemen maar je krijgt er wel een hoop veiligheid voor terug. En een brug die weer de komende 15, 25 jaar mee kan. (Hij zet z'n helm af.) Zo. Heb je nou nog wat vragen over deze brug, die straks slim wordt gemaakt laat die dan achter in de comments en ik ga ze proberen voor je te beantwoorden. En wil je die andere video's allemaal niet missen abonneer je dan op ons YouTube-kanaal. Ik zie je in de volgende. Bye. -
12 november 2020
Hoe beveilig je een slimme brug?
Ook deze maand mocht ik weer op pad voor Rijkswaterstaat. Ik onderzocht hoe Rijkswaterstaat zijn bruggen slimmer en slimmer maakt. Hoe verschilt dat proces van het slim maken van een huis? En hoe beveilig je een brug tegen hackers?
-
10 november 2020
Samenwerking sleutel tot succes
Op 9 november 2020 informeerde het projectteam Draaibruggen Kanaal Gent-Terneuzen ruim 40 interne stakeholders via Teams over de voortgang van het project. Daarbij was aandacht voor planning, techniek, omgevingsmanagement en veiligheid. Maar er was ook ruimte voor het geven van feedback. Alle deelnemers konden via quizplatform Kahoot reageren op vragen en stellingen om zo de samenwerking tussen het projectteam en de interne stakeholders te evalueren. Een bewuste keuze van het projectteam, dat goede samenwerking en afstemming als belangrijke succesfactor ziet.
Wil je ook op de hoogte blijven van updates over de werkzaamheden bij Kanaal Gent-Terneuzen? Meld je aan voor de nieuwsbrief.
-
2 november 2020
Bouwen aan Nederland: een kijkje achter de schermen
Nederland kent een complexe infrastructuur. Vaak wordt er met beton gewerkt. Soms zelfs onder water, zoals bij de Nieuwe Sluis. Specialistische kennis en slim samenwerken zijn daarbij cruciaal. Op 27 november delen technisch adviseurs Johan de Boon en Willem Cijsouw technische uitdagingen uit de praktijk.
-
29 oktober 2020
Onderwater bouwen aan de toekomst
De bouwkuip aan het buitenhoofd is gereed. We gebruiken verticale wanden. De oude sluis, uit de jaren 60, had dit niet. Er moest toen zwaarder bemalen worden om de bouwkuip droog te houden. Het gevolg: de kerk in Terneuzen zakte en moest afgebroken worden. Bij de bouw van de nieuwe sluis gaat het er heel anders aan toe. In een interview met Technisch Weekblad vertel ik je hoe.
-
26 oktober 2020
Brug in beeld
Nog even en de bruggen bij Sas van Gent en Sluiskil worden op afstand bediend. Net als steeds meer bruggen in Nederland. Wist je dat het object in zo'n geval vanaf wel 6 schermen in de gaten wordt gehouden? Quest legt in dit artikel de voordelen uit.
-
23 oktober 2020
Uit de bubbel bij Rijkswaterstaat
Sinds april werkt Willem Cijsouw als trainee bij Rijkswaterstaat. Dat betekent dat hij op verschillende plekken in het land meewerkt aan projecten. Zo heeft hij zich recent bezig gehouden met het risicomanagement van de Blankenburgverbinding. Een groot, complex en technisch uitdagend project. Willem heeft een aantal goede ideeën aangedragen welke ook daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Bright vroeg hem naar zijn ervaringen tot dusver. Deze lees je hier.
-
15 oktober 2020
Bouwen aan één van de grootste sluizen ter wereld, hoe ziet dat eruit?
Laatst liet ik je al weten dat Merijn Doggen van Bright een dag met mij mee liep in de bouwkuip van de nieuwe sluis. Merijn vroeg mij het hemd van het lijf. Hoe kan er op 22 m diepte gebouwd worden? Hoe meten sensoren het grondwaterpeil? En wat moet er nog gebeuren voor de eerste schepen door kunnen varen?
Bekijk de antwoorden in dit exclusieve kijkje achter de schermen.
(Beeldtitel: Bright builders. Aflevering 1. Merijn Doggen:) RUSTIGE MUZIEK MERIJN DOGGEN: Hierachter wordt een sluis gebouwd die zo lang is dat je de Euromast er 2 keer liggend in kan leggen, die zo breed is dat je er een snelweg in kan leggen van 2 x 3 rijstroken en zo diep dat je er een flatgebouw van 5 verdiepingen in kan onderdompelen. Een enorm bouwwerk dus. Maar al die bouwwerkzaamheden worden in de gaten gehouden door zulke kleine sensoren. (Hij toont een sensor.) Hoi, ik ben Merijn van Bright. Hier achter mij is Rijkswaterstaat samen met de Vlamingen bezig om een van de grootste sluizen ter wereld te bouwen. En ik kan je vertellen, dat ziet er indrukwekkend uit. (De sluis in aanbouw vanuit de lucht. Merijn wandelt langs een bord met kledingvoorschriften. Ergens binnen trekt hij laarzen en een blauw hesje aan, waarna hij een helm opzet. Later loopt hij door zand.) STUWENDE MUZIEK We zijn hier in Terneuzen, op het bouwterrein van de Nieuwe Sluis een nieuwe toegangspoort tot het Kanaal Gent-Terneuzen. En hier komen straks enorme zeeschepen doorheen. (Een brug staat open voor een containerschip.) Die gaan vanaf hier vaak naar de haven van Gent en in de toekomst zelfs helemaal naar Parijs. Want de zogenaamde Seine-Scheldeverbinding is in de maak. Maar er moet nog een stukje kanaal worden gegraven in Noord-Frankrijk voordat dat kan. Dus nog even geduld tot 2027. (Beeldtekst: Buitenhoofd Nieuwe Sluis.) Straks dalen we af naar de bodem van de sluis maar eerst wil je natuurlijk weten wat er zo bijzonder is aan deze sluis. Nou, ten eerste: de afmetingen. Ik weet niet of je weleens een sluis in het Panamakanaal hebt gezien? Daarmee kan je het vergelijken. Door de sluizen van Terneuzen varen per jaar zo'n 65.000 schepen en dat aantal groeit. Dus was er een nieuwe sluis nodig, en, ja, als je dan een nieuwe sluis aanlegt dan kan je die beter gelijk een stukje groter maken want de schepen worden in de toekomst ook steeds groter. En om je een idee te geven: de schepen die nu hier doorheen gaan door dit sluizencomplex, kunnen maximaal 5.000 containers meenemen. Strakjes, als de Nieuwe Sluis af is kunnen hier schepen doorheen met 12.000 containers aan boord. In totaal wordt deze sluis 427 m lang, 55 m breed en bijna 16,5 m diep. Dat is haast net zo groot als de grootste sluis ter wereld die hier 30 km verderop in Antwerpen ligt. (Op een toren stapt hij op een man af.) MERIJN: Hé Wilbur. WILBUR VAN BEIJNEN: Hallo. Hoe is het om hieraan te werken? Het is de complexiteit van het project, alle disciplines die je maar kan bedenken die nodig zouden kunnen zijn voor zo'n project, zijn hier aanwezig. Dan ben ik een nerd, maar is dit alleen maar rouwdouwen of zit hier ook nog vette technologie in? Het is hele vette technologie en rouwdouwen tegelijk. Want dat rouwdouwen: die torenflats gaan straks op roldeuren en die moeten open en dicht kunnen, maar ze moeten ook bestuurd kunnen worden. Al met al een heel complex en mooi werk waar ik nu al 5,5 jaar aan werk, en straks als het klaar is dan voel ik toch wel enige trots, zeg maar, als ik hier dan voorbij kom rijden. Dan denk ik: daar heb ik mooi m'n steentje aan bijgedragen. Ik ben benieuwd, kunnen we gaan kijken? -Zeker. (Een kraan hijst iets op. Aan een graafmachine is een frees bevestigd die in beton snijdt. Merijn en Wilbur staan in een lift. Ze dalen af naar de bodem van een bouwkuip. Als ze beneden in de diepe kuip zijn aangekomen, kijken ze om zich heen. Later zijn ze weer boven.) LEVENDIGE MUZIEK Die kuip is echt 22 m diep, hè? -Ja, 22 m onder NAP om precies te zijn. En die bouwkuip is in feite het eerste stadium van het buitenhoofd straks van de Nieuwe Sluis. Eigenlijk de ingang. Daar heb je de Westerschelde. Via het buitenhoofd kom je de sluis in. Wat gebeurt er in het sluishoofd? -Daar komen belangrijke functies samen. We gaan twee deuren bouwen, of eigenlijk twee deurkassen en daar kunnen twee sluisdeuren straks in. Maar die zijn dus heel groot, want die moeten heel die kuip vullen. WILBUR: Ja, die zijn 25 m hoog. Dat zijn eigenlijk flatgebouwen op zich, een soort van rijdende kathedralen. MERIJN: Nu is het zo dat als ik een kuil graaf op het strand dan stroomt die gelijk vol met water, waarom loopt deze kuip niet vol met water? De bouwkuip heeft waterdichte wanden en een waterdichte vloer. MERIJN: Maar dat is niet genoeg. Ook de grondwaterstand moet naar beneden. Klinkt simpel, maar in de jaren 60 bij de bouw van de bestaande sluizen, ging dat mis. Het grondwaterpeil werd zo laag dat de huizen in Terneuzen verzakten. Daarom houden ze nu alles nauwkeurig in de gaten met honderd sensoren in en rond de bouwplaats en in de stad. (Merijn fietst langs een sluis.) Dit is dus een van die honderd meetpunten in de buurt die het grondwaterpeil in de gaten houden. En Arjan krijgt alle data van die honderd meetpunten binnen op z'n laptop. Hij krijgt een alarm als het misgaat volgens mij. In die paal zitten twee buizen die 25 m diep gaan en daar zitten sensoren in die via dit kastje data sturen naar het mobiele telefoonnetwerk, zodat Arjan het allemaal weer kan verzamelen. En onder in zo'n buis zit zo'n draadje en daar zit een sensor die waterdruk meet. Hij hangt echt in het water en als die waterdruk dus verandert dan is er dus iets met het grondwaterpeil aan de hand en krijgt hij een seintje. Gaat het goed tot nu toe? Nog niet veel alarmen gehad? ARJAN VARKEVISSER: Helemaal niet. Maar het kan zijn dat jij ligt te slapen en dat jij een notificatie krijgt van de grondwaterstand bij Terneuzen. -Die alarmering gaat 24/7. Zeker weten. En dan bel je op en dan? -Moeten we de pomp lager laten draaien. Oké, laten we deze snel terugdoen. Dan blijft Terneuzen veilig, en omgeving. (Hij sluit een deksel.) Dank je wel. -Graag gedaan. (Merijn stapt op z'n fiets.) MERIJN: Ik ga weer verder. (Later staat hij weer bij Wilbur.) De grote vraag is: wanneer gaat hier het eerste schip doorheen varen? Er moet nog een heleboel gebeuren. Natuurlijk het betonwerk hier in de bouwkuip. Dit is het buitenhoofd, maar er ligt hetzelfde soort hoofd aan de binnenkant. Dus ook dat betonwerk moet allemaal nog gedaan worden. De kolkvloer moet worden afgerond, de bodemroosters. Er moet nog een heleboel ontgravingswerk gedaan worden aan de buitenkant om de schepen de sluis te kunnen laten bereiken. Kortom, genoeg te doen om in 2023 het eerste schip erdoorheen te laten varen. MERIJN: Je gaat het nog heel druk krijgen. WILBUR: Zeker. (De mannen zwaaien. Merijn staat bij het water.) En als de sluis af is, dan is het werk nog niet gedaan. Verderop op dit kanaal is een draaibrug en die moet worden slim gemaakt. Hoe dat precies gaat, laat ik in een van mijn volgende video's zien. (Beeldtekst: Meer van Bright. Abonneer op ons kanaal.) Heb je voor nu vragen, laat die achter in de comments dan ga ik ze proberen te beantwoorden. Wil je die andere video's zien, abonneer je op ons YouTube-kanaal en zet de bel aan, dan mis je nooit een video. Ik zie je in de volgende. Bye. (Hij trekt z'n blauwe hesje uit.) -
14 oktober 2020
Merijn kijkt mee: bouwen aan de Nieuwe Sluis Terneuzen
Voor Bright maakte ik een video over de werkzaamheden bij de Nieuwe Sluis Terneuzen, het belang van de sluis en de technologie die tijdens de bouw gebruikt wordt. Ik mocht een dag meelopen met Adviseur Waterbouw Wilbur van Beijnen, wat erg indrukwekkend was!
Ik vertel je er alles over in dit gastblog.
-
12 oktober 2020
58 m lange sluisdeuren bouwen doe je zo
Over heel de wereld worden onderdelen voor de Nieuwe Sluis gebouwd. Zo is de productie van de bruggen en sluisdeuren in China in volle gang. Ze komen straks per schip. Dan komt het spannendste moment: past alles? Voor nu zien de dronebeelden van de bouw er in ieder geval veelbelovend uit. Kijk je mee?
-
8 oktober 2020
Speciaal bezoek in de bouwkuip
Merijn van Bright TV kwam mij opzoeken in de bouwkuip van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Ja, letterlijk op de bodem van een van de sluishoofden. Dat is best bijzonder, want daar komen normaal geen bezoekers. Gelukkig is alles gefilmd, zodat jij mee kan kijken. Houd het liveblog van 14 oktober in de gaten voor de reportage.
Zeker weten dat je het niet mist? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.
-
5 oktober 2020
De draaibrug gaat door weer en wind
We zijn bezig met de modernisering van de draaibruggen bij Sas van Gent en Sluiskil. Een draaibrug is niet het meest voorkomende type brug in Nederland, maar heeft wel veel voordelen. Zo blijft deze, in tegenstelling tot de basculebrug, ook bij veel wind of storm bedienbaar.
Meer weten over draaibruggen? Quest zette de voor- en nadelen op een rij.
-
1 oktober 2020
Circulaire herbestemming van het districtskantoor in Terneuzen
Door de aanleg van de Nieuwe Sluis, moest het kantoor (hieronder te zien) wijken. Veel materiaal was nog in goede staat, waardoor we het konden hergebruiken voor de bouw van een kinder- en jeugdkliniek. Denk aan hergebruik van stalen constructies, W-installaties en gips.
Benieuwd wat er van geworden is? Bekijk het hier.
-
28 september 2020
Het beïnvloeden van het golfklimaat
De Nieuwe Sluis Terneuzen beschikt straks ook over een nieuwe dienstenhaven. Hier kunnen nautische dienstverleners ondermeer de nacht doorbrengen. Maar door veel golfslag kan dit een onrustige nacht worden. Mijn collega's en ik zijn daarom gevraagd te zorgen voor een 'rustig golfklimaat' bij de nieuwe sluis. We doen dit door middel van een golfschot. Iets wat we nog niet eerder op deze schaal hebben gebouwd. Waar het nieuwe golfschot aan moet voldoen? Quest legt het uit. Lees meer over het beïnvloeden van golfklimaat.
Artist impression: © Aannemerscombinatie Sassevaart
-
24 september 2020
Diepste punt sluis bereikt
Het buitenhoofd (het deel van de sluis waar de deuren en brug komen aan de kant van de Westerschelde) heeft zijn diepste punt bereikt. De bodem van dit sluishoofd ligt op -22 m NAP. Deze mijlpaal lieten we niet zomaar voorbijgaan. Bij het uitkijkpunt waren vanochtend de stuurgroep Nieuwe Sluis Terneuzen en de projectdirecteuren aanwezig om het diepste punt van het buitenhoofd te bekijken en te vieren.
Het maken van een droge bouwkuip van het buitenhoofd is dus gelukt. Dat was een hele operatie. We hebben eerst tot -11 m NAP droog ontgraven. De kuip is vervolgens vol met water gezet om tot -22 m NAP nat te ontgraven. Vervolgens hebben we een bodem gemaakt van onderwaterbeton. Daarna is de kuip stap voor stap droog gezet. Nu er een veilige en gesloten bouwkuip is ontstaan, kunnen we aan de slag met de complexe betonwerken die nodig zijn voor de deurkassen, brugkelder en nivelleersysteem.
-
21 september 2020
Een nieuwe manier van samenwerken
Bij het moderniseren van de 2 draaibruggen werken wij met onze hoofdaannemer ENGIE samen in 1 kernteam. Omdat de objecten decennia geleden zijn gebouwd, zijn de bouwtekeningen niet meer accuraat. We komen nogal eens voor verrassingen te staan. De huidige samenwerkingsvorm levert veel meer flexibiliteit op.
Wat mij opvalt, is dat er direct een oplossing nabij is wanneer er een probleem ontstaat. In de huidige samenwerking kan ENGIE technische vragen van de beheerder direct oppakken. Er valt 1 schijf tussenuit en daardoor kan iedereen sneller schakelen, wat tot een grote efficiëntie binnen je project leidt. En een gemengd team kan ook nog eens met de helft van de mensen toe.
Meer weten over de samenwerking met ENGIE? Bekijk het artikel in het Technisch Weekblad.
-
18 september 2020
Bijzondere ontdekking bij de bouw van de Nieuwe Sluis
Bij het bouwen van de Nieuwe Sluis Terneuzen wordt er natuurlijk ook beneden zeeniveau gewerkt. Bij het uitgraven zijn botdelen gevonden van onder andere een wolharige mammoet en een wolharige neushoorn. Een heel bijzondere vondst!
Bekijk de video van alle gevonden botten op de website van Omroep Zeeland.
-
16 september 2020
Een sluis voor de komende 100 jaar
Het ontwerp en de bouw van een grote sluis is al complex. Maar wat als er dan een professional aanschuift die kritisch kijkt naar het onderhoud? Je bouwt een sluis voor de komende eeuw. Ik ben de spil tussen het ontwerp en de realisatie van de nieuwe sluis en verantwoordelijk voor de afstemming met de toekomstige beheerorganisatie van Rijkswaterstaat. Ik zorg ervoor dat alle aspecten (Reliability, Availability, Maintenance & Safety) bij zowel het ontwerp als de bouw meegenomen worden. Daarnaast maak ik het onderhoudsboekje voor de komende 100 jaar. Lees het hele artikel met mij en mijn collega's in het Technisch Weekblad.
-
11 september 2020
Hoe belangrijk is het gewicht van een draaibrug?
Het gewicht van een draaibrug is niet het belangrijkst, maar de gewichtsverdeling is wel cruciaal. Een draaibrug draait namelijk open en dicht op 1 pijler die in het midden staat. Het brugdek moet aan beide kanten van de pijler even zwaar zijn. Zo niet dan slijt de brug. Ook kan de brug tijdens het openen met harde wind uit balans raken. De draaibrug bij Sas van Gent is dit voorjaar gewogen en was goed in balans. De druk aan beide kanten moet 500 kN zijn. Omgerekend is dat zo'n 50.968,400 kg per kant. Maar hoe weeg je een brug? Er staat een mooi artikel in Quest wat ook op onze site is verschenen. Kijk je mee?
-
9 september 2020
Hoe hou je een complex bouwwerk toch simpel, robuust en veilig?
Een sluis kent vele bewegende onderdelen, die we centraal veilig moeten kunnen aansturen. Maar hoe hou je zoiets veilig? In de diverse systemen zitten veel veiligheidsfuncties. Zo kunnen de sluisdeuren pas open als aan beide zijden van de roldeur de waterdruk gelijk is. Heel bewust meten we de druk en niet het waterpeil. Een uitdagende klus voor een systeem- en integratiearchitect. Benieuwd? Check het interview met mij en mijn collega’s op de website Technisch Weekblad.
-
3 september 2020
Terneuzen: de poort naar Parijs
Nou bijna dan. Schepen kunnen straks een stuk sneller van de Westerschelde naar de Franse hoofdstad varen. In 2008 werd geconstateerd dat Terneuzen een knelpunt is. De wachttijden bij de sluizen liepen op. Het sluizencomplex was simpelweg te klein. De nieuwe sluis maakt het straks mogelijk om met schepen tot wel 366 m lang, 49 m breed en 14,5 m diep naar de haven van Gent te varen. We werken veel samen met Vlaanderen. Tegelijkertijd zijn ze in Noord-Frankrijk voorbereidingen aan het treffen om de Schelde en de Seine met elkaar te verbinden. Zo kan de binnenvaart straks vanaf de Westerschelde naar Parijs varen. Wat mij betreft is dit het mooiste project van Nederland. Kijk je mee? Bekijk het artikel op de website Technisch Weekblad.
-
28 augustus 2020
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Op dit liveblog nemen mijn collega’s en ik je mee tijdens ons werk aan de draaibruggen en de nieuwe sluis in het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Het is een hele operatie waar we de komende jaren mee bezig zijn.
Meld je aan voor de nieuwsbrief zodat je alles als eerste ziet.
-
27 augustus 2020
Het klimaat verandert, we moeten verder boven NAP bouwen
Het grootste deel van ons werk zie je niet. Het verdwijnt namelijk onderwater. En dat betekent wel dat we rekening moeten houden met een stijgende zeespiegel! Er wordt gebouwd aan een constructie ter grootte van een kathedraal, maar dan in het water. Het verschil? Daar, waar de steunmuren van een kathedraal een dak met grote overspanning moeten houden, moeten waterbouwers er voor zorgen dat de bodem de turbulentie van scheepsschroeven en opwaartse waterdruk op de onderkant van de bodem doorstaat. Hieronder zie je dat we de bodemroosters aan het bouwen zijn. Daarnaast moeten we boven de grond bestand zijn tegen een stijgende zeespiegel. Hoe we daar rekening mee houden? Ontdek het in dit interview met mij en mijn collega's.
Bekijk wat de stijgende zeespiegel betekent voor de onderwaterbouw.
-
30 juli 2020
Even voorstellen: Harm Verbeek
Harm Verbeek schuift bij ons aan om zich voor te stellen. Harm is omgevingsmanager bij het project Nieuwe Sluis Terneuzen.
(Een gele stoel. Er gaat een man op zitten:) Mijn naam is Harm Verbeek. Ik ben omgevingsmanager bij het project Nieuwe Sluis Terneuzen. (Een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Daaronder staat: Harm Verbeek, omgevingsmanager Nieuwe Sluis Terneuzen.) Ik heb de stoel hier neergezet omdat het precies op de rand is van het project en de omgeving. We zitten hier op een hoek met scheepvaart, wegverkeer met bewoning en een heel groot bouwproject. De rol die ik heb als omgevingsmanager, is om te zorgen dat alle partijen rondom het project geïnformeerd zijn. En door aan de voorkant te vertellen wat je gaat doen proberen wij de omgeving tevreden te houden. Het spannendste moment in het project is straks de sloop van de Middensluis. Dat is een oude sluis en die moet gesloopt worden, hier op de rand van de binnenstad en dat gaat tot een heleboel herrie leiden. Wat wij heel belangrijk vinden, is de relatie met de gemeente. Zowel de bestuurlijke kant alsook de ambtenaren. Want zij zorgen voor een heleboel besluitvorming waar wij elke dag mee te maken hebben. En dan is het mijn rol om te zorgen dat die besluitvorming ook goed blijft lopen. Het project Nieuwe Sluis Terneuzen is nodig omdat de scheepvaart hinder had bij het passeren van de sluizen. Voor de binnenvaart was er te weinig capaciteit en voor de zeevaart was maar één sluis beschikbaar. En straks hebben we twee zeesluizen en meer capaciteit voor de binnenvaart. En daarmee lossen we de wachttijden voor de zeevaart en de binnenvaart op. De uitdaging bij zo'n bouwproject als hier is om van tevoren te weten wat je gaat doen hoe je het gaat doen, dat ook aan de voorkant te vertellen aan de omgeving zowel aan de gebruikers van het sluizencomplex als de bewoners hieromheen. En wat we doen, is dat niet alleen zelf bedenken, met de aannemer maar ook voorleggen aan een bereikbaarheidsteam waarin we maatregelen bedenken, maar ook kijken of ze verbeterd kunnen worden of de overlast niet te groot is. En dat proberen we dan in het project mee te nemen achteraf evalueren we ook met die groep of de maatregelen goed geweest zijn. En wat we ook doen, is: we monitoren het geluid, de waterstand, de trillingen om aan de omgeving te laten zien dat we niet de overschrijdingen hebben waar ze bang voor zijn. (Het beeld wordt geel met bovenaan een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Beeldtekst: Zien hoe professionals werken aan de toekomst van onze infrastructuur? Volg ons liveblog.) OPGEWEKTE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO -
30 juli 2020
Even voorstellen: Fons Bots
Vandaag neemt ook Fons Bots plaats op onze gele stoel. Hij is contractmanager bij Rijkswaterstaat en in die rol aan het project Draaibruggen Kanaal van Gent naar Terneuzen (DKGT).
(Een gele stoel. Er gaat een man op zitten:) Mijn naam is Fons Bots. Ik ben contractmanager bij Rijkswaterstaat. (Een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Daaronder staat: Fons Bots, contractmanager.) Ik heb de stoel hier neergezet voor het kantoor van ENGIE in Dordrecht. Dit is de gezamenlijke projectlocatie van ons team. Mijn rol is contractmanager en vertegenwoordiger van de opdrachtgever. Ik zorg voor de contractbeheersing en een verantwoording van de uitgaven voor dit project. Tevens ben ik contactpersoon voor de samenwerking met ProRail bij brug Sluiskil. Dit project wordt gedaan omdat de bruggen bij Sluiskil en Sas van Gent installatietechnisch gerenoveerd moeten worden. Wat dit project zo leuk maakt is dat je door samen te werken met de opdrachtnemer, veel slagvaardiger bent. Je kunt snel handelen, je bent veel flexibeler en je kunt ook veel efficiënter werken. Uniek aan de samenwerking tussen ENGIE en Rijkswaterstaat is dat wij niet in twee aparte teams werken aan het project maar als het ware gefuseerd zijn in één team. De grootste uitdaging is voor mij om het project straks op te leveren met een goed resultaat en binnen budget. (Het beeld wordt geel met bovenaan een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Beeldtekst: Zien hoe professionals werken aan de toekomst van onze infrastructuur? Volg ons liveblog.) OPGEWEKTE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO -
23 juli 2020
Even voorstellen: Wilbur van Beijnen
Maak kennis met Wilbur van Beijnen, senior adviseur waterbouw bij de Nieuwe Sluis Terneuzen.
(Een) MAN: Mijn naam is Wilbur van Beijnen. Ik werk voor Rijkswaterstaat. Voor de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie zit ik in het technisch kernteam. Daar hebben we de rollen enigszins verdeeld. Ik hou me bezig met hoogwaterveiligheid en met alle civiele constructies buiten de sluizen zelf om. De reden dat we hier bezig zijn, is dat we grotere zeeschepen toegang willen bieden tot aan het kanaal Gent-Terneuzen, dat hierachter ligt. En we willen eigenlijk ook meer schepen kunnen faciliteren. Dit is de buitenkant eigenlijk van het sluiscomplex. En eigenlijk is dit de plek waar mijn werk plaatsvindt. Ik houd me onder andere bezig met hydraulische randvoorwaarden. Dus dat gaat over waterstanden en golven. Uiteindelijk maken we hier een nieuwe sluis voor 100 jaar. Dat betekent dat we met die randvoorwaarden rekening hebben gehouden met een waterstandstijging voor 100 jaar. Die nieuwe sluis moet natuurlijk bepaalde waterstanden kunnen weerstaan en moet kunnen functioneren bij bepaalde waterstanden. Straks zul je in het landschap ook zien dat die nieuwe sluis een stuk hoger ligt dan de bestaande Westsluis en Oostsluis. Het spannendste moment in het project is, denk ik het moment dat er echt nieuwe objecten zichtbaar gaan worden. Want we bouwen hier echt een kathedraal. Die nieuwe sluis is natuurlijk enorm groot maar het zit vooral in de grond en we zien er weinig van. Dus voor mij is wel spannend het moment dat we ook daadwerkelijk nieuwe objecten gaan zien in de buitenhaven bijvoorbeeld of in de binnenhaven. Zo komen er straks nieuwe noodsteigerpalen. Die worden gebruikt straks voor de zeevaart om aan te kunnen afmeren in noodgevallen. Ik verheug me al op zo'n moment dat die eerste palen de haven binnenkomen. (Het beeld wordt geel met bovenaan een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Beeldtekst: Zien hoe professionals werken aan de toekomst van onze infrastructuur? Volg ons liveblog.) OPGEWEKTE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO -
23 juli 2020
Even voorstellen: Sjaak Michielsen
Vandaag bij ons op de gele stoel: Sjaak Michielsen. Hij werkt als assetmanager voor Rijkswaterstaat en is onder andere betrokken bij het project Nieuwe Sluis Terneuzen.
(Een gele stoel. Er gaat een man op zitten:) Mijn naam is Sjaak Michielsen en mijn functie is assetmanager bij het project Nieuwe Sluis in Terneuzen. (Sjaak kijkt recht voor zich uit. Een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Daaronder staat: Sjaak Michielsen, assetmanager.) Ik heb de stoel hier neergezet omdat het een goed beeld geeft van het sluizencomplex in Terneuzen op de achtergrond en het project waar ik werkzaam ben, de nieuwe sluis in Terneuzen. Mijn rol binnen het project is om de eisen die in het contract zijn opgenomen vanuit Rijkswaterstaat af te stemmen met alle partijen die daar straks in de beheerfase bij betrokken worden. Het allergaafste is wel dat, ja, dat ik onderdeel ben van de bouw van deze sluis. We bouwen in Nederland, en zeker de laatste jaren weer niet heel veel grote sluizen en zeker niet binnen het huidige complex van Terneuzen en dat het ook in mijn geval plaatsvindt, eigenlijk, in m'n achtertuin. Het is echt een heel groot project waarbij multidisciplinair wordt gewerkt en het ook allemaal tegelijkertijd plaatsvindt zowel het ontwerp als de uitvoering. Waarbij het echt belangrijk is om gelijk te kijken naar de beheerfase en de eisen die daarbij horen, ook goed in te kunnen vullen. (Een schip.) Het spannendste moment, ja, dat gaat nog komen. Dat is de vraag of de puzzel uiteindelijk helemaal klopt. Kijk, je moet je voorstellen dat over heel de wereld de onderdelen nieuw worden samengesteld. Die worden straks aangevoerd per schip over het water en dan is het heel belangrijk dat ze ook precies passen op het moment dat ze gemonteerd worden. (Hij staat op, pakt vervolgens de stoel en loopt weg. Het beeld wordt geel met bovenaan een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Beeldtekst: Zien hoe professionals werken aan de toekomst van onze infrastructuur? Volg ons liveblog.) OPGEWEKTE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO -
17 juli 2020
Even voorstellen: Erwin Beishuizen
We stellen graag Erwin Beishuizen aan je voor. Hij is projectmanager voor de draaibruggen over het Kanaal van Gent naar Terneuzen (DKGT) en werkzaam bij ENGIE.
. En het kernteam bestaat uit een evenwichtige mix tussen Rijkswaterstaatmedewerkers en Engiemedewerkers. Wat dit soort projecten zo leuk maakt voor mij is de ingewikkeldheid en de complexiteit. En wat bedoel ik daarmee? Ten eerste is het technisch gezien best ingewikkeld om het object om te bouwen. Omdat je moet ombouwen met de winkel open, zoals we dat noemen. Dus je bent bezig terwijl een bestaand object in gebruik moet worden genomen. Daarnaast is het technisch ook nog eens ingewikkeld omdat er heel veel deelsystemen in het object aanwezig zijn die veel onderlinge raakvlakken hebben en je moet het één werkend geheel maken. Het is ook complex omdat je te maken hebt met heel veel verschillende stakeholders. De partijen waarmee de samenwerking essentieel is, zijn onze onderaannemers is ProRail en zijn de beheerders van de objecten. (Hij staat op, pakt vervolgens de stoel en loopt weg. Het beeld wordt geel met bovenaan een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Beeldtekst: Zien hoe professionals werken aan de toekomst van onze infrastructuur? Volg ons liveblog.) OPGEWEKTE MUZIEK TOT HET EIND VAN D -
16 juli 2020
Even voorstellen: Eric Marteijn
Vandaag leren we je Eric Marteijn kennen. Hij is projectdirecteur Nieuwe Sluis Terneuzen.
(Een gele stoel. Er gaat een man op zitten:) OPGEWEKTE MUZIEK Ik ben Eric Marteijn. Ik ben projectdirecteur van dit project, de Nieuwe Sluis Terneuzen het mooiste project, zeg ik altijd, van Nederland en Vlaanderen. (Een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Daaronder staat: Eric Marteijn, projectdirecteur Nieuwe Sluis Terneuzen.) DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT VERDER Ik heb de stoel hier neergezet omdat ik als directeur niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk midden in mijn project wil zitten. Mijn rol is toch vooral om te zorgen dat al die kanten die aan een project zitten omgeving, financiën, kwaliteit gewoon goed op elkaar afgestemd zijn. Bovendien lijkt dit één project, maar het is een verzameling van verschillende grote projecten die allemaal in tijd en kwaliteit van elkaar afhankelijk zijn. Dus dat moet allemaal goed gaan. Dus die raakvlakken zijn het allerbelangrijkste waar ik hier voor ben aangesteld. Waarom dit project? Er is al jarenlang een groot probleem met de binnenvaart. Er zijn wachttijden hier op de sluis. We zien ook dat wereldwijd de schepen steeds groter worden. Daar zijn de sluizen ook niet groot genoeg meer voor. En we zien ook dat we maar één grote sluis hebben dus als er wat aan is, dan hebben we ook problemen. Dus we kunnen meer schepen zo meteen doen ze kunnen groter zijn en we hebben een robuuster sluizencomplex dat minder gevoelig is voor storing. Samenwerking is eigenlijk altijd essentieel. Of het nou met de aannemer is of dat het nou met de omgeving is of dat het nou met je opdrachtgeverspartner is. En als ik er één moet kiezen, dan zou ik toch zeggen de samenwerking met Vlaanderen dat het grote deel van dit project op Nederlandse bodem financiert dat vind ik toch wel de allerbelangrijkste. Ja, voor wie doen we dit nou? Wie heeft het meeste baat bij deze sluis? De scheepvaart. Binnenvaart, grote schepen. En uiteindelijk ook vooral de stad Gent, die hier aan de binnenkant ligt. En, ja, ook, zeg maar, alle schippers die zich van Rotterdam naar Parijs begeven. Want van hier kun je met grote binnenvaart straks naar Parijs. Dus dat is, denk ik, voor de bv Vlaanderen en de bv Nederland een hele belangrijke snelweg voor de binnenvaart. (Het beeld wordt geel met bovenaan een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Beeldtekst: Zien hoe professionals werken aan de toekomst van onze infrastructuur? Volg ons liveblog.) DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT VERDER TOT HET EIND VAN DE VIDEO -
10 juli 2020
Even voorstellen: Annemieke van Woercom
We stellen Annemieke van Woercom aan je voor, omgevingsmanager bij het project Draaibruggen Kanaal van Gent naar Terneuzen.
(Een gele stoel aan een water. Er gaat een vrouw op zitten:) OPGEWEKTE MUZIEK Ik ben Annemieke van Woercom en ik ben omgevingsmanager voor Rijkswaterstaat op het project Draaibruggen Kanaal Gent-Terneuzen. (Een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Daaronder staat: Annemieke van Woercom, omgevingsmanager.) Ik heb de stoel hier neergezet omdat deze plek heel illustratief is voor ons project. Op de achtergrond zie je de brug van Sluiskil. Dat is een van de twee draaibruggen die wij met het project gaan renoveren en gaan ombouwen naar bediening op afstand. We doen dat om uiteindelijk de betrouwbaarheid en de levensduur van de brug te verlengen ten bate van uiteindelijk de scheepvaart de bereikbaarheid van de haven van Gent, van de haven Terneuzen. En je kunt hier ook zien als je hier een poosje aan het kanaal zit hoeveel scheepvaart er voorbijkomt. Dan zie je ook gelijk waarom die bruggen zo belangrijk zijn en het goed functioneren van de bruggen. Als omgevingsmanager ben ik de verbinding tussen het project en de buitenwereld. Dus alle partijen die wij op de een of andere manier raken met ons project daarvoor moet ik zorgen dat de afstemming met die partijen op een goede manier verloopt. Dus denk daarbij aan vergunningen die je moet regelen stremmingen voor wegverkeer, voor spoorwegverkeer, voor scheepvaart. Maar ook omwonenden of bedrijven die last krijgen van ons project of hinder hebben zorgen dat je die goed meeneemt daarin en ook oog houdt voor de belangen van die partijen. Het meest spannende moment is voor mij de afstemming die we moeten gaan regelen met ProRail en met de vervoerders en de spoorgebonden bedrijven hier in de omgeving. De brug Sluiskil, waar we hier zijn, daar gaat een spoorlijn overheen en voor bedrijven die afhankelijk zijn van die spoorlijn is dat ook echt de enige toelevering per spoor. En die kunnen eigenlijk geen stremmingen van het spoor gebruiken. Maar als wij de brug moeten ombouwen, hebben we wel stremmingen nodig. Dus die afstemming, waarbij je oog moet houden voor elkaars belangen en toch moet proberen om daaruit te komen voor mij is dat het meest spannende. (Het beeld wordt geel met bovenaan een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Beeldtekst: Zien hoe professionals werken aan de toekomst van onze infrastructuur? Volg ons liveblog.) DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT VERDER TOT HET EIND VAN DE VIDEO -
10 juli 2020
Even voorstellen: Joris van Gool
Maak kennis met Joris van Gool, systeemarchitect voor het sluizenprogramma bij Rijkswaterstaat.
(Een gele stoel. Er gaat een man op zitten:) Ik ben Joris van Gool en mijn functie is systeemarchitect bij de Nieuwe Sluis Terneuzen. (Een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Daaronder staat: Joris van Gool, systeemarchitect.) Ik heb die stoel hier neergezet. We zijn hier in IJmuiden daar wordt een nieuwe, grote zeesluis gebouwd, de grootste ter wereld. Binnen Rijkswaterstaat werken we samen in het sluizenprogramma met deze projecten. Dus ik ben hier regelmatig om te sparren met collega's om te kijken welke problemen er zoal bij zo'n bouw komen kijken en hoe we die gezamenlijk kunnen oplossen. Mijn rol is eigenlijk dat ik verantwoordelijk ben voor de bediening en de besturing van de sluis in Terneuzen. De grootste uitdaging binnen die rol zit hem in de samenwerking met de vele vakgebieden die je daar hebt. Je hebt industriële automatisering, machineveiligheid, elektriciteit. Al die verschillende vakdisciplines, die moeten met elkaar samenwerken. Dat is... Dat is een uitdaging. Een goeie samenwerking met de aannemer is natuurlijk essentieel. Die aannemer bestaat uit verschillende partijen. Voor mij is dan de partij die de bediening en de besturing en de elektriciteit voor zijn rekening neemt, het belangrijkste. We doen dit project omdat er meer capaciteit nodig is bij het kanaal van Gent naar Terneuzen, de corridor tussen Rotterdam en Parijs voor de binnenvaartschepen en de zeeschepen. Dit project is heel erg boeiend om een aantal redenen. Een stukje techniek, de technische uitdagingen bij het bouwen van zo'n grote zeesluis, de dimensies zijn gewoon immens. We praten over 427 meter lengte, dus ruim vijf voetbalvelden groot. Nou, dan zit je met een zoet-zoutscheiding, zoetwater en zoutwater. Dat betekent allemaal grote krachten op zeeschepen. En wat heel erg leuk is aan dit project, is de samenwerking. We doen dit samen met Vlaanderen. Die internationale samenwerking is ook gewoon weer een hele leuke dynamiek. (Joris staat op, pakt vervolgens de stoel en loopt weg. Het beeld wordt geel met bovenaan een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Beeldtekst: Zien hoe professionals werken aan de toekomst van onze infrastructuur? Volg ons liveblog.) OPGEWEKTE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO -
3 juli 2020
Wat Rijkswaterstaat gaat doen bij het Kanaal van Gent naar Terneuzen
Bekijk het project en leer de komende weken onze teamgenoten kennen.
VOICE-OVER: Dit is het Kanaal Gent-Terneuzen. Deze vaarwegverbinding is van groot belang voor beide havens en de industrie langs het kanaal. Bovendien is het een cruciale schakel in de scheepvaartverbinding tussen Rotterdam en Parijs. Jaarlijks passeren hier ongeveer 60.000 zee- en binnenvaartschepen. Maar door het groeiende scheepvaartverkeer en de steeds groter wordende schepen moet de infrastructuur worden aangepast. En daar zijn we momenteel hard mee bezig. Zo bouwen we samen met Vlaanderen een nieuwe sluis in het sluizencomplex van Terneuzen. Dit wordt een van de grootste sluizen ter wereld. Vergelijkbaar met die van IJmuiden, Panama en Antwerpen. Deze sluis zorgt voor een betere doorstroom en meer capaciteit. Dat is niet alleen van groot belang voor de havens en bestaande industrie langs het kanaal, het is ook aantrekkelijk voor nieuwe bedrijven. Daarnaast pakken we de twee draaibruggen op deze route aan de brug bij Sas van Gent en Sluiskil. Dat doen we met een gemixt team van Rijkswaterstaat en ENGIE. Samen werken we aan de modernisering van de technische installaties én het op afstand bedienbaar maken van deze bruggen. Een flinke uitdaging, die jij live kunt volgen. We stellen je voor aan allerlei mensen die werken aan de verbetering van deze vaarroute. Zo kun je meekijken door de ogen van assetmanagers, omgevingsmanagers technisch adviseurs, projectmanagers, systeemarchitecten contractmanagers en nog vele anderen. Dus kijk mee en zie met eigen ogen hoe Rijkswaterstaat samen met Vlaanderen, ENGIE en andere partners kanaal Gent-Terneuzen klaarmaakt voor de toekomst. (Het beeld wordt geel. Een pictogram van een oog met daarin: Door de ogen van... Beeldtekst: Volg ons liveblog.) OPGEWEKTE MUZIEK
Liveblog
Werk dat je moet zien en een project om te volgen door de ogen van onze experts. De collega’s van Rijkswaterstaat werken samen met de partners op verschillende projecten aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Bekijk de video van de projecten op de vaarroute.
De komende periode op de planning
Januari 2021
- Eerste paal gebouw in de nieuwe haven voor maritieme dienstverleners Terneuzen
- Diepste punt van het binnenhoofd wordt bereikt, het sluishoofd aan de kant van Kanaal van Gent naar Terneuzen
- Raketgestuurde boringen voor onderwaterkabels bij draaibrug Sas van Gent
Februari 2021
- Raketgestuurde boringen vooronderwaterkabels bij draaibrug Sluiskil
- Plaatsen van scheepvaart- en landverkeersinstallaties
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws rond dit project? Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Maak kennis met het team
Samen werken aan de infrastructuur van de toekomst
Vanaf 3 juli volgen we 1,5 jaar onze collega’s die meewerken aan dit unieke project. Wil jij meekijken en geen update missen? Dat kan, ga naar de projectpagina en meld je aan voor de nieuwsbrief.