Draag met jouw talent bij aan de toekomst van Nederland

Bekijk onze pagina banenafspraak

Lisa Beumer: ‘Ik houd me bezig met ingewikkelde casussen en ben inmiddels vliegende keep geworden’

Interview 11 september 2023

Administratief medewerker Lisa Beumer beheert inhuurcontracten voor grote projecten en is ervaringsdeskundige voor nieuwe collega’s die via de Banenafspraak binnenkomen. Zelf heeft ze haar weg bij Rijkswaterstaat inmiddels gevonden. ’Het hele team weet wat er met me speelt en dat maakt het zo fijn: ik hoef me niet anders voor te doen dan ik ben.’

Wie is Lisa?

Lisa (30) groeide op in een klein dorpje nabij Zutphen en woont tegenwoordig samen met haar vriend in Montfoort. Ze houdt van motorrijden en is graag onder vrienden, maar heeft ook een bijzonder hobby: urban exploring. Ze bezoekt verlaten gebouwen zoals gevangenissen en kolenmijnen om daar alles in zich op te nemen en foto’s te maken. De combinatie van historie en hoe de natuur alles terug overneemt spreekt haar erg aan.

Lisa omschrijft zichzelf als ‘een pechvogel’. Ze heeft PTSS en kreeg daarnaast tijdens haar studie sociaal pedagogische hulpverlening een diagnose voor fibromyalgie en hypermobiliteit: reumatische aandoeningen die iedere dag wel ergens pijn geven. Ze moest haar studie daardoor noodgedwongen afbreken. ’Het was moeilijk voor me om nog school te volgen of om een baan aan te nemen’, vertelt ze. ‘Maar via de Banenafspraak kwam ik in 2017 uiteindelijk bij Rijkswaterstaat uit. Ik wist toen al dat je hier veel mogelijkheden hebt om door te leren.’

Loopbaantraject

Lisa startte bij Rijkswaterstaat al snel met een loopbaantraject. ‘Dit om me wat meer zekerheid te geven: zit je op je plek, wat is de juiste rol voor je om aan te nemen, enzovoort. Ze kwam terecht op de landelijke afdeling Grote Projecten en Onderhoud (GPO), samen met nog 5 andere collega’s van de Banenafspraak.

‘Er waren daar destijds nog geen functies voor ons, dus de eerste week vulde ik zelf mijn uren met bijvoorbeeld archiefwerk en het verwerken van pandinformatie. Maar dat was niet voor mij weggelegd. Ik heb toen eerlijk aan het afdelingshoofd gezegd dat ik me verveelde en werd vrij snel overgeplaatst naar het team inhuurcoördinatie. Dat matchte meteen!’ 

Als ondersteunend medewerker helpt Lisa haar collega-coördinatoren met het beheren van de externe inhuurcontracten. Haar rol in het team is veelzijdig. Zo verzorgt ze werk op het vlak van administratie, het verkrijgen van de juiste akkoorden en handtekeningen en het berekenen en aanmaken van bestellingen in het SAP-softwaresysteem. Ze zorgt hiernaast voor een juiste afwikkeling van de contracten in samenwerking met andere partijen.

‘Ik werk mensen in, houd me bezig met ingewikkelde casussen en ben inmiddels vliegende keep geworden’, vult Lisa aan. ‘Geen enkele dag is hetzelfde. De processen zijn omslachtig maar dat maakt het juist ook leuk.’

‘Als ik teveel aan mijn hoofd heb dan is het in overleg altijd mogelijk om te kijken wat de prioriteiten zijn en wat we kunnen verschuiven. Het hele team weet wat er met me speelt en dat maakt het zo fijn: ik hoef me niet anders voor te doen dan ik ben.’

Alleen maar lovend

Inmiddels is Lisa al heel wat gewend bij Rijkswaterstaat, maar ze benoemt dat het in zo’n grote organisatie lastig kan zijn om te weten waar je precies terecht kunt met vragen of problemen. ‘Ik vond het daarbij ook moeilijk om te weten wat er van me verwacht werd. En vanwege mijn PTSS heb ik soms moeite om pro-actief contact op te zoeken.’

Gelukkig heeft haar team haar al vanaf de eerste dag heel goed opgevangen. ‘Ik kan alleen maar lovend over mijn collega’s zijn. Ze zijn zo geweldig. Ik heb best weleens wat pijndagen vanwege mijn reumatische aandoeningen, maar heb zoveel vrijheid dat ik bijvoorbeeld weg kan stappen en vaker een rondje kan lopen. Als ik teveel aan mijn hoofd heb dan is het in overleg altijd mogelijk om te kijken wat de prioriteiten zijn en wat we kunnen verschuiven. Het hele team weet wat er met me speelt en dat maakt het zo fijn: ik hoef me niet anders voor te doen dan ik ben.’

Ervaringsdeskundige

Voor haar thuiswerkplek heeft Lisa inmiddels, evenals op kantoor, een verstelbaar bureau, ergonomische stoel en 2 schermen. ‘Omdat ik anders met een stijve nek blijf zitten’, licht ze toe. ‘Dat is heel goed geregeld, ik heb er een werkgeversbijdrage voor gekregen.’ Wel zijn er nog zaken die Rijkswaterstaat volgens haar kan verbeteren.

In het begin voelde Lisa zich een beetje in het niets neergezet. Rijkswaterstaat verwacht veel eigen initiatief, maar zoals Lisa mooi verwoordt: ‘Het hebben van een doel is zoveel beter dan het hebben van een baan.’ Ze vervolgt: ‘Rijkswaterstaat kan heel veel voor je betekenen maar je moet wel zelf aan de bel trekken.'

'Dat was voor mij moeilijk. Ik vond het al lastig om nieuwe mensen te zien en had ook al een hulpvraag omdat ik vanuit de Banenafspraak kom. De drempel was daarom te groot voor mij om nog om extra dingen te vragen. Maar nu ik zelf weet hoe alles werkt, ben ik graag ervaringsdeskundige voor nieuwe collega’s. Ik help ze met dingen regelen en neem bijvoorbeeld in de eerste week alle pandinformatie met ze door zodat ze niet verdwalen.’

‘Het hebben van een doel is zoveel beter dan het hebben van een baan.’

Lisa wil zich nog verder ontwikkelen door opleidingen te gaan volgen, al weet ze nog niet precies wat. ‘Rijkswaterstaat biedt zoveel aan. Zowel intern als extern. Ook kun je projecten bezoeken. Ondanks dat het voor mensen zoals ik uitdagend kan zijn in de opstartfase in zo’n grote organisatie, is het een hele fijne werkgever met perfecte arbeidsvoorwaarden.'

'Zolang je weet waar je het moet zoeken zijn er zoveel mogelijkheden: the sky is the limit!’

Vragen over banenafspraak?

Zoë Bakker-Heskes (Recruiter banenafspraak)

Benieuwd wat je verder bij Rijkswaterstaat kunt doen?

Bekijk onze vacatures