Een slimme, veilige en duurzame infrastructuur

Bekijk vacatures techniek27

Techniek bij Rijkswaterstaat

Bij Rijkswaterstaat werk je met de nieuwste diensten, producten en methodieken, want we innoveren constant. Je prikkelt de markt om slimme oplossingen te bedenken die de veiligheid, bereikbaarheid en duurzaamheid van Nederland verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van innovatieve sensorsystemen die de staat van bruggen en sluizen real-time monitoren, zodat storingen vroeg verholpen kunnen worden. Of aan onderzoek naar de inzet van bermgras als biobrandstof, waarmee je bijdraagt aan onze ambitie om netwerken energieneutraal te laten draaien. Denk jij graag een stap vooruit? Lees meer over onze technische vacatures.

Project 3e kolk Beatrixsluis

Steeds meer en grotere schepen passeren het Lekkanaal. Om te zorgen dat dat kan, leggen we aan de oostelijke zijde van de Prinses Beatrixsluis een 3e kolk aan. We verbreden de voorhavens en creëren extra ligplaatsen. Een project met een enorme omvang: de kolk is zo’n 300 meter lang en 25 meter breed en biedt ruimte voor het tegelijkertijd schutten van twee schepen van ieder 135 meter lang. Dat betekent ook dat de omgeving opnieuw moet worden ingericht en dat wegen moeten worden omgeleid - en dat alles met zo min mogelijk overlast voor de omgeving. Om dit in goede banen te leiden werken onze technici nauw samen met andere betrokken partijen.
Onze technici zorgen dat het Lekkanaal klaar is voor de toekomst

Hollandsche IJsselkering

Achter de constructie van de Hollandsche IJsselkering is een schat aan techniek te vinden. De mechanisch-elektrische aandrijfsystemen in de heftorens laten via stalen kabels de schuiven van zo’n 300 ton op en neer bewegen. De kering bestaat ook uit de beweegbare Algerabrug, waar de scheepvaart ook tijdens hoogwaterstanden de kering passeren via de sluis. Naast de reguliere onderhoudswerkzaamheden, is Rijkswaterstaat volop aan het werk. Samen met marktpartijen verstevigen we bijvoorbeeld alle damwanden door het plaatsen van groutankers. Een andere marktpartij verzorgt een upgrade van het aandrijfmechanisme hoog in de benedenstroomstoren. Op die manier kan het aandrijfmechanisme nog minstens zo lang als de kering bestaat doorgaan met keren.
De Hollandsche IJsselkering, een compacte kering: uitdagend en mooi tegelijk

Technisch advies

Onze technische specialisten werken elke dag aan de kwaliteit en innovatie van infraprojecten in Nederland. Denk aan wegen, vaarwegen, bruggen, keringen, tunnels en bedieningsinstallaties. Dit maakt ons land veilig, leefbaar en bereikbaar. Hiervoor zijn verschillende experts nodig; technische professionals met verstand van onder meer civiele techniek, werktuigbouw, waterbouw of elektrotechniek. Heb jij kennis en ervaring met een van deze vakgebieden? Kijk mee wat we voor jou kunnen betekenen.
Meer over technisch advies
Werk mee aan de grote onderhoudsopgave van Rijkswaterstaat

Asset management

Asset management is één van de vakgebieden binnen techniek. Hier werken managers en adviseurs die verantwoordelijk zijn voor de beschikbaarheid en beheer van wegen, sluizen, bruggen en tunnels. Voor het onderhoud van een snelweg bijvoorbeeld maakt een asset manager verschillende scenario’s en weegt de consequenties en impact af voor de omgeving, techniek en het budget. Kiezen we voor renovatie op korte termijn of toch een duurzame oplossing voor de lange termijn?
Meer over asset management
Een asset manager houdt het overzicht, adviseert en denkt mee op strategisch niveau

Industriële automatisering

Binnen ons team IA zorg je dat objecten zo veilig, betrouwbaar en efficiënt mogelijk werken dankzij slimme automatiseringssystemen. Je weet de klantbehoefte te vertalen naar de juiste functionaliteiten. Elke collega heeft zijn eigen specialisme. Van technisch inhoudelijke kennis over de hard- en software van IA-systemen tot knowhow over kaders, richtlijnen en normen: wat kom jij brengen?
Meer over industriële automatisering
Jij weet de klantbehoefte te vertalen naar de juiste functionaliteiten
‘Eén van de innovaties is de digitale tunneltweeling. En we gaan een stap verder: er zijn ook mogelijkheden voor simulaties en virtual reality.’
Jan Slager Directeur Vervanging en Renovatie
Lees zijn verhaal

Marktvisie: samen werken aan de onderhoudsopgave

Rijkswaterstaat is begonnen aan de grootste onderhoudsopgave in de geschiedenis. Dit houdt in dat we de komende jaren een groot aantal bruggen, sluizen, viaducten en tunnels renoveren en waar nodig vervangen.
Op te knappen bruggen, tunnels en stuwen
100
Te renoveren sluizen en gemalen
265
Kilometer te versterken dijken
1.100
Totaal aantal projecten
300

Integraal Projectmanagement (IPM)

Al deze werkzaamheden willen we met minder hinder, tegen een eerlijke prijs én op duurzame wijze realiseren. Dit kan alleen als we samenwerken. Daar staat de marktvisie voor: samenwerken aan de gezamenlijke opgave, vanuit trots en vakmanschap, op een zakelijke en respectvolle manier. Om dat te bereiken werkt Rijkswaterstaat met Integraal Projectmanagement (IPM). Dit houdt in dat we bij projecten specialisten uit verschillende disciplines betrekken die verantwoordelijk zijn voor verschillende processen. Zo is in elke fase van het project duidelijk welke taken bij welk lid van het projectteam liggen. Het IPM-team bestaat uit 5 rollen: projectleider, omgevingsmanager, contractmanager, technisch manager en manager projectbeheersing.

Onze experts in gesprek aan het woord.

Beluister onze podcasts

Vragen over techniek bij Rijkswaterstaat? Neem contact op.

Florijn Spoelstra (Recruiter Techniek)