‘Als iedereen weer tevreden op weg is, dan ben ik ook tevreden.'
‘Als varend verkeersleider ben je hét aanspreekpunt op het water’
Voor hij 12 jaar geleden als varend verkeersleider bij Rijkswaterstaat begon, had Joost Jansen al een hele carrière op het water achter de rug. Die ervaring komt hem nog dagelijks van pas.
De man achter de functie
Werk - privébalans
Joost heeft na de Rijn- en binnenvaartschool jarenlang op diverse binnenvaartschepen gevaren. Hij begon als matroos en eindigde als schipper aan het roer van duwboten, grind- en zandschepen en op de containervaart. Een tijd had hij een eigen schip. Na 25 jaar gooide hij het over een andere boeg: ‘Ik zag een advertentie van Rijkswaterstaat en dacht: laat ik dat eens proberen. Na jaren van week op, week af, wilde ik ook weleens thuis zijn ‘s avonds.’
Snel en veilig
Als varend verkeersleider houdt Joost toezicht op zowel de beroepsvaart als de pleziervaart. Dagelijks vaart hij samen met een gezagvoerder en een collega-verkeersleider over de Maas om onder meer papieren, certificaten, en vaar- en rusttijden van de beroepsvaart te controleren.
Volgens Joost is geen dag hetzelfde. ‘Ik voer schouwen taken uit, om te kijken of de boeien en het vaarwegmeubilair nog wel op orde zijn. En als ergens een aanvaring plaatsvindt, dan zorg ik samen met de officier van dienst dat de scheepvaart eromheen weer zo snel en veilig mogelijk op gang komt.’
Boetes uitschrijven
Bij een vermissing van een persoon assisteert Joost samen met de hulpdiensten bij de zoekactie. En bij evenementen als de Vierdaagse en Koningsdag verzorgt hij de begeleiding op het water. ‘Dat zijn de leuke dingen.’
Naast toezicht houden op de beroepsvaart, is Joost in de zomer veel tijd kwijt aan de pleziervaart. Hij controleert vaarbewijzen en zwemvesten en grijpt in als een speedboot te snel over het water vaart. ‘Als mobiel verkeersleider ben je ook BOA. Dat betekent dat je ook boetes uit kunt schrijven.’
Standvastig en besluitvaardig
Verder geeft Joost voorlichting aan burgers die in al hun enthousiasme een boot hebben gekocht, maar niet altijd even goed de verkeersregels kennen. Die krijgen een folder. De stemming is meestal goed, benadrukt hij: ‘Mensen zwaaien. Ze hebben een vakantiegevoel.’
Je moet mensen hun verhaal laten doen, maar hierin ook standvastig en besluitvaardig zijn.
Volgens Joost helpt het als je een beetje sociaal en geduldig bent. Je moet mensen hun verhaal laten doen, maar ook standvastig en besluitvaardig zijn. ‘Je moet je doel nastreven, maar wel met respect voor de ander.’
Op de stoel van de schipper
De scheepvaart is volgens Joost een aparte wereld. Het helpt dat hij jarenlang aan de andere kant van de streep stond. Hij kent de valkuilen en spreekt de taal van de schipper. ‘Bij een incident zit je in principe op de stoel van schipper. Ik ken die positie.’
Het mooiste aan zijn werk vindt hij, naast de indrukwekkende natuur, ‘als alles mooi opgelost is’. Dat geldt zowel voor aanvaringen, het in goede banen leiden van evenementen of het geven van voorlichting aan plezierschippers: ‘Als iedereen weer tevreden op weg is, dan ben ik ook tevreden.’