'Als ik zie dat het verkeer doorstroomt, krijg ik een glimlach op m’n gezicht'
Bij de ‘112-centrale’ verveel je je geen moment
Ons land bestaat uit een enorm netwerk van systemen die de veiligheid en de doorstroom garanderen. Gaat zo’n onderdeel stuk, dan komt er een melding binnen bij mensen zoals Jean Paul Russens, senior incident coördinator op het centrum voor Missie Kritieke Ondersteuning (MKO).
Russens werkt hier sinds 2011. Bij het MKO worden vanuit heel Nederland alle ICT-meldingen opgevangen die invloed hebben op de veiligheid en doorstroming van het weg en scheepvaartverkeer. Denk aan matrixborden die op zwart staan, een brug die niet meer open gaat, een tunnel die gesloten is of verkeersnieuws die niet meer up-to-date is omdat bepaalde systemen defect zijn.
In één klap inhalen
Jean Paul begon in het zenuwcentrum in Helmond als Incident Coördinator. Inmiddels is hij doorgegroeid tot senior. Voor Russens vormt zijn werk bij Rijkswaterstaat zowel een redding als een zege. Tussen zijn 20e en 33e werd hij ernstig ziek. Dat zorgde voor een studieachterstand en beïnvloedde zijn loopbaanplannen.
Met de tanden op elkaar lukte het toch om een mbo-opleiding af te ronden. Hierna kon hij terecht op de marketingafdeling van FC Den Bosch, de club waar hij al jaren fan van is.
Nadat de club tussentijds failliet ging, werd hij door een vriend op deze baan bij Rijkswaterstaat gewezen. Niet alleen leverde hem dat een interne opleiding op, Russens greep ook de kans om alsnog een hbo-bachelor te halen. ‘Zo kon ik mijn leerachterstand in één klap inhalen.’
Componenten die uitvallen repareren
Als Incident Coördinator ben je hét aanspreekpunt voor de ‘klanten’ in het land wanneer er iets misgaat. Dit zijn bijvoorbeeld verkeersleiders die een storing constateren binnen het weg- en scheepvaartverkeer. Zij nemen contact op met een verzoek tot reparatie. In andere gevallen komen meldingen automatisch binnen.
Russens legt uit dat in Nederland al die duizenden camera’s, meterkasten en hefbomen gemonitord worden. Zodra een component uitvalt, krijgt hij automatisch een melding binnen. ‘Dan nemen we contact op met een oplospartij die de opdracht krijgt om de reparatie uitvoeren.’
'Als je met elkaar onder druk staat, weet je ook wat je aan elkaar hebt. Niemand bij ons gaat met tegenzin naar het werk’
Monteur veilig laten werken
Om te voorkomen dat in die lawine aan incidentmeldingen willekeur ontstaat, is een systeem van prioritering opgesteld. Voor elk type melding maakt Russens een ‘ticket’ aan. Die correspondeert met een tijd waarbinnen de klus geklaard moet zijn.
In het geval van spoedklussen op de weg – een monteur die bijvoorbeeld op de vluchtstrook een reparatie moet uitvoeren – speelt veiligheid een belangrijke rol. Dan overlegt Russens met de verkeerscentrale om de snelheid van het verkeer omlaag te brengen. ‘Dus wanneer veiligheid en doorstroming in het geding is, communiceren we met stakeholders zoals crisis- en communicatieteams binnen Rijkswaterstaat.’
Je weet wat je aan elkaar hebt
Russens vertelt dat hij en zijn collega’s werken van pieken naar dalen en dat het centrum altijd wordt bemand. Hij geeft aan dat het ‘s ochtends om 10 uur heel druk kan zijn en je met het hele team keihard aan het werk bent. ’s Nachts zijn er rustige periodes waarin ook wat tijd is om met elkaar te praten.
Naast de enorme variatie in het werk noemt Russens het resultaat dat ze met elkaar bereiken. ‘Als ik zie dat de problemen zijn opgelost en het verkeer weer doorstroomt, krijg ik wel een glimlach op m’n gezicht.’ Maar het mooiste vindt hij de samenwerking met het diverse team waarmee hij samenwerkt. ‘Als je met elkaar onder druk staat en de stress weerstaat, dan weet je ook wat je aan elkaar hebt. Niemand bij ons gaat een dag met tegenzin naar het werk.'