Dag en nacht in het HMC: ‘Scheepvaart en stormen gaan 24/7 door, dus wij ook’

Interview 27 september 2023

In het weekend, tijdens feestdagen, ’s avonds, ’s nachts of ’s ochtends héél vroeg houden verschillende RWS-collega’s Nederland draaiende. Zo zorgen Jack Hagen en zijn collega’s van het Hydro Meteo Centrum er 24/7 voor dat er geen olietankers vastlopen voor de kust, olieverontreinigingen worden opgespoord, het peilbeheer voor de Zeeuwse meren, en dat de stormvloedkeringen op tijd dichtgaan. En dat is nog lang niet alles!

Jack Hagen in het HMC in Rijswijk

Voor de scheepvaart, havens, loodsen, waterschappen, de Kustwacht en RWS zelf is actuele hydrologische (stroming, waterstand en golven) en meteorologische (windrichting en -kracht) informatie van groot belang. Daarom zorgt een team van 10 deskundige collega’s 24/7 vanuit Rijswijk en Middelburg voor deze informatie. Het HMC is onderdeel van het Watermanagementcentrum Nederland (WMCN). Jack Hagen doet dit werk al ruim 30 jaar, vanuit Rijswijk. Jack: ‘Vroeger maakten we de getijverwachting op een carbonpapiertje.’

‘Elke dag is anders en ik gebruik mijn kennis en ervaring elke dag’

5.30 uur: voor dag en dauw

Jack: ‘Als ik de ochtenddienst heb gaat mijn wekker om half 6. Dat valt nog mee in vergelijking met andere collega’s. Voor mij is het maar 7 minuten rijden.’ Om kwart over 6 loopt Jack het HMC binnen om collega Theo van Dam om half 7 af te lossen. Op 1 van de 20 computerschermen in het HMC zie je bewakingscamerabeelden van binnen en rondom het Rijkswaterstaatpand in Rijswijk. Geen kip te bekennen.

Het Rijkwaterstaatkantoor in Rijswijk is nog gesloten als de ochtenddienst begint

6.22 uur: overdracht uit Middelburg

Op het HMC knalt de muziek uit de radio. Theo: ‘Anders is het hier ’s nachts zó stil.’ Via 20 computerschermen met grafieken, satellietbeelden, tabellen en grafische weergaven van sluizen stroomt er continu informatie over de Noordzee, Waddenzee en binnenwateren van West-Nederland binnen. Jack: ‘Wij verzamelen data en doen incidentmanagement voor een gigantisch gebied: het gehele Nederlands Continentaal Plat, 1,5 keer zo groot als Nederland zelf, maar ook Bonaire, Sint-Eustatius en Saba.’

Om 6.22 uur belt collega Rutger Zomer uit het HMC Middelburg voor de overdracht van de nacht naar de ochtend. Jack: ‘Tijdens de ochtenddienst zitten we met zijn tweeën. Iemand in het HMC in Middelburg en iemand hier in Rijswijk. Anders kom je handen tekort. Bij hoogwaterberichtgeving en incidenten schalen we op naar alle diensten met 2 personen.’

7.20 uur: rare vlek

De telefoon gaat: de Kustwacht. Al bellend bestudeert Jack satellietbeelden. Jack: ‘Wat hebben we daar voor rare vlek?!’ De satellietbeelden laten een streep op het wateroppervlak zien. Jack: ‘Dat kan een olieverontreiniging zijn. Mogelijk veroorzaakt door een illegale lozing. Normaal gesproken zou ik het Kustwacht-vliegtuig eropaf sturen, maar dat is nu niet beschikbaar.’

Jack spreekt met de Kustwacht af dat zij het schip vlakbij de vlek benaderen. Jack: ‘Een potentiele olieverontreiniging heeft voor ons hoge prioriteit. Als het daadwerkelijk olie is, die we moeten opruimen, schakelen we het oliebestrijdingsvaartuig de MS Arca in.’

Satellietbeelden laten een vlek (streep) op het water zien, bij de cursor

*De Kustwacht laat even later via een mailtje weten dat het nabijgelegen schip zijn tank heeft gewassen en dat er geen olie- of andere verontreiniging is.

Getij, golven en stroming

Terwijl Jack telefoneert schieten op 3 schermen zwarte pop-ups met rijen data voorbij, gevolgd door een reeks grafieken. Jack kijkt er niet van op: ‘Mijn collega in Middelburg heeft net telefonisch de weersverwachting doorgenomen met de maritiem meteoloog van het KNMI en begint nu aan onze verwachtingen. Dat doen we 4 keer per dag. Bij een storm of calamiteit tot wel 8 keer per dag. Omdat hij dat nu doet, kan ik me op deze vlek richten.’

Jack Hagen bestudeert alle informatie

De verwachtingen, over het getij (waterstanden), golven, deining en stroming, worden gebruikt voor uiteenlopende, belangrijke doelen. Jack: ‘Bij een olieverontreiniging bepalen we met onze verwachtingen hoe de olie zich zal verspreiden. Zo kunnen we het zo snel mogelijk opruimen.'

'De Kustwacht gebruikt onze stroomverwachtingen voor search-and-rescue-missies, om te bepalen waar een drenkeling kan zijn. Tijdens storm, calamiteiten en incidenten bepalen wij of het nodig is om het crisisteam op te roepen. Ook waarschuwen we de beheerders van de stormvloedkeringen als we extreem hoog water verwachten, zodat ze op tijd sluiten.’

‘Scheepvaart en stormen gaan 24/7 door, dus wij ook’

Miljoenenbesparing

Een andere belangrijke taak van het HMC is zorgen dat grote zeeschepen, vlot en veilig de havens van Amsterdam, Rotterdam en de Eemsgeul binnenvaren. Jack: ‘Ik bereken voor schepen een tijdvak waarbinnen zij in de vaargeul kunnen varen zonder de bodem te raken. Dat hangt af van onder andere het getij, de wind, de deining, de diepgang van het schip, de breedte, maar ook de lading.'

'Onder een olietanker van 400 meter lang zit soms maar 1,5 meter afstand tot de bodem. De geul dieper graven kost jaarlijks honderden miljoenen extra in onderhoud. Ik kost geen miljoenen. Daarom doen wij het zo, haha.’

Grote zeeschepen krijgen een tijdvak om in de vaargeul te varen zonder de bodem te raken

Mensenwerk

Jack: ‘Een berekeningsmodel klinkt misschien als een volautomatisch iets. Dat is het niet. Wij lopen eerst alle metingen na en corrigeren waar nodig. Als de meetdata niet kloppen, klopt de eindverwachting namelijk ook niet.'

'Sommige modellen werken beter of slechter bij bepaalde weersomstandigheden. Daarom stellen we de verwachting ook achteraf handmatig bij. Om dit werk te doen moet je begrijpen hoe het model werkt. Ik heb een maritieme achtergrond en heb genoeg stormen meegemaakt. Ik zie het meteen als iets niet klopt.’

Impact persoonlijk leven

‘Scheepvaart en stormen gaan 24/7 door, dus wij ook. Als ik iets over het hoofd zie, kan dat grote gevolgen hebben. Ik moet altijd alert zijn en dus goed voor mezelf zorgen.'

'Dat vraagt natuurlijk ook wat van je thuissituatie. Je partner en gezin moeten zich kunnen aanpassen. Stil zijn als jij overdag slaapt, accepteren dat je er bijvoorbeeld met kerst niet bij bent. Echt leuk is dat natuurlijk niet, maar het heeft ook voordelen. Toen mijn zoon nog op school zat, kon ik hem overdag gewoon van school halen.’

14.30 uur: Einde dienst

Jack: ‘Vandaag was rustig, maar dat weet je nooit van tevoren. Met storm duurt de overdracht al snel een uur. Als er crisis is, zit je zo 12 uur aan een stuk onder hoge druk te werken. Dat vind ik zo leuk aan dit werk: elke dag is anders en ik gebruik mijn kennis en ervaring elke dag.’

Rijkswaterstaatkantoor in Rijswijk

Meer weten?

Het HMC heeft nog veel meer taken. Je leest er alles over op de website Waterberichtgeving. Op deze website kun je ook de verwachtingen van het HMC bekijken.

Meer lezen over nautisch verkeer bij Rijkswaterstaat?

Bekijk de vakpagina