Je kunt als maintenance engineer zelf een grote stempel drukken op de exacte invulling van de rol
De maintenance-engineer, onmisbaar voor asset management
Voor Jan Stoker staat het buiten kijf: maintenance-engineers zijn essentieel voor een stabiele en veilige infrastructuur in ons land. Jan is dan ook de trekker van de werving van maar liefst 7 maintenance engineers voor West Nederland Noord.
Jan Stoker ademt asset- en maintenance management. Ooit begonnen als onderhoudsmonteur is hij, via diverse functies in het bedrijfsleven en als docent/promovendi in het asset- en maintenance management, nu senior asset manager bij Rijkswaterstaat West-Nederland Noord.
Wat houdt de functie maintenance engineer in?
‘Kort samengevat ben je bezig met het technisch kwantificeren van de risico’s rondom zaken als de beschikbaarheid en kosten van assets, zoals bruggen, viaducten, tunnels, wegen en sluizen. Door een decompositie te maken, maak je bijvoorbeeld helder uit welke werktuigbouwkundige of elektrotechnische onderdelen de betreffende asset bestaat. Van ieder onderdeel bepaal je het risico. Hoe groot is de kans op falen van technische onderdelen zodat je bijvoorbeeld voor onvoorziene kosten komt te staan? En welke set aan onderhoudsmaatregelen of investeringen kan dit falen voorkomen en de levenscyclus van de asset verlengen? Een boeiende rol want het gaat hier om onder meer om geld, risico, performance en een groot maatschappelijk belang.’
Hoe ziet een gemiddelde werkdag van een maintenance engineer eruit?
‘De rol van maintenance engineer binnen het asset management is nieuw bij Rijkswaterstaat. Je kunt dus zelf nog een grote stempel drukken op de exacte invulling ervan. Als nieuwkomer maken we je sowieso eerst wegwijs in onze organisatie en laten we je uitgebreid kennismaken met onze RCM-software. Afhankelijk van je kennis, ervaring en interesse koppelen we je daarna aan een bepaald team. Denk aan het team Tunnels, Sluizen en Wegen of het team Bruggen en Kunstwerken. De assets die jij krijgt toegewezen, leer je tot in detail kennen. Je praat met het asset managementteam, duikt in audits en analyseert inspectierapporten. Al je bevindingen voer je in het RCM-softwaresysteem in. Zo kom je tot een helder risicoprofiel, een overzicht van wenselijke onderhoudswerkzaamheden en vervangingsinvesteringen. Daarnaast denk je ook na over onze onderhoudsprocessen en geef je jouw visie op inspecties en kwaliteitscontroles.’
Wat is, vind jij, zo leuk aan de functie maintenance engineer?
‘Je hebt samen met de asset manager een enorme impact op het totale proces van beheer en onderhoud. Jouw bevindingen zijn van grote invloed op de veiligheid en levensduur van onze infrastructuur en raken dus onze hele maatschappij. We kunnen ons budget maar 1 keer uitgeven en jij laat zien hoe we dat op de best mogelijk manier doen.’
Wat vraagt het van iemand om dit werk goed te kunnen doen?
‘Je moet thuis zijn in de wereld van het asset- en maintenance management en een aantal jaren werkervaring in dit vakgebied is wenselijk. Daarnaast is het belangrijk dat zaken als NEN-2767, LCE, LCM en RCM je niet vreemd zijn. Natuurlijk pak je zonder moeite zelfstandig zaken op; dat doe je altijd door anderen te betrekken en samen concrete resultaten neer te zetten. Daarnaast helpt het als je een vlotte babbel én pen hebt. En het op verschillende niveaus goed kunnen aanvoelen van krachtenvelden en belangen is ook een essentiële eigenschap. Je werkt nu eenmaal in een politiek-bestuurlijk complexe omgeving. Rijkswaterstaat investeert graag in talent, daarom bieden we ook mogelijkheden aan junioren die zich willen ontwikkelen binnen dit vakgebied.’
Waarom is werken als maintenance engineer bij Rijkswaterstaat een aanrader?
‘Er is geen enkele andere werkgever waar je zoveel maatschappelijke impact hebt als hier! Als onze infrastructuur niet op orde is, stokt het leven in ons land. Jij bepaalt dus mede het functioneren van onze maatschappij. Bovendien onderscheidt Rijkswaterstaat zich technisch-inhoudelijk echt van andere werkgevers. Nergens anders zijn de objecten zo imposant en complex als hier. Tel daarbij op dat de rol van maintenance engineer nieuw is binnen onze organisatie en je begrijpt dat je hier je vaktechnische hart kunt ophalen.’