'Hoe kunnen we bouwen met zo min mogelijk hinder?'

Enthousiast worden van 11 dagen de A10 dicht

Vlog 3 november 2022

Verkeersmanager Niels leidt het verkeer iedere dag in goede banen. Daarom klopt zijn hart sneller van de Zuidasdok, een van de grootste infrastructurele projecten in Nederland.

Een verkeersmanager zoals Niels is onmisbaar om Nederland vandaag en in de toekomst bereikbaar te houden. Hij werkt graag aan grote, uitdagende projecten. Zo komt hij telkens op unieke locaties en dat maakt zijn werk extra leuk. Zuidasdok is een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam.

VOICE-OVER: Ruim negenduizend medewerkers van Rijkswaterstaat werken aan het beheer van onze wegen en wateren. Verkeersmanager Niels is een van de mensen die het verkeer in goede banen leidt, juist wanneer er een snelweg wordt afgesloten. (In gele letters verschijnt de beeldtekst: Ingezoomd. Niels van den Brink loopt op de werf:) NIELS VAN DEN BRINK: De A10 moet dicht, want Zuidasdok werkt hier aan een nieuw station Zuid. De hele rijbaan is eruit gehaald. Er gaan 135 palen de grond in, er worden nieuwe steunpunten gebouwd, damwanden. Nou, dat betekent dat we echt, echt de ruimte nodig hebben. En uiteindelijk, de nieuwe stationspassage komt onder de A10 door, dus daar moeten we gewoon bij. En in plaats van dat we zes keer een heel weekend de boel afbreken en weer opbouwen, doen we het nu in één keer in elf dagen in een verkeersluwe vakantieperiode. Maar dan sluiten we één rijrichting af. (Op een gele vlag staat: Amsterdam Zuidas bouwt aan de toekomst.) RUSTIGE MUZIEK Het station, de metro, de trein, alles wat hier bij elkaar komt, maakt dit ook tot een uniek project, waar ik ook geen nee tegen kon zeggen toen ik hier verkeersmanager mocht worden. Er zijn weinig mensen die enthousiast worden van elf dagen de A10 dicht. Nou ja, ik ben er in ieder geval één van. (Drukte op de aanpalende snelwegen.) Als kind was ik al druk met het spelen met de autootjes, kijken waar de treinen reden. Mijn vader werkte bij de politie, dus misschien is dat ook nog wel van invloed geweest. Ik ben uiteindelijk ook verkeerskunde gaan studeren en ik ben uiteindelijk in mijn werk in de wegenbouw, in de bouwprojecten terechtgekomen en uiteindelijk bij Rijkswaterstaat aan de slag gegaan bij de bereikbaarheid tijdens de realisatie van het project. Dus ja, daar komt alles wel bij elkaar: het nadenken over de plannen, het uitvoeren. Ja, voor mij de perfecte combi. Dit is het plaatje nu van A10 Zuid. Die ligt er helemaal uit. Hier rijden normaal in de ochtendspits pak hem beet acht-, negenduizend auto's per uur. We hebben omleidingsroutes ingesteld via de A9 en de A5. We zijn hier drie, vier jaar geleden al aan het puzzelen geweest van: hoe kan je nou zo'n station bouwen dat ingeklemd is tussen de A10? Ik kijk dan met de verkeerskundige bril ernaar om te zorgen: het is leuk als jullie het bouwen, maar ik wil zorgen dat de boel bereikbaar blijft. En zo kijk ik vanuit Rijkswaterstaat bij heel veel projecten: hoe kunnen we het bouwen, maar hoe kunnen we ook de verkeershinder zoveel mogelijk beperken? (Funderingspalen worden in de grond gebracht.) Tijdens de elf dagen wordt er hier op de bouwplaats per shift ongeveer met vijftig man tegelijk gewerkt aan het realiseren van de werkzaamheden. Maar eigenlijk tijdens de drukke periodes, en dat is echt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, zijn we ook met veertig, vijftig mensen tegelijkertijd bezig om de boel bereikbaar te houden. We zijn heel goed voorbereid en we hebben eigenlijk heel veel plannen doorgedacht, maar we hebben ook een beetje overcapaciteit gecreëerd. Dus we hebben extra tekstwagens, extra verkeersregelaars, er staan bergingsvoertuigen stand-by, extra weginspecteurs. En juist ook ter ondersteuning van de politie zorgen we dat we flexibel zijn. En dat betekent dat we in kunnen spelen op calamiteiten. (Motoragenten rijden weg.) NIELS: Het lijkt mij goed als er nog een verkeersregelaar over is, dat die bij de ambulance-ingang van het VU gaat staan, want daar is het echt een enorme verkeersdrukte. DENNIS: Ik ga er nu heen. NIELS: Dank je wel, Dennis. (Terug in de bouwkeet.) Het is eigenlijk de hele dag snel schakelen, kijken hoe de plannen werken, dingen aanpassen. De rol van een verkeersmanager is best druk. (Niels kijkt vanaf het dak van een wolkenkrabber naar de werf.) DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER Ik vind het leuk om voor Rijkswaterstaat te werken omdat we werken aan grote projecten. Het is uitdagend, je komt op mooie plekken zoals hier op de A10. De organisatie zelf is ook echt een projectenorganisatie, is er goed in om dit soort dingen te realiseren. We werken aan een bereikbaar Nederland en het onderhoud van de wegen, maar ook de aanleg van nieuwe projecten om ook Nederland in de toekomst bereikbaar te houden. Ja, dat is natuurlijk het mooie aan het werken bij Rijkswaterstaat, dat we daar een bijdrage aan kunnen leveren en dat is onwijs leuk. Dus ik vind dat ik heel leuk werk heb. (Niels kijkt glimlachend voor zich uit. In gele letters verschijnt de beeldtekst: Ingezoomd. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Beeldtekst: Meer weten over werken bij Rijkswaterstaat? Kijk op werkenbij.rws.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2022.) DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN EBT DAN WEG

Neem contact op

Maaike Fennis (Wegverkeer)