Zo vaart een schip veilig van A naar B

Als technisch manager verantwoordelijk voor vaste en drijvende vaarwegmarkeringen.

Vlog 29 januari 2023

Om auto’s en ander wegverkeer in goede banen te leiden, zie je markeringen op de wegen, zoals een doorgetrokken streep. Hoe gaat dit dan op het water? Je kunt daar immers geen lijnen aanbrengen. Daarom helpen vuurtorens, boeien, bakens en andere vaarwegmarkeringen de scheepvaart met navigeren.

VOICE-OVER: Ruim negenduizend medewerkers van Rijkswaterstaat werken aan het beheer van onze wegen en wateren. Ruben helpt schippers om veilig thuis te komen. (In gele letters verschijnt de beeldtekst: Ingezoomd. Ruben Stolk staat in een duikpak op het strand. Hij zet een kleine duikbril op, waarna hij het water in loopt.) RUSTIGE MUZIEK RUBEN STOLK: Het is mooi als je het water in springt dat je één bent met de natuur, dat je rustig wordt, je let op je ademhaling. (Hij zwemt door het water.) Alles met water vind ik geweldig, zowel werk als privé. Vroeger zeilde ik met mijn ouders door Zeeland en toen zeilde ik onder de Zeelandbrug door, door de Krammersluizen, Volkeraksluizen, en toen dacht ik van: hier wil ik later echt wel iets mee gaan doen, werken voor Nederland. (Een terrein vol met boeien.) Dit is de boeientuin, op Rozenburg. Hier staan onze boeien voor onder andere de Noordzee. (Hij wandelt langs de boeien die verschillende felle kleuren hebben.) LEVENDIGE MUZIEK Ik ben technisch manager en ik ben technisch verantwoordelijk voor de vaste en drijvende vaarwegmarkeringen. We hebben verschillende boeien: raconboeien, lichtboeien, sparboeien, recreatiemarkering. Maar denk ook aan de vaste markeringen: aan de kribbakens, de havenlichten, maar ook de vuurtorens. De boeien markeren de vaarwegen. Op de snelweg heb je de belijning en eigenlijk op het water zijn de lijntjes de boeien, zodat de schipper weet waar hij moet varen en waar hij niet moet varen, zodat hij veilig eigenlijk van A naar B komt. Er zijn veel verschillende soorten boeien. Dit is een speciale set voor als er een schip gezonken is. Dan worden deze boeien daar neergelegd, bij een nieuw gevaar, om het wrak of het object dat gezonken is, te markeren, zodat de scheepvaart daaromheen vaart. Een boei moet hufterproef zijn, dus hij moet altijd in het water kunnen liggen, tegen bepaalde stormen kunnen, een windkracht kunnen hebben. Hij moet ook een aanvaring kunnen hebben. Hij moet niet kunnen zinken. Deze boei is aangevaren. De boei staat op de kant omdat hij gerepareerd wordt. Het kapotte deel wordt vervangen en daarna is de boei weer operationeel. Hier zie je duidelijk dat de boei één kern heeft en opgebouwd is uit verschillende componenten. Met als voordeel dat je één component kan vervangen en dat hij dan weer operationeel is, en dat hij blijft drijven als er één component stuk is. Ik heb wel een favoriete boei. Dat zijn de raconboeien. Hierbovenop zit een raconbaken, die zendt een signaal uit naar de schepen. Dat wordt gezien op de radar, zo weet de schipper precies waar hij vaart. Dit is geweldig. Je hebt dan een standaardboei, maar daar zit dan een extra pakket op en dan moet je gaan berekenen: hoeveel energie trekt de racon, hoeveel accu's kunnen erin, wat doet het met het gewicht van de boei, wordt hij niet te zwaar? Het is mooi om daaraan te werken. Geen dag is hetzelfde. Ik weet nooit van tevoren hoe mijn dag eruitziet. Wanneer er een spoedje is, wanneer een vuurtoren uitgaat, dan moet ik gelijk aan de bak. (Hij loopt naar een vuurtoren.) We zijn ook verantwoordelijk voor de vaste vaarwegmarkeringen, en de vuurtorens vallen daar ook onder. Dit is de vuurtoren van Burgh-Haamstede. Hij heeft een best wel uniek patroon, met rode spiraalstrepen erop. Geen andere vuurtoren is zo geschilderd. Deze stond vroeger ook op het 250 guldenbiljet. Deze vuurtoren is toch wel een speciale vuurtoren omdat hij vol zit met oude technieken, die eigenlijk nog gewoon goed werken. Hij heeft wel een speciaal plekje in mijn hart. Binnen Rijkswaterstaat zijn we bezig met het verduurzamen van de vuurtorens. Deze vuurtoren gaan we ombouwen naar ledverlichting. Het is best wel een moeilijk klusje om hier een powerled neer te zetten. Het is niet zomaar een ledje dat je thuis gebruikt. Dit is echt wel een unieke powerled, die heel veel vermogen moet hebben om het juiste nautische bereik te behalen. Ik wilde wel dicht bij het water werken of met het water werken, in de nautische sector. En, ja, deze baan is geweldig, want ik ben altijd op en rond het water en met water bezig, en dat vind ik mooi aan mijn vak. (In gele letters verschijnt de beeldtekst: Ingezoomd. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Beeldtekst: Meer weten over werken bij Rijkswaterstaat? Kijk op werkenbij.rws.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2022.) VREDIGE MUZIEK DIE WEGEBT

Als technisch manager is Ruben Stolk verantwoordelijk voor deze vaste en drijvende vaarwegmarkeringen. Zo vaart een schip veilig van A naar B.

Al sinds kleins af aan wilde Ruben op en rondom het water werken. Daarom past zijn baan perfect bij hem. Geen dag is hetzelfde, maar één ding is zeker: hij werkt iedere dag aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland.

Interesse in nautische functies?

Eli Wuarbanaran (Nautisch/Maritiem)