‘Een typische werkdag is er niet’
Jaap van der Veen en Roy Kint, verkeersleiders scheepvaart
Verkeersleiders zijn overal, zo ook op onze wateren. Ze zorgen ervoor dat schepen veilig van A naar B kunnen komen, door strakke instructies te geven. Jaap van der Veen (Nijmegen) en Roy Kint (Terneuzen) leggen uit wat zij het leukste vinden aan deze verantwoordelijke functie.
Een typische werkdag beschrijven, dat lukt Jaap van der Veen naar eigen zeggen niet. ‘Iedere dag is anders, de ene dag is het druk op het water, de andere dag minder. Het hangt echt van de omstandigheden af.’
Van der Veen startte zijn carrière op zee, werkte zich op tot schipper en maakte daarna de overstap naar het onderwijs in Rijn -en binnenvaart. Uiteindelijk koos hij voor de opleiding tot verkeersleider scheepvaart. 'De scheepvaart is natuurlijk onregelmatig en ik was vaak weg. Toen ik voor Rijkswaterstaat ging werken kon mijn werk ineens veel beter combineren met mijn privéleven terwijl ik toch dicht bij het water kon blijven.'
‘Verkeer soepel laten verlopen geeft voldoening’
Over de vraag wat Van der Veen het leukste vindt aan zijn werk, hoeft hij niet lang na te denken. ‘Ik krijg er echt een kick van als ik het idee heb dat ik het verkeer op een dag heel soepel heb laten verlopen. Dat geeft me heel veel voldoening.’
Roy Kint woont al zijn hele leven in Zeeland en werkt bij de verkeerstoren in Terneuzen. ‘Ik vind het een prachtige provincie en vind het een voorrecht dat ik hier mag werken.’ Ook hij is begonnen op het water en maakte een aantal jaar geleden de overstap naar Rijkswaterstaat. ‘Ik heb een stage bij Rijkswaterstaat gelopen dus ik kende de organisatie al.’
— Jaap van der Veen (Verkeersleider scheepvaart)Toen ik voor Rijkswaterstaat ging werken voelde ik me soms zelfs schuldig als ik thuis was. Ik kon mijn werk ineens veel beter combineren met mijn privéleven.
‘Overtuigingskracht is de sleutel’
Kint en Van der Veen zijn het er beiden over eens dat er een aantal kwaliteiten zijn die een goede verkeersleider moeten bezitten. ‘Je moet toch echt wel stressbestendig zijn. Ook moet je goed het overzicht kunnen bewaren en overtuigend zijn in je communicatie. Een schip moet immers doen wat jij opdraagt’, aldus Van der Veen. Kint sluit zich hierbij aan. ‘Overtuigingskracht is inderdaad de sleutel.'
Dit ontwikkel je tijdens de opleiding. Van der Veen: ‘Als je aarzelt en niet zeker bent van je zaak, kom je niet goed over, ook tijdens een calamiteit. Mochten we eens onzeker zijn, dan kunnen we alles terugluisteren.’ Een dag op de verkeerscentrale kan volgens de verkeersleider weleens spannend zijn. ‘Het werk is natuurlijk afhankelijk van veel factoren. Het weer, de drukte op het water, incidenten als aanvaringen, het speelt allemaal mee’, zo zegt Van der Veen.
Engels en Duits
Naast de grote verantwoordelijkheid, speelt talenkennis ook een rol bij de functie van verkeersleider scheepvaart. Op de verkeerscentrale in Nijmegen is namelijk de tweede taal Duits. In Terneuzen is kennis van de Engelse taal vereist. Van der Veen: ‘We zitten in Nijmegen natuurlijk vlakbij de Duitse grens.’ In Terneuzen wordt er af en toe Engels gesproken.
Het proces van de opleiding tot een functie bij Rijkswaterstaat is beide heren goed bevallen. Waar ze na een aantal jaar staan weten ze niet. Kint: ‘Doorgroeien zou zeker een optie voor me zijn binnen een paar jaar. Maar voor nu ben ik heel tevreden met mijn werk.’