Bij Rijkswaterstaat is de keuze groot om een richting te bepalen

Jeroen Maas, projectmanager planstudie

Interview 19 april 2021

Projectmanager planstudie van maar liefst 3 complexe projecten in het zuiden van ons land; dat is Jeroen Maas. Na zijn studie civiele techniek aan de TU Delft en militaire dienst kwam hij terecht bij Rijkswaterstaat Limburg, nu Rijkswaterstaat Zuid-Nederland.

‘Toen ik hier net startte heb ik verschillende rollen gehad, maar ik merkte al snel dat ik graag midden in de projecten sta. Ik zette dan ook de stap naar projectmanager planstudie.’ De afgelopen jaren was Jeroen betrokken bij uiteenlopende kleinere en grotere projecten. Wat zijn werk zo boeiend maakt? Hij vertelt het graag.

Wat houdt jouw werk precies in?

‘Ik ben momenteel projectmanager planstudie voor 3 projecten: de A2 Het Vonderen-Kerensheide, de A73 Zaarderheiken en de A67 Leenderheide-Zaarderheiken. Als projectmanager ben ik eindverantwoordelijk voor het realiseren van een tracébesluit dat past binnen de kaders van budget, tijd en kwaliteit. Daarnaast zorg ik voor tevreden omgevingspartijen. Denk aan omwonenden, omliggende gemeentes en de provincie.’

‘Natuurlijk doe ik dit niet alleen. Ik werk nauw samen met een team bestaande uit een technisch manager, een manager projectbeheersing, een omgevingsmanager, een planstudiemanager en een contractmanager. Daarnaast heb ik in mijn team onder meer ontwerpers en verkeers-, geluids- en natuurspecialisten. Ik zorg dat al deze collega’s hun werk goed kunnen doen. Daarnaast praat ik met mijn opdrachtgevers binnen Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, de Bestuursstaf van Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Samen bespreken we onder meer de projectkaders, de stand van zaken en eventuele knelpunten.’

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

‘Iedere dag is anders. Zo heb ik vanochtend het wekelijkse projectteamoverleg gehad. We bespreken hierin de lopende zaken. Vanmiddag zit ik om tafel met de contractmanager. Er is sprake van een aanzienlijke wijziging in ons contract met een ingenieursbureau en we bekijken welke stappen nodig zijn om deze wijziging op de juiste manier door te voeren. Later deze week ga ik in gesprek met enkele partijen die gespecialiseerd zijn in smart mobility. Er zijn plannen om bij het project A67 enkele nieuwe technieken toe te passen, onder meer voor het automatisch meten van de bandenspanning van vrachtwagens, en deze partijen helpen ons bij de uitwerking daarvan.’

‘Volgende week zit ik in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Bestuursstaf van Rijkswaterstaat om te praten over de stand van zaken en de te volgen koers van de projecten A73 en A67. Zo’n overleg heb ik ongeveer eens per maand. Verder ligt het tracébesluit voor de A73 klaar voor ondertekening door de minister. Als het zover is, maken we van de ondertekening een feestelijk moment. Een geaccordeerd tracébesluit is tenslotte waar wij het voor doen!’

Wat zijn voor jou de drie leukste aspecten van je functie?

‘Ik vind het erg leuk om in gesprek te gaan met alle stakeholders. Zo ben ik in juli 2020, bij de start van het project A67, begonnen met een rondje langs alle ambtelijke en bestuurlijke partners. Horen wie zij zijn en hoe zij tegen het project aankijken, is echt boeiend, omdat iedereen een eigen visie en andere belangen heeft.’

‘Daarnaast word ik enthousiast van het écht bij het project betrekken van de omwonenden. Bij mijn projecten werk ik dan ook met een Buurtenplatform. Zo geven we omwonenden een stem. We horen wat zij denken en willen, en kunnen die wensen vervolgens beter meenemen in onze plannen.’

‘En als derde krijg ik ook energie van de ruimte die er is om out of the box te denken. Zo ben ik momenteel bezig met het verkennen van de mogelijkheid om Europese subsidie voor het project A67 te krijgen. Het geeft me een kick om proactief op te zoek te gaan naar extra financiering voor dit project. Wellicht kunnen we daarmee net dat beetje extra doen.’

Wat vraagt het van iemand om dit werk goed te kunnen doen?

‘Je opereert in een politiek-bestuurlijke omgeving; dat vraagt om een bepaalde sensitiviteit om aan te voelen wat wel en niet kan. Heb je die radar niet? Dan kun je het jezelf erg moeilijk maken. Verder helpt het als je voelt en ziet wat er in de omgeving speelt; bij omwonenden en bedrijven. Omdat je een generalist bent, is het zaak dat je hoofd- en bijzaken kunt scheiden en daarop de juiste sturing geeft. Ook is het fijn als je stevig in je schoenen staat en flexibel bent. Het enige wat je zeker weet, is namelijk dat alles altijd anders loopt dan gedacht. Tot slot: je werkt als projectmanager in en met een team. Zo’n team kan klein en compact zijn óf juist groot, tot wel 50 mensen. Je moet het dus wel leuk vinden om in een team te opereren.’

Waarom is werken bij Rijkswaterstaat een aanrader?

‘Bij Rijkswaterstaat krijg je enorm veel kansen en volop opleidingsmogelijkheden. De keuze is groot. Zo kun je werken binnen de droge en de natte infrastructuur en binnen verschillende projectfases zoals de planstudie, de realisatie, beheer, onderhoud en renovatie. Daar komt bij dat Rijkswaterstaat landelijk opereert en altijd bezig is met maatschappelijk relevante thema’s en projecten. Bovendien is het mijn persoonlijke ervaring dat Rijkswaterstaat ook met je meedenkt als je privé-omstandigheden vragen om tijdelijke aanpassingen in je werk. Erg fijn op zo’n moment.’

Geïnteresseerd in een functie als projectmanager planstudie?

Bekijk onze vacatures