‘We beoordelen innovatievoorstellen op meerwaarde, haalbaarheid en economisch perspectief’

Lef tonen en doorzetten met circulair bouwen

Interview 4 oktober 2022

Bram van den Heuvel werkt als omgevings- en innovatiemanager aan 3 projecten tegelijk. Zo is hij betrokken bij een project over circulaire viaducten en een project om rijkswegen duurzamer te verlichten. Daarnaast is hij trekker van het Innovatieloket.

De persoon achter de functie

Bram (32) woont in Utrecht met zijn vriendin. Ze zijn in verwachting van hun eerste kindje. Samen wielrennen ze veel en is Bram lid van een wielrenvereniging. Tijdens vakanties gaat hij graag de bergen in om te hiken met de tent. Na een opleiding Design & Technologie startte Bram zijn eigen bedrijf voor technische producties in de kunstsector. Voor een uitbreiding van zijn onderneming maakte hij een uitstap naar energie- en stroomvoorziening voor evenementen.

Kennismaking met Rijkswaterstaat

Bram kwam via een bijzondere weg bij Rijkswaterstaat terecht. Na de uitbreiding van zijn bedrijf besloot hij om nog een master te doen in Innovation Design en Crossover Creativity. ‘Hier leerde ik hoe ik met mijn expertise impact kan creëren in een andere sector.’

Rijkswaterstaat gaf hier een gastcollege over en kwam met vraagstukken waarvoor creatieve denkers nodig waren. ‘Dat prikkelde me: een organisatie met een maatschappelijke impact die vraagt om technische innovatie. In 2019 solliciteerde ik daarom als een baan voor adviseur Innovatie & Markt.’

Kloof dichten

Belangrijk voor Bram en zijn team is hoe ze innovaties kunnen implementeren binnen Rijkswaterstaat. Ze trekken daarom intern veel op met projectmanagementteams. ‘Maar het meest interessant vind ik hoe we samenwerken met partners buiten Rijkswaterstaat’, aldus Bram.

‘Wij zijn niet degenen die de schop in grond zetten, dat zijn uiteindelijk de aannemers. Ik geloof er heilig in dat wij de kloof tussen opdrachtgever en opdrachtnemer op een andere manier kunnen dichten. We zijn binnen mijn projecten echt een team en ik noem ze ook allemaal partners. Samen met partners zoeken we naar oplossingen.’

We zoeken techniekprofessionals
Wil jij als technisch expert of specialist ook bijdragen aan een leefbaar, veilig en bereikbaar Nederland?
Bekijk onze techniekvacatures

Circulaire viaducten

Vanaf 2050 wil Nederland een volledig circulaire economie hebben. De ambitie van Rijkswaterstaat is om al vanaf 2030 volledig klimaatneutraal en circulair te werken. Dat betekent geen afval en nuttig hergebruik van bestaande grondstoffen. Bram buigt zich over het aanleggen, vervangen en renoveren van viaducten. ‘Dit doen we samen met de markt om zo tot economisch verantwoorde oplossingen te komen die Rijkswaterstaat in de toekomst integraal kan inkopen.’

Op dit moment zijn er een paar prototypes of innovatievoorstellen die worden getest op haalbaarheid. Deze spelen voornamelijk in op hergebruik: het oogsten, opslaan en modificeren van liggers van bestaande viaducten voor nieuwe toepassingen. Voor een van de prototypes gaat de bouw dit jaar van start welke inspeelt op het hergebruiken van de liggers uit Groningen bij de viaduct Hoog Burel over de A1. Bram: ‘Het is mijn taak om dit project te gebruiken als een springplank en als een olievlek te verspreiden.’

‘Door iets te doen, ontstaat er een stromende energie, daar geloof ik als innovatiemanager heel erg in.’

Bal in beweging

‘Ik hoop dat we met circulaire viaducten vooral lef gaan tonen en echt alles gaan aanpakken’, concludeert Bram. Hij legt uit: ‘Er worden steeds meer gebruikte liggers beschikbaar. Dat biedt enorme kansen, maar we weten nog niet of we direct vraag en aanbod bij elkaar kunnen brengen. Laten we de liggers daarom in ieder geval alvast oogsten en opslaan. De projecten waarvoor we ze nodig hebben, komen vanzelf.’

Bram benoemt dat het belangrijk is dat die bal in beweging komt en dat ze doorzetten en laten zien dat iets mogelijk is. ‘Soms moeten we niet te veel stilstaan bij beheersmaatregelen. Door iets te doen, ontstaat er een stromende energie, daar geloof ik als innovatiemanager heel erg in.’

Interesse in nautische functies?

Derrek Kronenberg (Techniek)