Maak kennis met elektrotechniek & IA bij Rijkswaterstaat

Webinar 24 augustus 2021

In deze webinar vertellen Robbert Geers (technisch adviseur) en Joost Abbink (technisch manager) over hun rol en werkzaamheden op het gebied van industriële automatisering en elektrotechniek bij verschillende projecten van Rijkswaterstaat.

Zo neemt Joost de kijkers mee in de Van Brienenoordbrug waar hij verschillende IA en E-aspecten laat zien. En vertelt Robbert o.a. over het steeds 'slimmer' worden van bruggen en complexe besturing.

KIRSTIN: Ja, goedemiddag allemaal. (In een studio staat host Kirstin Op het Veld tegenover twee mannen. Ze staan aan een witte tafel voor twee beeldschermen met daarop afbeeldingen van de van Brienenoordbrug.) Welkom bij deze livestream voor technisch adviseurs en engineers en iedereen die geïnteresseerd is in industriële automatisering en elektrotechniek bij Rijkswaterstaat (RWS). Welkom ook mijn tafelgasten, Joost Abbink en Robbert Geers. We gaan zo uitgebreid met jullie kennismaken. Het doel van vandaag is inzicht in het werkveld van de adviseur elektrotechniek en industriële automatisering. Wat doet deze technisch adviseur in wat voor infraprojecten spelen zij een rol hoe ziet het werkveld eruit en wat zijn de ontwikkelingen op dit vlak? Deze livestream wordt georganiseerd door Rijkswaterstaat en mijn naam is Kirstin Op het Veld en ik ben jullie host vandaag. In de studio, ik kondigde jullie al aan, Joost en Robbert. Beide technisch adviseurs. Wij gaan dadelijk uitgebreid in op jullie kennis, passie en alles wat jullie weten over de bruggen, tunnels en viaducten waar jullie aan werken. En ook wat het aantrekkelijk maakt om voor Rijkswaterstaat te werken. En we gaan naar de Van Brienenoordbrug, daar zijn mooie opnames gemaakt. Het programma van de komende 50 minuten zien we nu in beeld. (Beeldtekst: Programma 25 juni 2021 1. E/IA binnen Rijkswaterstaat 2. Kijk mee in de Van Brienenoordbrug 3. Toekomst en ontwikkelingen E/IA) We hebben het over de techniek binnen RWS en hoe die georganiseerd is. Je krijgt een schets van de technische organisatie een kijkje in het werkveld aan de hand van de Van Brienenoordbrug en hoe ziet de toekomst eruit? Een paar praktische mededelingen: als jullie een vraag hebben want wij vinden het leuk om met jullie samen in gesprek te gaan kunnen jullie een vraag stellen via de ask my question... Ask a question-button in Vimeo. En die krijgen wij dan hier binnen. En je kan ze dus ook upvoten. Dus als je denkt: dat is een interessante vraag die wil ik ook horen, dan kun je dat aanklikken. De video van deze livestream gaan we vanmiddag aan jullie toesturen. Dan kun je hem nog eens terugkijken. En mocht je dit interessant vinden en ook verdere ontwikkelingen van RWS en dit kennisnetwerk in de gaten willen houden dan hebben wij ook een speciaal kennisnetwerk waar je je in kan schrijven en waarin dus zogezegd kennis gedeeld kan worden en je van elkaar kan leren, maar dat vertel ik later allemaal. We gaan naar de gasten. Joost, wil jij jezelf introduceren? Wie ben je? Ik ben Joost Abbink technisch manager vast onderhoud beweegbare objecten binnen Rijkswaterstaat. KIRSTIN: Oké, dank je wel. En waar werk je op dit moment aan? Ik werk... Wij hebben een vast onderhoudsproject en daar vallen de tien beweegbare bruggen van Zuid-Holland onder waaronder de Brienenoordbrug en de Spijkenisserbrug. En daarnaast hebben we nog een viertal sluizen gelegen in de Biesbosch. KIRSTIN: Een hoop projecten. Jij bent ook technisch adviseur, Robbert. Ja. -Waarop gericht? Ik ben technisch adviseur met de achtergrond elektrotechniek en industriële automatisering en ik werk binnen twee projectteams binnen Rijkswaterstaat. Dat zijn de projectteams beweegbare constructies en het projectteam bij bruggen. Die houden zich allebei bezig met brugrenovaties. De bruggen die Joost net noemde, een aantal daarvan hebben wij in een voorbereiding voor renovatie. En we zijn net klaar met de renovatie van de Wantijbrug bij Dordrecht. Leuk. En hoe lang werk jij voor RWS nu? Ik ben in dienst gekomen toen m'n dochter geboren was dus dat is makkelijk onthouden. Ik werk nu 5,5 jaar bij Rijkswaterstaat. -5,5 jaar. En jij, Joost? Ik vanaf 2010. Ik ben binnengekomen als technisch adviseur. Daarna asset manager geweest bij de regio Zuid-Holland als intern opdrachtgever. En nu als technisch manager. KIRSTIN: Dus al een hele ontwikkeling doorgemaakt. Jazeker. -Leuk om te horen. Gaan we ook straks even nog naar kijken, maar we gaan ook kijken naar jullie thuis. Waar werk je op dit moment? Bij wat voor soort organisatie? Dus we gaan een kleine poll doen. Onder de ask a question-button kun je daar ook op klikken. Ben je op dit moment werkzaam bij een aannemer, de overheid een kennisorganisatie of een ingenieursbureau of iets anders? Dan zijn we daar heel erg nieuwsgierig naar. En die poll-uitslagen gaan wij zo dadelijk bekijken. Maar we beginnen even met een wat bredere blik op dat werkveld van RWS. Hoe ziet dat er nou uit, wat is nou eigenlijk de opgave en hoe wordt daaraan gewerkt? We gaan naar een filmpje kijken. Daar komt ie. (Witte metalen buizen steken af tegen een helderblauwe lucht.) (Een persoon loopt over een zandvlakte langs een grote buizenconstructie.) (Snel opeenvolgende beelden van de Oosterscheldekering, de Leidsche Rijntunnel, en de Prinses Beatrixsluis.) (De twee enorme deuren van de Maeslantkering sluiten zich, waarna het water stijgt.) (Een auto rijdt over de Gouwsluis.) (De tandwielen van de Hollandsche IJsselkering draaien.) (Historische opnames van baggerwerkzaamheden.) (Een medewerker van Rijkswaterstaat kijkt vanaf een brug over een snelweg.) (Een sneeuwschuiver maakt een snelweg schoon.) (Een schip vaart door de schutsluis van de Afsluitdijk) (Beelden van een zandplaat, vliegende watervogels en rustende zeehonden.) (In een groot gebouw met veel glas daalt een lift.) (Beelden van een sluis.) (Zonlicht weerspiegelt op het water achter de Oosterscheldekering) (Een drone-shot van het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat.) (Het beeld wordt geel met wit. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast Rijkswaterstaat, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Terug in de studio. Kirstin:) Ja, mooie film om te zien wat een enorme opgave RWS dan haar werk voor doet. Daar zijn denk ik wel veel technisch adviseurs bij betrokken als ik dit zo zie. ROBBERT: Absoluut. KIRSTIN: Dat vraagt veel. Ik ben wel nieuwsgierig: hoe is dat dan georganiseerd binnen Rijkswaterstaat? We zien ook zo dadelijk wat slides voorbijkomen misschien kun je dat beschrijven, Robbert. Ja, Joost en ik zitten allebei bij dezelfde organisatie... organisatieonderdeel van Rijkswaterstaat. KIRSTIN: Moeilijk woord. En dat heet Programma's, Projecten en Onderhoud, PPO. Ze noemen ons ook wel het ingenieursbureau van Rijkswaterstaat. We krijgen opdrachten van de regio en voeren die uit en gaan daarmee aan de slag. (Beeldtekst: Kenmerken Programma's, Projecten en Onderhoud -Werkzaam per regio - Onderverdeeld in projectteams: Vast onderhoud teams Renovatie teams - E/IA specialisten werken binnen deze teams) We hebben nog een sheetje om dat toe te lichten. KIRSTIN: We zien hem in beeld. ROBBERT: Binnen PPO zijn we georganiseerd per regio. Rijkswaterstaat kent 7 regio's in totaal. Joost en ik werken allebei in de regio West-Nederland Zuid. Beetje vergelijkbaar met Zuid-Holland, voor wie de indeling niet kent. En die is grofweg onderverdeeld in verschillende soorten projectteams. Projectteams voor vast onderhoud, waar Joost bij zit en projectteams voor renovatie, waar ik bij zit. Wij focussen allebei op de bruggen, maar je hebt hetzelfde voor wegen. KIRSTIN: Oké. Er zijn ook een paar foto's waar je op dit moment aan werkt. Daar kunnen we ook in de slides zo even naar kijken, dan kun je die... Ik denk dat het foto's van de Wantijbrug zijn die we zo gaan zien. (Foto's van machinekamers.) ROBBERT: Klopt, van de gerenoveerde Wantijbrug heb ik foto's meegenomen. Wel leuk, want dit zijn foto's die je normaal nooit te zien krijgt als buitenstaander. Dit zijn niet de pr-foto's, zeg maar. We zien aan de linkerkant een testopstelling van de tandwielkast met de hoofdmotor, rem en noodmotor van de Wantijbrug. En die hebben we in een fabriekshal volledig opgebouwd zodat we hem kunnen testen en zoveel mogelijk testen aan de voorkant kunnen doen zonder dat het een verstoring voor weg- en vaarwegverkeer met zich meebrengt. Rechts zien we diezelfde tandwielkast ingebouwd in de Wantijbrug zelf en worden de testen gedaan die je niet van tevoren kan doen. Volgende slide. (Er verschijnen 3 foto's.) Op de volgende slide zien wij nog elektrische veiligheid. De bedrijfsvoering van elektrotechnische installaties. Tijdens een renovatie is het spannend, want dan heb je delen wel, delen niet energieverdeling wel/niet, dat moet heel strak geregeld worden om te garanderen dat het elektrisch veilig is. En soms kom je verrassingen tegen: in het midden zie je een strook beton die we niet verwacht hadden die ongeveer 60 à 70 cm diep was. Daar moesten we een leiding neerleggen, dus daar moet je op improviseren. Aan de rechterkant zie je een nieuw val dat geplaatst is in de brug met nieuw bewegingswerk en die wordt op dit moment afgesteld. In de volgende slide heb ik daar ook nog een foto van. (Er verschijnen 3 nieuwe foto's.) Het zijn namelijk deze momenten waarop je nog niet alle veiligheidssystemen in bedrijf hebt... Je ziet linksboven bijvoorbeeld een gemodificeerde boor die op dat moment wordt gebruikt om de testen te doen. Het is heel belangrijk om dan die veiligheid ingeregeld te hebben. Je ziet ook een klein slotje op de aansluiting van die boor. Aan de rechterbovenkant zien we het nieuwe val, in volle glorie opstaande stand, en onderstaand zien we kabels, leidingen wat toch ook een belangrijk deel van ons werk is. KIRSTIN: Ik hoor dat er al wat vragen... En dat lijkt me logisch, dat er vragen van kijkers zijn. Misschien kunnen we er eentje in beeld krijgen. Peter vraagt: wat voor testen worden er uitgevoerd? Wat ik al zei, we proberen zoveel mogelijk testen naar de voorkant te trekken. Dat noemen we dan FATs, Factory Acceptance Tests. We hebben een heel rijtje dat gaat van de FAT van een systeemdeel tot een integratie-FAT van delen en van het systeem samen. Totdat we naar de plek zelf gaan krijgen we Site Acceptatie-testen en dan gaan we alle systeemdelen samenvoegen tot integratie-SATs. Dan komt de organisatie er nog bij en dan komt er nog de bediening op afstand vanuit de centrale bij met de organisatie daar. Dus op die manier testen wij op dezelfde manier zoals we het systeem opbouwen en wordt de scope van de test steeds groter totdat we zeker weten dat de brug goed en veilig is. Hoop dat dat duidelijk voor je is, Peter, en stel je gewoon weer een nieuwe vraag. We hebben gehoord, Joost jij bent technisch adviseur onderhoud beweegbare delen. JOOST: Technisch manager, ja. KIRSTIN: Technisch manager. En Robbert technisch adviseur elektrotechniek industriële automatisering. Wat is nou het verschil in jullie beider expertises en in de functie? Een technisch manager is zeg maar een IPM-rol. Dat staat voor integraal projectmanagement. En in het IPM-team zit een contractmanager, een omgevingsmanager projectbeheersing zit daarin en projectmanagement. De rol van de technisch manager is dat hij verantwoordelijk is voor het inhoudelijke deel en voor de integrale veiligheid. De adviezen vanuit de zelfsturende teams waar de technisch adviseurs in zitten die worden met mij besproken en die neem ik mee in het IPM-overleg waar de besluitvorming plaatsvindt. Dus dat is het verschil. En de technisch manager bewaakt ook de planning, capaciteit, doorlooptijd van de projecten waar, nogmaals, de technisch adviseurs in zitten en zelfsturend in zijn. -Ja, ja. Oké. Iedere technisch adviseur heeft zijn eigen projecten en werkt samen met anderen, van omgeving, contract, et cetera. Dus dat zijn die IPM-rollen, dan werk je samen aan een project en daar zit jij ook in. ROBBERT: Ja. Ik zei eerder al dat ik binnen twee projectteams werkzaam ben en elk van die teams kent zijn eigen IPM-team, projectmanagementteam. En elk projectmanagementteam heeft dus ook een technisch manager en daar val ik dan onder, samen met een aantal andere technisch adviseurs van allemaal verschillende disciplines. En ja, zo pakken we gezamenlijk zo'n project aan. Voordat we gaan kijken naar waar mensen die nu meekijken nu werkzaam zijn jij hebt vijf jaar geleden de omslag gemaakt om bij Rijkswaterstaat te komen werken (Robbert knikt.) Waarom die keuze? Dat was een beweging die toentertijd gaande was. Ik werkte bij een ingenieursbureau en dat was wat meer aan het focussen op procesbeheersing, projectmanagement en die ging iets verder van de techniek af staan. Terwijl RWS in die tijd net terug was van de aanpak 'markt tenzij': alle kennis zit bij de markt, we willen alles aan de markt uitbesteden en we willen zelf eigenlijk alleen maar een organisatie zijn die beheerst. En dat heeft toch niet zo goed gewerkt. Rijkswaterstaat is zo'n vijf jaar geleden toch daarop teruggekomen. We moeten weer de grip op de inhoud hebben. Dus ook techniek komt weer in beeld en is weer belangrijk. Dat vond ik een fijne beweging en toen heeft men de vraag gesteld: Wil je in dienst komen? En toen was de keuze snel gemaakt. En dat al vijf jaar. -Nu alweer vijf jaar. De focus op techniek dus en dat is... We gaan zien welke verantwoordelijkheden daarbij komen kijken straks. Ik zie een vraag, dus laten we even... (Kirsten glimlacht en kijkt afwachtend om zich heen. Ze leest de vraag van een scherm dat buiten beeld staat.) Ja, laat de vraag maar zien. Werk je aan één project of aan verschillende projecten tegelijk? Daar hebben we al iets over gehoord. Verschillende projecten, hoorde ik. (Robbert:) Ik zet zelf bij twee projectteams en dat komt niet zo heel vaak voor. Maar ik vind het zelf fijn om kennis te delen binnen die projectteams omdat ze allebei bezig zijn met brugrenovaties. En dan probeer ik de leerpunten van beide teams met elkaar te delen om te voorkomen dat je twee verschillende richtingen opgaat met teams met eigenlijk dezelfde opgave. KIRSTIN: En doet iedere technisch adviseur dat? Nee. Er zijn best veel technisch adviseurs die gebonden zijn aan één projectteam. Als je in een projectteam zit heb je vaak wel meerdere projecten die in verschillende fases zitten. Bijvoorbeeld een brug in de voorbereiding en een in de uitvoering. En bij Joost... Misschien kan Joost daar zelf wat over vertellen maar die heeft een heel grote scope. Bij ons vallen niet alleen de beweegbare bruggen eronder maar ook de gemalen, oevers, bodems van heel Zuid-Holland. Dus dat is redelijk divers. Het zijn heel veel objecten. Naast het vast onderhoud doen wij ook klein variabel onderhoud, modificaties we hebben ook weleens storingen. Dus het is redelijk divers waar je aan werkt. Maar dat maakt het ook hartstikke mooi. En het zijn natuurlijk ook enorm grote objecten waar de mensen geen weet van hebben wat daar allemaal onder schuilt bij de meeste bruggen. Je maakt al een soort voorbode op de film die we straks gaan kijken van de Van Brienenoordbrug, waar we ook de brug in gaan. We gaan eerst eens even kijken naar de uitslag van de poll. Nou, waar zijn jullie zoal werkzaam? Ik ben benieuwd wat daaruit komt. (Kirstin leest de resultaten.) En daar zien we dat 'overheid' en 'iets anders' het meest gekozen is en 'aannemer' en 'kennisorganisaties of ingenieursbureaus' 15 procent. Nou, dat is... Wat vind je van die uitslag, Robbert? Ik ben wel nieuwsgierig wat 'anders' is, misschien schoolverlaters of iets anders. Misschien dat mensen dat nog kunnen aangeven via de chat. JOOST: Misschien een andere discipline. Daar ben ik wel benieuwd naar. KIRSTIN: Ja, dat is heel interessant. Mocht je 'iets anders' hebben aangegeven dan laat dat even weten in de reactie-button. Laten we eens ingaan op het werkveld als adviseur elektrotechniek. Die vraag begin ik even bij Robbert. Wat had jij nou nooit verwacht toen je bij Rijkswaterstaat ging werken? Ja, toch wel de integrale aanpak waar je mee te maken krijgt. Als je bezig bent met met name de beweegbare brug dat is een kruising van wegen, een knooppunt in het wegennetwerk een schakel in het wegennetwerk en in het vaarwegennetwerk. Dus als je zo'n brug gaat renoveren en je komt met een stremming dan heb je met zoveel verschillende partijen te maken, binnen en buiten RWS. Je krijgt van al die partijen eisen mee en je moet daar tot een optimaal werkenpakket komen zodat je naar alle stakeholders toe voorspelbaar zo'n brug kan renoveren. KIRSTIN: Dus je bent ook heel veel aan het communiceren. Dus met techniek bezig maar ook heel veel aan het zorgen dat iedereen de juiste informatie heeft en op één lijn zit. En als technisch adviseur speel je daar een rol in. Je bent niet degene die continu naar buiten gaat en eisen gaat ophalen bij anderen. Stakeholders, gemeentes of grote bedrijven bijvoorbeeld. Maar je krijgt wel te maken met vragen als 'je zegt dat deze stremming nodig is is het nou echt nodig?' KIRSTIN: Je moet goed antwoord geven. Je moet op basis van je technische kennis en 'kan het veilig' moet je wel een realistische inschatting kunnen maken van wat er nodig is. En dat is toch ook wel een deel van het werk dat ik niet voorzien had. KIRSTIN: Nee, nee. Dat is die enorme hoeveelheid integraliteit. En Joost, wat is voor jou globaal de grootste uitdaging in je werk? De grootste uitdaging is dat de bruggen, die zijn met name gebouwd in de jaren 60. Ik zeg altijd: Het zijn oldtimers, of oude dames die we tot het vervanging- en renovatieprogramma moeten brengen. Dus de grootste uitdaging voor ons team is het overbruggen. En soms moeten we toch al vroegtijdig installaties vervangen om dat doel te bereiken, dus daar zit echt de uitdaging. KIRSTIN: Ja, want dat kan natuurlijk niet allemaal tegelijkertijd vervangen of gerenoveerd worden, dus er moet in die onderhoudsfase veel gebeuren. En dat zal niet altijd zonder slag of stoot gaan. Nee, zeker niet. Maar dat maakt het ook heel divers binnen ons team. We hebben heel veel objecten we doen vast onderhoud, klein variabel onderhoud, dus ja... KIRSTIN: Wanneer heb je een topdag gehad? Wanneer zeg je tegen je partner: 'Ik heb echt zo lekker gewerkt'? Nou, dat heeft ook weer te maken met... Als in de uitvoering bepaalde testresultaten goed afgerond zijn of... De adviseurs beoordelen natuurlijk ook de ontwerpen binnen ons team. Als dat er goed uitziet, dat doen we natuurlijk samen met de opdrachtnemer die het initiatief daarin heeft, en adviseurs kijken mee dus dat zit enerzijds in het ontwerp, in de uitvoering maar ook in de beproeving en in het testen. Mooi. We hebben een vraag van iemand die daar iets over wil weten. Hoe wordt de onderhoudsplanning en -programmering bepaald? Hoe worden hierin prioriteiten gesteld? Dat is een vraag voor jou, Joost. Ja, we hebben binnen Rijkswaterstaat het Inspectiehuis. Dat bestaat uit drie soorten inspecties. We hebben de schouw, dat is de dagdagelijkse schouw. Dat kan door de beheerder gebeuren maar ook door de vast onderhouds- aannemer die daar input levert. We hebben de toestandsinspectie dat is de jaarlijkse inspectie waarin de staat van de brug samengevat staat. En die adviezen gaan naar de beheerder, de interne opdrachtgever om het vervolgens in de programmering te krijgen. Dan hebben we ook nog de zesjaarlijkse inspectie de instandhoudingsinspectie of programmeringsinspectie waar ook de onderhoudsgegevens geanalyseerd worden de toestandsrapportage bekeken wordt. En die drie soorten inspecties bepalen eigenlijk het programmeringsadvies. En een calamiteit, mogelijk. Als er iets gebeurt. Nou, dat wil je natuurlijk altijd voor zijn. Maar dat is zeg maar de kern van hoe de programmering bepaald wordt. KIRSTIN: Helder verhaal. Robbert, als jij over Rijkswaterstaat en vooral eigenlijk over jouw werk vertelt wat vertel je dan op een verjaardag? Wat is nou jouw smeuïge detail? Ja, toch wel dat... Je weet dingen over heel iconische objecten die niemand anders weet. Je bent er ook mee bezig, je kan daar alle details van benoemen. Dat is toch wel leuk. Vooral dat mensen niet beseffen dat als ze over een brug rijden... Je tilt gewoon een stuk snelweg omhoog uit de weg. Dat is in principe een heel gevaarlijke actie. Wat erbij komt kijken om dat veilig voor elkaar te krijgen dat is toch wel een uitdaging en wel leuk om over te vertellen. En dat raakt ook mensen. -Ja, want dat herkennen ze. Wij zien een vraag in beeld. (Kirstin leest de vraag en richt zich dan tot Robbert.) De markt tenzij, daar had jij het over, Robbert. Is dat nu achterhaald? En hoe wil Rijkswaterstaat borgen dat technische kennis weer op peil wordt gehouden? Nou, wat ik al zei: meer aandacht en meer grip op die techniek. En ook gewoon in de keuze van wat gaan we aanbesteden en wat niet? Rijkswaterstaat heeft een aantal kerntaken benoemd die door Rijkswaterstaat-medewerkers bepaald moeten gaan worden. Beoordeling van tekeningen is er daar eentje van. Bij het 'markt tenzij'-principe werd dat volledig aan de markt overgelaten en dat komt nu weer terug bij RWS waar de controlerende rol belangrijker wordt. Dus dat is een voorbeeldje van hoe dat terugkomt. En ik kan me voorstellen dat dat nog altijd samengaat met de markt. Uiteraard. -Daar zit enorm veel technische kennis. Uiteraard. Nee, het is zeker niet zo dat we een beetje ivoren toren hebben van 'wij weten het beter.' Maar het volledig over de schutting gooien van 'markt, los het maar op voor ons', dat is losgelaten. Het is nu veel meer samen met de markt. En dat vind ik persoonlijk fijner. -Dat kan ik me voorstellen. Want de markt zit op allerlei gebieden en allerlei organisaties dus die nemen ook veel kennis mee. JOOST: En dit is ook eigenlijk een voorbeeld, dat we hier staan om technici toch weer aan te trekken binnen de waterstaat. Dat is ook een signaal dat 'de markt tenzij,' dat dat een beetje achterhaald is. KIRSTIN: Ja, mooi. -Samen met de markt. (Robbert, Kirstin en Joost staan aan een tafel en lezen van het scherm dat buiten beeld staat.) KIRSTIN: Een vraag komt binnen. Wie verzorgt of onderhoudt de bedienings- en besturingssoftware? Doet Rijkswaterstaat dit zelf? (Joost:) Dat is gecontracteerd bij de vast onderhoudsaannemer. En wij... Uiteraard zijn daar overleggen over. Wij hebben natuurlijk ook bepaalde zaken uitgevraagd in ons onderhoudsregime. Dat er back-ups gedraaid worden, dat er binnen een bepaalde frequentie... Dat we onderhoud doen aan voedingen, dus in die zin... Ja, dat wordt met onze vast onderhouds- aannemer uitgebreid besproken. (Robbert:) KIRSTIN: Ja. ROBBERT: Ik heb daar wat aan toe te voegen, want bij renovaties de afgelopen Wantijbrugrenovatie, hebben we bouwblokken toegepast. Een bouwblok voor de bediening, besturing en bewaking van een brug. En daar hebben we een andere marktstrategie toegepast waarbij we het bedienings-, besturings- en bewakingsdeel van een brug separaat aanbesteed hebben, inclusief onderhoud. Dus dat is een andere aanpak dan wat we tot nu toe gevolgd hebben. Wij gaan ervan uit dat degene die het gebouwd heeft de kennis daarvan heeft en het ook blijft onderhouden voor een periode van zeg 15 jaar. Dus dat is een nieuwe aanpak, die kunnen we na een aantal jaar gaan evalueren. Maar dat is er wel eentje waar we erg mee bezig zijn. En waarom is er voor die nieuwe aanpak gekozen? Een belangrijke aanleiding daarvoor was testen vanuit het programma Impact waaruit gebleken is dat de veiligheids- functies die nodig zijn in zo'n brug want elke brug is gewoon een gevaar, wat ik net al zei en een aantal veiligheidsfuncties komt bij elke brug weer terug. En de manier waarop die geïmplementeerd waren op die bruggen daar zagen we dat die bij elke brug net iets anders was en een aantal gewoon niet op de manier zoals ze bedoeld zijn. En dat ondervang je bijvoorbeeld door daar één contractant voor te nemen voor alle besturing op meerdere bruggen. En als je dan een foutje vindt en dat verbetert dan kun je dat op alle andere bruggen ook uitrollen. Dus dat is een van de... JOOST: Bij ons is het nu dusdanig gecontracteerd dat degene die ooit de systemen heeft aangelegd nu ook onderaannemer is van onze vast onderhoudsaannemer. En we hebben natuurlijk ook cybersecurity maatregelen. We peilen regelmatig bij de fabrikant of er nog ontwikkelingen zijn. Dat behoor je ook gewoon te doen als Rijkwaterstaat zijnde. Ik ben nog wel benieuwd naar een kijkersvraag, als die er nog is. En als die er nog... Daar is hij al. Met wat voor veiligheidseisen heb je zoal te maken als technisch adviseur? Dat is een heel scala. KIRSTIN: Dat zal wezen, ja. Voor ons een heel belangrijke in de basis is als wij een object gaan renoveren dan moeten wij voldoen aan de machinerichtlijnen. Een Europese richtlijn, binnenkort wordt die trouwens een verordening. Nog een overheidsbeweging waar we op mee moeten. Maar die machinerichtlijn dicteert dat je een risicobeoordeling doet. Die risico's ga je kwantificeren en op basis van die risico's ga je beheersmaatregelen treffen om ze naar een voldoende laag niveau te krijgen. Dus dat is zo'n cyclus van risicoreductie en veiligheidseisen die daaruit naar voren komen die wij altijd doorlopen. Daarnaast hebben we ook nog te maken met dingen die niet specifiek over de machine en de gebruikswijze gaan maar ook uitvoeringsrisico's. Je krijgt te maken met situaties waarin je misschien geen reguliere dingetjes hebt dus dan moet je gaan werken met bijvoorbeeld valbeveiliging. Je moet over al die fasering in je uitvoering goed nadenken dat ze veilig kunnen. KIRSTIN: Het is veel vooruitdenken, hè? Veel voorzien, eigenlijk. ROBBERT: En dat is wel een verschilletje tussen mijn en Joost z'n werk. We gaan, over Joost z'n werk gesproken, naar de Van Brienenoordbrug. En we gaan een film zien waarbij Joost als voice-over tekst en uitleg gaat geven. Dus zet hem maar aan. (Beelden van de van Brienenoordbrug.) JOOST: Even wat feiten en cijfers over de Van Brienenoordbrug. De eerste Van Brienenoordbrug is gebouwd in 1965 en later is daar in 1990 de tweede Van Brienenoordbrug naast gebouwd. De boogoverspanning is circa 300 meter en een detail is dat de westbrug, de nieuwe brug 3 meter breder is dan de oostbrug. De beweegbare bruggen behoren tot de grootste van Europa en de bruggen danken hun naam aan het ondergelegen eiland wat gelegen is aan de zuidzijde. Dat was bezit van de toenmalige eigenaar baron Van Brienenoord. Het is een brug gelegen in de A16, een van de drukste verkeersaders van Nederland. (Rijdend verkeer op de van Brienenoordbrug.) Het brugdek heeft circa 12 rijstroken en een tweezijdig breed fietspad. Dagelijks gaan er 300.000 voertuigen ongeveer overheen. Ja, dat heeft natuurlijk een behoorlijke impact als we daar een brugdraai doen. De brug draait gemiddeld twee keer per week en als dat gebeurt dan moet het verkeer veilig gestopt worden. Dat zal ik even toelichten, hoe dat in zijn werk gaat. De brugoperator schouwt allereerst met tientallen camera's het brugdek maar ook de doorvaart onder de brug. Als dat gebeurd is, schakelt hij de voorsignalering in, inclusief stopseinen. Als het verkeer dan veilig gestopt is, zullen de aan- en afrijbomen dalen. Als het brugdek dan vrij is, zal de brug opgestuwd worden. De brug zal ontgrendeld worden, de aanwrijvingen zullen starten en wanneer de brug opstaat kunnen de scheepvaartseinen op groen gezet worden en kan het scheepvaartverkeer passeren. Wanneer het schip gepasseerd is kunnen de scheepvaartseinen op dubbelrood gezet worden. De brug kan het commando 'neer' krijgen. Wanneer de brug bijna neer is, zal de brug retarderen, ofwel vertragen en opgezet worden. Als laatste stap zal het wegverkeer vrijgegeven worden. Dat gebeurt door de afrijbomen en aanrijbomen omhoog te sturen en vervolgens kan het verkeer rijden en zal de signalering ook gedoofd worden. Wanneer de file bijna weg is zullen ook de matrixborden met de adviessnelheid gedoofd worden. Dat is even in het kort het brugproces. Ja, want we kennen het natuurlijk allemaal van het filenieuws. De bekende Van Brienenoordbrug en... Ja, het is wel heel mooi om zo te zien En hoe vaak gebeurt dat dan, dat hij opengaat? Gemiddeld twee keer per week. En dan buiten de spitstijden om, want in de spits staat het tot Breda vast. Dat is onacceptabel. -Dat wil je voorkomen natuurlijk. ROBBERT: Tot België zeggen ze weleens. -Ja, en het is ook zo dat als de brug draait, dat we standaard twee monteurs in die kelder hebben die zowel onderhoudswerkzaamheden doen maar ook bij de brugdraai zijn want deze brug, zeg ik altijd, mag gewoon absoluut niet storen. Want dat heeft zo'n impact, dan staat de Ruit van Rotterdam vast... Ja, dat is onacceptabel. Vandaar dat er altijd twee mensen, monteurs, in de brug zitten. En over in de brug gesproken, ik heb het filmpje al gezien maar dat vind ik toch wel prachtig om te zien, daar gaan we zo naar kijken. En misschien nog even goed om te benoemen is dat deze brug op de lijst staat om gerenoveerd te worden, klopt dat? ROBBERT: Jazeker. Ik werk er persoonlijk niet aan. Ik heb wel even gewerkt aan de voorbereiding. De vaste brug van de Van Brienenoordbrug gaat gerenoveerd worden. Als het goed is is dat in de markt ook al bekend dat de hele boog vervangen gaat worden. En het beweegbare deel gaat gerenoveerd worden door hetzelfde team omdat ze dan het hinderprofiel beter op elkaar af kunnen stemmen. Maar hij staat zeker op de lijst voor renovatie. KIRSTIN: Nou, we gaan eens... Misschien nog even iets over de omvang. De brug, als die opgestuwd wordt, dan gaat er een half voetbalveld omhoog. Want hij bestaat uit drie kleppen, de oost- en midden- die zijn twee keer 12 meter breed en 48 meter lang en dan hebben we nog de westklep, die is 27 meter breed en 48 meter lang. KIRSTIN: Jij weet het precies. JOOST: Dus er gaat een kantoor omhoog. We gaan het bekijken, deze enorme machine in de A16. (Joost staat in een machinekamer.) Hier zien we de opzetinrichting van de oostbrug van de Van Brienenoordbrug. Het is een schelpwielconstructie. Deze komt naar beneden als de brug opgezet wordt. Als hij eenmaal beneden staat dan kan de brug pas omhoog. (Een witte motor staat naast een oranje tandwielkast) Wat we nog meer zien is de motoren, de tandwielkasten, rondsels... Uiteindelijk werken we natuurlijk veilig en spanningsloos als we onderhoud doen en dan bedienen we de werkschakelaars van de motoren. (Hij staat naast een bedieningspaneel met vier schakelaars en wijst naar de motor waarop een klein zwart apparaat is bevestigd.) We zien ook nog aan die kant bij de motor een encoder zitten. Dat is dat zwarte dingetje. Dat regelt de snelheid, dat wordt daarmee geregeld, van de brug. We hebben ook nog spileindschakelaars, dat is om de eindstanden te detecteren. We staan hier in de e-ruimte van de oostbrug van de Van Brienenoordbrug. (Joost staat naast drie ijzeren kasten. In een kast lichten schakelaars op. In de middelste kast wijst Joost naar allerlei controllers.) We staan hier in het hart van de brug, bij de PLC-kast. De PLC zit bovenin, met daaronder de Aio-blokken die weer middels klemmenstroken contact maken met relais en het relais maakt contacten en verbreekt contacten en staat weer in verbinding met de installaties boven op het wegdek. En op deze manier wordt de brug aangestuurd. De intelligentie van de brug zit hier in de PLC. En de operator bedient met z'n bediening eigenlijk het brugprogramma dat in de PLC zit. We staan hier nu in de westbrug, de basculekelder. En zoals je ziet, is dit een totaal andere opzetinrichting dan in de oostbrug waar we een schelpwielconstructie zagen. Hier zien we een stelt die wordt middels een hydraulische cilinder naar achteren getrokken waardoor de brug vrijkomt en de locomotieven die gemonteerd zitten aan de ballastkist via de tandheugel de brug naar beneden trekken. Dus een totaal ander ontwerp dan de midden- en oostbrug. (Joost betreedt een lange gang met schakelkasten.) Dit is de F-ruimte van de westbrug. Hier zit het hart van de besturing van de westbrug. Aan de rechterzijde zien we de relaiskasten van de afsluitbomen. Links hebben we de kast van de PLC, no-breakunit, rangeerverdelers en hier hebben we de vier kasten van de regelbare aandrijving. (Hij opent een kast vol regelingen.) De tirak regeling. Hiermee wordt de gelijkloopregeling van de motoren aangestuurd zodat de brug niet scheeftrekt. We hebben een hoofdbedrijf 1 en hoofdbedrijf 2. Als we een storing hebben aan een motor kunnen we op vier andere draaien. En we hebben hier ook nog een aparte PLC in zitten. (Achter wuivend riet staat de van Brienenoordbrug. Een binnenvaartschip vaart onder de brug door.) (Terug in de studio. Kirstin:) Ja, joh. Mooi om te zien. Als je dit zo ziet, Joost, wat gebeurt er dan in je? Nou ja, wat ik al eerder zei: een hoop mensen beseffen niet wat voor techniek er allemaal onder die brug schuilt en wat ervoor nodig is om een brugproces in gang te zetten. En de omvang, wat ik al eerder zei, is gewoon enorm. Als je daaraan kan bijdragen om de missie van RWS, vlot en veilig afwikkelen van scheep- en wegverkeer om daaraan bij te dragen, daar krijg ik wel genoegdoening van. Ja, dat kan ik me heel goed voorstellen. We gaan eens kijken of er wat vragen van kijkers binnen zijn gekomen. Welke innovaties zouden jullie zelf in de Van Brienenoord willen doorvoeren? (Ze kijkt naar Robbert en Joost.) Mooie vraag. ROBBERT: Zal ik 'm oppakken? -Ja. Wat ik zeg, ik werk niet meer aan de Van Brienenoordbrug dus ik heb daar nu geen invloed op maar ook daar zou ik graag diezelfde tactiek van bouwblokken willen toepassen. Een andere op het gebied van duurzaamheid is een duurzamere vorm van noodstroomvoorziening. Dat zijn een paar innovaties die we graag willen zien. Verder liggen er nog een paar innovaties op de langere termijn. Daar komen we misschien later nog wel even op terug. JOOST: Innovatie kan ook de CCTV-installatie zijn want dat staat natuurlijk ook niet stil. We hebben daar 12 rijstroken. Om die brug te draaien, om dat stil te zetten heb je wel... Die beelden kunnen ook steeds beter worden. Het stitchen van beelden, onder andere, dat kan een optie zijn om dat verder te implementeren bij de renovatie. (Kirsten leest de vraag van het scherm dat buiten beeld staat.) KIRSTIN: We hebben een nieuwe vraag. Ja, Rachid. Twee monteurs aanwezig ten tijde van de brugdraai als extra maatregel, komt dat dan door de onbetrouwbaarheid van de systemen? (Joost:) Nee, want ik kan me niet heugen dat die brug ooit gestoord heeft. Misschien één keer. En we doen ook parallel gelijk onderhoudswerkzaamheden. Die brug is zo politiek gevoelig, dat... Als hij in storing is, dan moet er iemand vanuit verkeerscentrale Rhoon ernaartoe. Dat is ook allemaal kostbare tijd en dat willen we gewoon voorkomen. Dus echt preventie. -Het is gewoon ook een politiek belang voor de BV Nederland. -Ja, ja. En je vertelde net, toen kwam er een kijkersvraag in, dat schouwen daar zijn we qua innovaties ook steeds meer in aan het doen met beelden. Je noemt dat het stitchen van beelden, maar wat is dat dan precies? Dat is dat je zeg maar... Wat daarmee bedoeld wordt is het ritsend aansluiten van de camerabeelden. Dat het heel natuurlijk oogt. Dat is binnen Rijkswaterstaat nu een kader. Wat ik al zei, op de Brienenoordbrug hebben we tientallen camera's maar hoe ga je die aan een logische volgorde aan elkaar koppelen dat je weet waar een fietser zich bevindt of een weggebruiker want, ja, dat is zeg maar de bedoeling dat die softwarematig aan elkaar gekoppeld worden. Wat is daar dan het voordeel van? Dat je geen blinde vlekken hebt en dat de operator in één oogopslag weet waar de locatie is van een bepaalde weggebruiker. En dat doen we ook met een log, heet dat. Dan doe je een locatie-opname van waar de nieuwe camera's moeten komen op welke hoogte. Dan worden die beelden naast elkaar gelegd en afgestemd met de operators. KIRSTIN: En jij had het nog over bouwblokken. Over die toekomst en innovaties, daar gaan we zo ook nog naar kijken maar misschien is er nog een vraag. Je mag alles vragen. Dus stel ook vragen over doorgroeimogelijkheden binnen RWS. Misschien ben je best wel nieuwsgierig hoe dat zou zijn. Ja, daar is er een. Over de bouwblokken. Waarom nieuwe bouwblokken gebruiken terwijl het nu ook goed functioneert? Zijn dit geen extra onnodige kosten? (Ze kijkt naar Robbert.) ROBBERT: Ik had net al even een reden aangehaald. Dat er verschillende implementaties in het land zitten. En eh... dat we daarvan af willen want als je onderhoud op je areaal moet doen en je weet dat het allemaal hetzelfde systeem is en je hebt op één plek een fout gevonden die je op het hele areaal kan doorvoeren dat biedt heel grote voordelen ten opzichte van besturingen die allemaal anders zijn. En dan denk ik, als ik het zo inschat, dat het niet gaat om fysieke bouwblokken maar over bouwblokken die samen nadenken. Want volgens mij bedoelde Rachid 'moet je al die bouwblokken vervangen?' Het is natuurlijk... We doen dat bij een renovatie. Dus bij een renovatie gaan we aan de slag en dan passen we ze toe. Het is niet zo dat we ze gaan vervangen omdat we ze hebben en onafhankelijk van de staat buiten dat we ze overal maar gaan uitrollen. Dus als we een renovatie hebben en we hebben een bouwblok dat daarvoor geschikt is, dan willen we dat toepassen. En daarmee hopen we een hoger veiligheidsniveau en uiteindelijk ook een hogere effectiviteit te kunnen bereiken. Want je hoeft een stuk engineering niet telkens opnieuw te doen. Het stuk dat je opnieuw moet doen is het specifiek maken voor die ene brug. Dat is veel minder dan dat je de volledige besturing moet engineeren. Dus, ja... -Ik ben ook wel nieuwgierig misschien hebben jullie ook wel een vraag aan de kijkers maar waar ik nieuwsgierig naar ben, en dat hoef je niet te beantwoorden maar wat zou je nog willen weten van deze twee technisch adviseurs en ook misschien ook wel over RWS. Waar ik nieuwsgierig ben, is wat is nou die cultuur waar je dan in werkt? Kun je daar iets over vertellen? Jij zei al: Ik werk er vijf jaar. Integraliteit vind ik interessant. Jij vertelde iets over de politiek. Wat is de cultuur waar je in terechtkomt? De cultuur waar je in terechtkomt... Wat ik al eerder zei, we zijn een politieke organisatie dus het kan ook best zo zijn, nu we een demissionair kabinet hebben dat bepaalde adviezen van technisch adviseurs waar besluitvorming op heeft plaatsgevonden dat toch zeg maar de vorm net iets anders wordt. Ja, dat kan gebeuren. En ja, waar hebben we nog meer mee van doen? KIRSTIN: Vind je het een stijve organisatie of een innovatieve organisatie of een sneakerorganisatie? JOOST: Bij onze projectorganisatie zijn het ook heel betrokken mensen. Bevlogen. En dat waardeer ik ook wel. Dat vind ik wel heel mooi en positief. En dat er ook ruimte is voor ontwikkeling. Dus enerzijds die politieke agenda en anderzijds ruimte voor ontwikkeling. Hoe zie jij dat, Robbert? Even aanhakend op dat je toch als projectteam bij elkaar staat en voor elkaar klaarstaat, zeg maar. Dat is wel een fijn iets wat ik altijd in mijn werk gewaardeerd hebt. De projectmatige aanpak. Je krijgt een projectopdracht en dat bepaalt ook wel een beetje de cultuur want je bent echt een team en je gaat voor een bepaalde opgave en je gaat er met z'n allen voor om dat voor elkaar te krijgen op een maatschappelijk zo goed mogelijke manier. Ja, dat creëert wel een fijne... KIRSTIN: Je begint helemaal te glimmen. Ja, ik werk, al sinds ik bij het ingenieursbureau werk graag op projectmatige basis en dat komt hier helemaal terug. Ja, kan ik me voorstellen. En Joost, jij vertelde in het begin dat je eigenlijk al een heel pad hebt bewandeld binnen Rijkswaterstaat. Kun je iets vertellen over wat biedt RWS jou als het gaat om ontwikkeling? Nou, ik vind het belangrijk dat je eens in de zoveel tijd ook je horizon verbreedt of verdiept, dat is ook mogelijk. Ik heb gekozen voor de rol van technisch manager maar je kan ook echt als specialist de diepte in. Dat is tegenwoordig ook mogelijk bij Rijkswaterstaat. En, ja, wat... Ik heb bijvoorbeeld cursussen gedaan in RAMS, asset management... Dat wordt ook allemaal geboden, dat is allemaal bespreekbaar. En ik zeg altijd: Je bent regisseur van je eigen carrière. En, ja, die kansen kun je gewoon pakken binnen Rijkswaterstaat. Je kan eigenlijk heel veel kanten op. -Je kan heel veel kanten op, ja. ROBERT: Toen ik in dienst kwam bij RWS had ik eigenlijk het idee: technisch manager en misschien ooit... technisch adviseur en misschien ooit manager. Dat had ik altijd een beetje in het vooruitzicht gehouden en ook met leidinggevenden besproken. Maar als ik dan kijk dat je als technisch manager best wel een organisatorische taak hebt, echt een managerstaak dat je met zoveel verschillende takken binnen RWS rekening moet houden en capaciteitsmanagement en je moet het allemaal op de rails houden dan denk ik eigenlijk: die technisch inhoudelijke adviseursrol die is toch wel erg interessant en die wil ik blijven doen. KIRSTIN: Je hebt eigenlijk meer gekozen voor de verdieping op dat technisch vlak dan de managersrol. -Ja. En je zegt: Veel van mijn... Er komt ook een vraag aan. Veel van mijn werk is toch ook wel veel verantwoordelijkheid op wat anderen berekenen. Of is het ook nog veel zelf berekenen? Op een hoog niveau zit je zelf ook wel te rekenen en te bepalen. Om te illustreren: voor de nieuwe energie- voorziening voor de Spijkenisserbrug hebben we al een soort proefontwerp van 'is dit haalbaar?' 'is dit te maken, is dit te bouwen?' en ook als je gaat kijken wat voor hinderprofiel of wat voor kosten er bij een bepaalde renovatie komen kijken. Je moet toch een paar ontwerpslagen met je team doen om daar een enigszins realistisch gevoel bij te krijgen. En hetgeen wat je op de markt zet als contract, dat moet wel bouwbaar zijn. Dat moet haalbaar zijn, dus je bent wel altijd bezig op dat niveau. Goed om te weten. -En op iets lager niveau als je eenmaal bezig bent met de realisatie en je krijgt ontwerpen terug van zo'n opdrachtnemer dan ga je die controleren: matcht dat met wat je opgeschreven hebt? En daar zit je dan weer best wel diep in die techniek. Tot op contractniveau. Ik wil graag de vraag nog even in beeld, dan kunnen we die ook meenemen. (Kirstin kijkt voor zich naar het scherm en leest de vraag.) Ja, kunnen we iets gaan... Sluit mooi aan die vraag, daar wilde ik ook naartoe: de toekomst en de ontwikkelingen in dit vakgebied. We hoorden al 3D-bouwblokken. Ik hoorde al het aaneenrijgen van beelden om te kunnen schouwen. Wat is er nog meer te melden op dat gebied? Waar Rijkswaterstaat best wel wat langer al mee bezig is en waar we ook in de wat verdere toekomst grotere stappen in willen maken is een model-based systems engineering. We gaan het modelleren van het gedrag van bruggen of sluizen of andere beweegbare objecten. En we willen graag op basis van dat model software gaan genereren. Wij willen daarmee kijken of we naar... tot een betere beschrijving kunnen komen van wat we verwachten aan gedrag. Dat is een ontwikkeling die gaande is. Oké, en dat heet model-based system engineering. Ja. KIRSTIN: Heb jij nog een aanvulling? Een mooie innovatie waar je naar uitkijkt? Nou ja, kijk, de innovaties zitten met name in de vervanging en renovatie. Wij zijn bezig om de brug netjes te onderhouden. We doen modificaties, die moeten al voldoen aan de Europese normen. Maar de innovaties zitten met name binnen de club waar Robbert ook zit. Bij vervanging en renovatie. En ons doel is overbruggen met deze oude dames. ROBBERT: Wat ook nog wel leuk is, is dat we gebruikmaken van 3D-modellen. Als we een werk aan het voorbereiden zijn en we zijn aan het checken op haalbaarheid en wat is er nodig om bepaalde delen op de brug te bereiken of bepaalde delen te vervangen dan maken we vaak gebruik van 3D-modellen. Bijvoorbeeld een ingescande puntenwolk die we met een drone langs een object vliegend laten maken. En dan kun je met een projectteam binnen door een heel object heen lopen en dan krijg je een veel betere inschatting van de risico's en wat er nou daadwerkelijk nodig is om op moeilijke plekken te komen. Wat is daar het voordeel van, in 3D? Voordat we naar de vraag gaan. Het voordeel daarvan is dat je een realistischere inschatting van de maakbaarheid van je werk en de risico's die erbij horen kan maken zonder je daadwerkelijk met je hele team op een afgesloten weg moet gaan staan. Ja, ja. Interessant. -Ook voor onze opdrachtnemers is dat interessant, die kunnen zo ook hun werk beter doen. Dus dat wordt steeds verder ontwikkeld, die 3D-modellen. Wat is de vraag die daarbij aansluit? (Kirsten leest de vraag.) Paul vraagt: Zou Rijkswaterstaat willen om kennis en kunde in te lijven op gebied van hoogspannings, laagspannings of wordt dit geoutsourcet? ROBBERT: Ik heb persoonlijk een opleiding gedaan tot vakbekwaam persoon in het kader van de NEN 3140. Dat is die bedrijfsvoering van elektrotechnische installaties. Want daar willen we gewoon op een veilige manier zelf ons areaal betreden. Maar het wordt ook geoutsourcet want wij verwachten dat al onze opdrachtnemers ook op een veilige manier werken aan elektrotechnische installaties. En wat betreft kennisniveau, ik ben zelf elektrotechneut. Ik heb daarbij ook nog wat verdiepende cursussen gedaan. Ontwerpdeskundige Laagspanning, bijvoorbeeld. Maar we willen wel het werk op de markt zetten. Dus we hoorden eerder al het adagio 'samen met de markt' dus wij zijn wel op zoek... Wij kunnen niet alles weten. Met een klein projectteam kun je niet alles weten wat er nodig is. KIRSTIN: Ook al heb je een goede cursus mogen doen dan nog doe je het graag samen. -En ook qua hoeveelheid werk. Ik bedoel, ik kan niet in m'n eentje... Nou, ik ben ook niet in m'n eentje als adviseur binnen het team maar je kan niet met twee man zo'n hele brug uit gaan tekenen tot op de laatste detailniveaus. -Jullie hebben altijd mensen nodig, hè? Eigenlijk altijd goede technische mensen. Ik zou graag nog een vraag... (Kirsten leest de vraag. Robbert:) Ik zag dat die er was. ROBBERT: Hebben we nog een vraag? ROBBERT: Ja, ik zie een vraag: Zal er in de toekomst ook gebruik gemaakt worden van digital twin? Digital twin is een toepassing om van een object een volledige digitale tweeling te maken, een kopie. Een 3D-model kan daarbij helpen, maar je kan digital twin ook verder krijgen door bijvoorbeeld gebruik te maken van modellen, wat ik al eerder zei om dat gedrag ook in zo'n digital twin te verwerken. En dan krijg je dus niet alleen een fysiek model op basis van 3D maar je krijgt ook een gedragsmodel op basis van het model van het brugproces dat je ook in zo'n digital twin zou kunnen verwerken. En je kan zelfs in een digital twin de software die in de brug komt daar al in kunnen verwerken. Dus ja, dat zijn ontwikkelingen waar we mee bezig zijn. Een voorbeeldje met de bouwblokken, wat ik al eerder noemde is dat we van de brugbesturing een generieke set buiten de brug hebben. Die is permanent opgesteld in een van onze kantoren. En daar kunnen we een aanpassing van de software al gaan testen voordat we hem buiten gaan toepassen, dus dat is niet helemaal een digital twin maar het is wel een ontwikkeling die daaraan grenst. Ja, mooi. -We willen daar wel in verder. Nou, mochten er nog vragen zijn, laat ze weten. Ik zag nog, over die hoogspanning en laagspanning... Wij beoordelen natuurlijk wel rapportages. Want dat zijn we ook verplicht als opdrachtgever. En daarvoor hebben we ook adviseurs met de NEN 3140 en de 3840. Dus in die zin, het werk ligt bij de opdrachtnemer maar we hebben daar zelf ook een toetsende rol in en daar ga je ook het gesprek over aan met de opdrachtnemer over eventuele keuringen, beproevingen, testen. En nu gaven jullie voor deze livestream aan: we zijn eigenlijk altijd op zoek naar goede mensen. En nu zijn er misschien niet altijd evenveel vacatures die er direct klaar voor liggen, maar er is constant een instroom nodig en willen jullie ook veel uitwisselen met mensen die hierin geïnteresseerd zijn. Wat vraagt het nou om een goede technisch adviseur te zijn bij RWS? Mochten mensen hier geïnteresseerd in zijn, wat moet je dan meenemen? (Ze kijkt naar Joost.) Wat je mee moet nemen is natuurlijk van je kennisveld op de hoogte zijn van de laatste stand van zaken wat betreft normen en richtlijnen maar ook het risico gestuurd denken, dat is ook wel belangrijk binnen RWS omdat wij niet alles meer zelf doen en dan ook moeten kunnen inschatten: waar zitten nou echt de risico's? -Dus dat controleren of meedenken over wat krijg ik als rapportage aangeleverd. In een advies zitten natuurlijk ook aspecten verwerkt als beschikbaarheid, betrouwbaarheid om die relatie ook te kunnen liggen. (Ze kijkt naar Robbert. Robbert:) En wat maakt dit anders dan bij een aannemer? Ik denk dat je toch door de maatschappelijke opgave verschil hebt. Even kort door de bocht: wij zijn overheid. Wij hebben een maatschappelijk belang om de infrastructuur op peil te houden. Een aannemer heeft als langetermijnbelang toch ook wel om goed te blijven presteren zodat hij continuïteit heeft. Maar op korte termijn heeft hij een economisch belang. Dus daar zit wel een verschil tussen Rijkswaterstaat en de markt. En dat is gewoon zo, dat is deel van hoe onze maatschappij werkt. We moeten niet bang zijn om dat te benoemen maar daar moeten we wel mee omgaan. -En qua gedrag? Qua cultuur? Wat voor type mensen werk je dan graag mee samen? Waar ik graag mee samenwerk? Ja, ik zei eerder al, ik hou van projectmatig werken dus ik hou van mensen die met z'n allen de schouders eronder zetten en doorgaan. En, ja, dat is bij Rijkswaterstaat soms wel een uitdaging want je hebt een heel grote interne structuur die allemaal meebeslist over je project. Je moet wel stevig kunnen staan. -En ook alle externe stakeholders die ook allemaal veel eisen stellen aan je project. Dus je moet er toch als project en als technisch adviseur daarbinnen binnen de grotere belangen kunnen opereren. Dat is soms een uitdaging. JOOST: Maar dat is ook een kans. Ik zeg altijd: Techniek zit aan de voorkant qua risico's want die zijn direct waarneembaar in ons areaal. En we hebben natuurlijk contractmanagement en inkoop maar voor de organisatorische aspecten zijn die belangrijk. En nog even terug op... KIRSTIN: Maar wij moeten afronden. Ja, we kunnen echt heel lang gezellig doorpraten en we hopen natuurlijk dat dit jullie ook enig beeld heeft gegeven van het werkveld binnen Rijkswaterstaat en vooral de elektrotechniek- en industriële automatiseringskant van deze technisch adviseurs. Vind je dit nu interessant: je vindt vandaag nog in je mailbox een enquête maar ook een link naar het Kennisnetwerk Techniek waarin je allemaal kan nadenken samen over 'Wat zijn innovaties?' 'Hoe pakken we dit aan?' Een soort lerend netwerk dat we aanbieden. En je kan je dan inschrijven voor evenementen, nieuwsbrieven, et cetera dan word je op de hoogte gehouden hiervan. Dus via de enquête in je mailbox kun je je hiervoor inschrijven. Deze livestream kun je nakijken maar mocht je nou denken: ik wil eigenlijk doorpraten met een van deze twee mannen of met andere collega's, wil je een keer koffiedrinken dan kun je je ook aansluiten door bijvoorbeeld Carolien Molenaar we zien nu haar mailadres in beeld even op te zoeken op LinkedIn of haar te bellen of te mailen en zij koppelt je dan direct aan een collega van ons. (Beeldtekst: Werkenbij.rijkswaterstaat.nl carolien.molenaars@rws.nl 06-24 83 78 85 kennismaken@rws.nl) En als je helemaal enthousiast bent en denkt 'ik wil meteen aan de slag': vacatures staan ook op www.werkenbijrijkswaterstaat.nl. Nou, dank jullie allemaal voor alle vragen die voorbij zijn gekomen. Jullie bedankt, Robbert en Joost. JOOST: Graag gedaan. We gaan afsluiten en we hopen dat iedereen nog een mooie dag heeft met veel technisch weer, heb ik gehoord. Wat is dat, technisch weer? -Dat is zonnig, boven de 20 graden... KIRSTIN: Technisch weer, dat gunnen we jullie. ROBBERT: We maken weleens als grapje, als we een object op moeten en het is lekker weer, dan is het: technisch weertje. JOOST: We staan ook weleens in de vrieskou buiten, hoor. KIRSTIN: Dat gelukkig wel. Heel veel technisch weer gewenst en hopelijk tot ziens. Dag. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op Werkenbij.rijkswaterstaat.nl Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2021)

Werken bij Rijkswaterstaat

Wil je weten welke techniekvacatures er op dit moment zijn? Kijk voor een actueel overzicht op de vacaturepagina.

Vragen over techniek bij Rijkswaterstaat? Neem contact op.

Lisa Groot (Campus recruiter)