Managementondersteuner Zoë bij Rijkswaterstaat: 'Ik moet constant schakelen en dat maakt het juist leuk’
Zoë Smit (21) is allesbehalve het type dat stilzit. Onlangs maakte ze een grote stap in haar jonge carrière: van retail naar een baan als managementondersteuner bij de overheid. Terwijl ze nog studeert voor haar diploma in E-business, werkt ze nu al vier maanden met veel plezier voor Rijkswaterstaat. ‘Eindelijk een plek waar ik kan groeien, zonder die dagelijkse sleur.’
Zoë had nooit gedacht dat ze op haar 21e al bij Rijkswaterstaat zou werken. ‘Ik dacht altijd dat je eerst jaren moest studeren voor je een kans maakte bij de overheid,' vertelt ze. ‘Maar dat is helemaal niet zo! Het voelt heel bijzonder dat ik hier nu al aan de slag kan, ook al zit ik nog midden in mijn studie.’
Alle kanten op
Na een tijdje in de retail te hebben gewerkt, wist Zoë dat ze iets anders wilde. ‘In de winkel voelde alles zo repetitief. Elke dag deed ik hetzelfde en ik had het gevoel dat ik vastzat. Ik wilde iets waar ik me écht in kon ontwikkelen en een plek waar ik niet elke dag hetzelfde hoefde te doen.’ Toen ze op zoek ging naar iets nieuws, kwam ze al snel bij Rijkswaterstaat terecht. ‘Deze organisatie is zo divers, je kunt hier letterlijk alle kanten op. Dat vond ik meteen heel aantrekkelijk.’
Wat Zoë vooral verraste, was hoe ze betrokken werd in het sollicitatieproces. ‘In de retail wordt vaak alles voor je bepaald: dit is je salaris, dit zijn je uren, klaar. Maar bij Rijkswaterstaat vroegen ze wat ik zelf in gedachten had. Hoeveel wilde ik werken? Wat vond ik een passend salaris? Dat voelde zó anders en heel fijn.’
Dynamiek in het dagelijkse werk
Als managementondersteuner is Zoë verantwoordelijk voor het plannen en bewaken van de agenda's van de klantmanagers. Ze begint haar dag standaard met een check: ‘Zijn er dubbele afspraken? Hebben de klantmanagers genoeg tijd om tussendoor even op adem te komen?’
Daarna categoriseert ze de e-mails en zorgt ze ervoor dat alles op rolletjes loopt. Maar ondanks dat sommige taken routine kunnen lijken, brengt de variatie in vraagstukken veel dynamiek. ‘Ik moet constant schakelen en dat maakt het juist leuk. Ik weet nooit precies wat de dag gaat brengen en dat houdt me scherp,' vertelt ze enthousiast.
Ook voelt ze een sterke betrokkenheid bij het grotere plaatje. ‘Ik zorg ervoor dat de klantmanagers op tijd en goed voorbereid bij hun afspraken zijn. Indirect draag ik bij aan het werk van Rijkswaterstaat, waardoor we allemaal veilig van A naar B kunnen komen. Dat geeft me echt voldoening.’
Een warm welkom
Een vaardigheid die voor Zoë in haar werk belangrijk is, is prioriteren. Al vanaf haar eerste dag kreeg ze daar veel mee te maken. ‘Maar mijn inwerkperiode voelde als een warm bad,’ glimlacht ze. ‘Iedereen was super behulpzaam, en ik kon altijd bij mijn collega’s terecht als ik iets niet begreep.’ Eén van de unieke uitdagingen waar Zoë nog steeds mee te maken heeft, zijn de vele afkortingen binnen Rijkswaterstaat. ‘Maar gelukkig is er een afkortingenlijst, dus dat komt wel goed’, voegt ze toe.
De werksfeer bij Rijkswaterstaat is volgens Zoë geweldig. ‘Het is hier zo fijn! We werken hard, maar we hebben het ook over leuke dingen, zoals wat we in het weekend hebben gedaan.’ Wat ze ook erg waardeert, is de openheid en gelijkheid binnen het team. ‘Er is hier geen strikte hiërarchie. Iedereen is gelijk en mijn mening wordt serieus genomen. Dat geeft me het gevoel dat ik echt meetel.’