Meer dan alleen papierwerk: werken bij Rijkswaterstaat als schadebehandelaar
Als schadebehandelaar bij de afdeling BJV Schade zit je midden in de praktijk: van schadeclaims op het water tot aansprakelijkheidsdiscussies op de weg. Shiba Fahim, jurist bij team Nautisch, maakte de overstap van de verzekeringswereld naar Rijkswaterstaat. ‘Had ik dit maar veel eerder gedaan!’
Shiba begon haar carrière als schadebehandelaar in de verzekeringsbranche.
Shiba begon haar carrière als schadebehandelaar in de verzekeringsbranche. Ze vond het werk interessant, maar miste iets: ‘In de verzekeringswereld ligt de nadruk heel erg op productie. Je krijgt dossiers, kijkt of ze binnen de polisvoorwaarden vallen en handelt ze af. Bij Rijkswaterstaat is dat volgens haar toch echt anders. ‘We gaan soms ter plekke kijken bij schades, werken met technische experts en voeren inhoudelijke discussies over aansprakelijkheidskwesties. Dat maakt het werk veel dynamischer.’
Van boeien tot bruggen
Binnen de schadeafdeling van Rijkswaterstaat zijn er verschillende subteams: letsel, claims, vorderingen en nautisch. Verder is er ook een expertise-team dat adviseert bij complexe dossiers voor claims en vorderingen bij schaderijdingen. ‘Bij mijn team, nautisch, behandelen we alle schadegevallen die te maken hebben met waterwegen. Bijvoorbeeld als een schip tegen een sluisdeur aanvaart of een boei meesleurt,’ vertelt Shiba.
‘Maar het kan ook de andere kant op werken: als een sluismeester een fout maakt en een schip daardoor schade lijdt, kan een claim bij ons terechtkomen.’ Ook op de weg lopen de schadedossiers uiteen. ‘Collega’s van mij behandelen schade aan vangrails, hectometerpaaltjes en asfalt, maar ook claims van burgers die schade oplopen door slecht wegdek.’
Shiba merkt op dat haar ervaring in de verzekeringsbranche haar een voorsprong geeft. ‘De tegenpartij is vaak een verzekeraar. Als je uit die wereld komt, weet je hoe verzekeraars denken. Je kunt elkaar daardoor makkelijker begrijpen. Dat helpt enorm bij besprekingen en het beoordelen van claims.’
Meevaren
Voor Shiba is er 1 ding dat haar werk bij Rijkswaterstaat echt bijzonder maakt: de variatie. ‘Als schadebehandelaar bij een verzekeraar zie je alleen het papierwerk: een dossier, een e-mail, een schadeformulier. Hier is het veel dynamischer. We gaan soms naar de schadeplek toe, samen met een expert en de tegenpartij. Of het nu gaat om schade aan een damwand, een sluis of een brug, we staan er letterlijk bij. Dat maakt het veel tastbaarder en interessanter.’
Verder is er volgens Shiba regelmatig de mogelijkheid om mee te kijken bij collega’s van andere afdelingen. ‘Bijvoorbeeld bij een weginspecteur om te zien wat zij doen, of meevaren met een schadecoördinator.’
Daarnaast is de werksfeer iets waar ze veel energie uit haalt. ‘Mensen denken vaak dat de overheid formeel en stijf is. Dat dacht ik zelf ook. Maar ons team is ontzettend divers – jong, oud, verschillende achtergronden – en het voelt echt als een hecht team. We kunnen bij elkaar terecht, er is ruimte voor gezelligheid en we hebben regelmatig uitjes.’
Een kans voor mensen uit de verzekeringsbranche
Voor wie nu in de verzekeringsbranche werkt en twijfelt over een overstap, heeft Shiba een duidelijke boodschap: ‘Niet twijfelen, gewoon doen! Ik zeg steeds tegen mezelf: had ik dit maar eerder gedaan. Je hoeft niet meteen alles te weten. Er is een divers aanbod aan trainingen en je leert enorm veel van collega’s. De mogelijkheden blijven me verbazen. Zelfs na 2 jaar ontdek ik nog steeds nieuwe dingen die hier kunnen.’