Wegenbouwadviseur: sleutelrol in duurzame vernieuwing van de Nederlandse wegen
Bio-based asfalt, warm-mix asfalt, hergebruik van materialen, verjongingsmiddelen: de toekomst van de wegenbouw ligt open. En wie impact wil maken, zit bij Rijkswaterstaat op de juiste plek. Fábio Arce werkt als adviseur wegenbouwmaterialen aan innovaties die Nederland vooruithelpen: duurzamer, veiliger en toekomstbestendig. ‘We blijven vernieuwen. En ik zie Rijkswaterstaat daarin nog steeds als koploper.’
Een van de innovaties waar Fábio aan werkt, is het gebruik van verjongingsmiddelen voor ZOAB-deklagen: bitumenemulsies die het verouderde asfalt soepeler maken en zo microscheuren herstellen en steenverlies (ook rafeling genoemd) tijdelijk stilleggen. ‘Het doel is om de levensduur van de deklaag te verlengen, zodat we minder vaak onderhoud hoeven uit te voeren’, legt hij uit. ‘Daarmee besparen we energie en bouwstoffen, en dragen we direct bij aan meer duurzaamheid en circulariteit.’
Proefvakken: de praktijk bepaalt
Om het onderzoek goed te onderbouwen, zijn er verschillende proefvakken aangelegd: korte stukken snelweg waarop nieuwe technieken of materialen in de praktijk worden getest. ‘We willen aantonen dat het verjongingsmiddel de levensduur met minimaal 3 jaar verlengt en dat de veiligheid gewaarborgd blijft,’ zegt Fábio. ‘Je brengt tenslotte een emulsie aan op het wegdek, dus we controleren streng op stroefheid en remvertraging. Veiligheid staat altijd voorop.’
Het team van Fábio werkt hiervoor nauw samen met ingenieursbureaus, onderzoeksorganisaties en leveranciers van verjongingsmiddelen. ‘Tot nu toe hebben we slechts 1 product volledig gevalideerd. Maar om eerlijke concurrentie mogelijk te maken bij aanbestedingen, streven we naar meerdere gevalideerde middelen. Zo blijven we onafhankelijk en houden we innovatie in de sector levendig.’
Een podium voor techniek
Fábio werkte 13 jaar bij een ingenieursbureau voordat hij overstapte naar Rijkswaterstaat. ‘Daar adviseerde ik gemeenten, provincies en ook Rijkswaterstaat over het herstellen van wegen. Nu zit ik aan de kant van de opdrachtgever en denk ik mee over landelijke richtlijnen.’ Een rol die impact heeft: ‘Andere organisaties kijken naar ons en volgen onze technische kaders. Wat wij bedenken, bepaalt mede de standaard in Nederland. Dat maakt het werk hier zo bijzonder: je ziet direct resultaat van je inzet.’
Hij benadrukt hoe belangrijk het is om de techniek leidend te laten zijn. ‘Er spelen altijd belangen als tijdsdruk, hinderbeperking of budget. Maar als we de techniek geen podium geven, komen we later in de problemen. Hier krijg je dus de ruimte om het dat podium te geven.’
Het werk is innovatief en dynamisch: je werkt echt aan de toekomst van Nederland
Bio-based
De wegenbouw staat voor grote veranderingen. ‘We zitten nu in de overgang van hot-mix naar warm-mix asfalt’, vertelt Fábio. ‘Door bij lagere temperaturen asfalt te produceren, besparen we veel energie en verlagen we CO2-uitstoot. Bijkomende voordelen van WMA zijn verminderde veroudering van het bitumen en verminderde emissies van organische stoffen zowel bij asfaltproductie als bij de verwerking.
Ook wordt gekeken naar manieren om meer gerecycled asfalt toe te passen in de deklaag en lopen er experimenten met bio-based bindmiddelen als alternatief voor olieproducten. ‘We staan op het punt deze technieken grootschalig in te voeren. Dat maakt het werk innovatief en dynamisch: je werkt echt aan de toekomst van Nederland.’
Een hecht team vol expertise
De afdeling GPO Wegen & Geotechniek is een hechte club van vakspecialisten, van wegontwerpers tot verkeersveiligheidsexperts. Fábio: ’Iedereen heeft zijn eigen expertise, maar we werken nauw samen. We delen casussen, denken met elkaar mee en helpen elkaar verder. Dat maakt het werk niet alleen leerzaam, maar ook collegiaal en prettig.’ Verder zijn de lijntjes met andere afdelingen en externe partijen kort. ‘Veel kan via Teams, maar ik zit ook graag op kantoor. Je krijgt hier echt de vrijheid om je werkweek zelf in te delen.’
Technisch en veelzijdig
Het werk van een wegenbouwadviseur is technisch, maar ook veelzijdig. Je hebt inhoudelijke kennis nodig van materialen, constructies en processen. ‘Maar minstens zo belangrijk is je nieuwsgierigheid,’ zegt Fábio. ‘Blijf je geïnteresseerd, wil je blijven leren? Dan pas je hier perfect.’
Een PhD is geen must, zolang je maar een HBO of WO-achtergrond hebt in civiele techniek, scheikunde of natuurkunde. ‘Sommige collega’s hebben een PhD, maar minstens zo belangrijk is praktische kennis en de bereidheid om zelf dingen te regelen en op te pakken. We zoeken een diverse mix van mensen, met uiteenlopende achtergronden. Dat maakt ons als team juist sterker.’
Volg je hart
En heb je een andere opleidingsachtergrond, maar wel affiniteit met wegenbouw? ‘Fábio: ‘Durf gewoon het gesprek aan te gaan! Rijkswaterstaat is een grote organisatie met volop kansen. Als je in de techniek werkt, kun je doorgroeien in je specialisme, maar ook overstappen naar een andere rol of een ander vakgebied. De organisatie staat open voor functiewisselingen en persoonlijke groei. Er is altijd ruimte voor ontwikkeling, dus volg vooral je hart.’