‘Kennis over Materiaalkunde is binnen Rijkswaterstaat bijzonder gewild’
Werk doen waar je echt achter staat: bij Rijkswaterstaat kan het
Haris Halilovic is net als trainee begonnen. De komende jaren wil hij met zijn kennis van slimme materialen een bijdrage leveren aan de duurzame ambities van Rijkswaterstaat.
Wie is Haris Halilovic
Kennismaking met Rijkswaterstaat
Haris kwam met de organisatie in contact tijdens zijn studie Werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven. Daar bood Rijkswaterstaat een minor over ‘Mobiliteit’ aan. Pas jaren later, na zijn master Materiaalkunde, kwam Rijkswaterstaat weer in beeld.
‘Kennis over Materiaalkunde is binnen Rijkswaterstaat bijzonder gewild’, zegt Haris. ‘Denk aan de offshore waar het er best wel hard aan toegaat. Zoutwater en staal gaan slecht samen. Dus kijken we nu naar materialen die minder last hebben van corrosie, zoals composieten.’
Van bouw tot end-of-life
Het interessante van Haris’ vakgebied is de enorme innovatie die plaatsvindt. Materialen worden steeds lichter en sterker. Bovendien kijkt men steeds strenger naar het gebruik van zeldzame grondstoffen en duurzaamheid en recycling: ‘We denken meer na over het proces van de bouw tot end-of-life.’
Haris wilde juist met deze expertise bij Rijkswaterstaat aan de slag omdat hij de organisatie als ‘één grote materiaalinkoper’ beschouwt. Het totale areaal van bruggen, sluizen maar ook offshore bestaat tenslotte uit een eindeloze hoeveelheid materialen.
Bovendien heeft Rijkswaterstaat de ambitie om in 2030 volledig circulair te gaan werken. Haris: ‘Dat is dus een geweldige uitdaging.’
Op zoek naar alternatieven voor lithium
Haris is zijn traineeship gestart met het onderzoek naar een vervangende motor voor een brug. ‘Een beetje buiten m’n comfortzone’, geeft Haris toe. Daarna volgt een opdracht waarbij hij een ketenanalyse uitvoert naar duurzame accu’s.
Met deze analyse wil Haris inzage krijgen in de voorraad van grondstoffen, zoals lithium en de mogelijke alternatieven. ‘We kijken daarbij ook naar de geopolitieke kant van de zaak.’
In maart 2023 start Haris’ laatste opdracht op zee. Daar staan masten met sensoren. Door de wind en het zilte water gaan deze meetapparaten vrij snel stuk.
Haris gaat onderzoeken welke materialen beter bestand zijn tegen de ruige condities. ‘Bij een defect moet je er met een helikopter heenvliegen. Als je dat kunt voorkomen bespaar je veel geld.’
‘Er is héél veel begeleiding. Je hebt altijd wel iemand in de buurt waar je vragen aan kunt stellen.’
Je krijgt heel veel begeleiding
Een belangrijke overweging van Haris om bij Rijkswaterstaat te werken, is de omvang van de organisatie. Het werk is zó veelzijdig en gevarieerd: ‘Ik raak hier nooit uitgeleerd. Je kunt op heel veel plekken je interesse en discipline kwijt. Dat spreekt me enorm aan.’
Het eerste half jaar van zijn traineeship zit er bijna op. Hoe ging het? Was er bijvoorbeeld wel voldoende begeleiding? Haris moet even lachen: ‘Er is héél veel begeleiding. Je hebt altijd wel iemand in de buurt waar je vragen aan kunt stellen.’
Kijk naar je intrinsieke motivatie
Voor wie ook een technische achtergrond heeft en voor de keuze van een carrière staat, heeft Haris een belangrijke tip: ‘Het ligt voor de hand om een keuze te maken die in het verlengde ligt van je studie. Je kunt ook kijken naar je intrinsieke motivatie: door iets te gaan doen waar je écht achter staat.’