‘Je hoeft maar ergens op te klikken en je weet direct de precieze afmetingen.’

300.000 m3 beton voor de Nieuwe Sluis Terneuzen

Wesley de Jong is als projectmanager bij BAM Infra via aannemerscombinatie Sassevaart verbonden aan de Nieuwe Sluis Terneuzen. Samen met zijn team draagt hij de verantwoordelijkheid voor een van de belangrijkste bouwelementen van het project: de betonwerken. Wat komt hier allemaal bij kijken? En hoe modern zijn de werkzaamheden rondom beton? Wij vroegen het hem.

De Nieuwe Sluis Terneuzen is straks een van de grootste sluizen van Europa. Logisch dus dat er enorm veel beton nodig is. Voor de bouw van de sluishoofden is in totaal namelijk zo’n 300.000 m3 aan beton nodig. Om dit te kunnen faciliteren, is er op het bouwterrein een eigen betonfabriek gebouwd. ‘Dit was veel efficiënter. Voor een klein werkje doe je dit in principe nooit. Maar voor zo’n groot project lag dit voor de hand. De landtong waarop de centrale staat zal op een gegeven moment verdwijnen’, aldus De Jong.

Van 3D naar 2D

Om ervoor te zorgen dat duidelijk is hoeveel beton er voor een bepaald onderdeel van de sluis nodig is, zijn ervan tevoren 3D-modellen van de sluis ontworpen. ‘Op de computer kun je deze tekeningen van binnen naar buiten bekijken. Zo kunnen we de betonstorts goed indelen.’ Om vervolgens te zorgen dat alle onderdelen ook daadwerkelijk gemaakt kunnen worden, worden de 3D-modellen daarna omgezet in 2D-tekeningen.

Volgens projectmanager De Jong helpt dit ook bij het beheersen van de hoeveelheid van het beton. ‘Alle betonstorts zijn al vooraf heel precies gemodelleerd. In de praktijk heb je weleens iets meer beton nodig, maar vaak kloppen de afmetingen in goed en zien we geen grote verschillen.’

‘Digitalisering heeft een enorme vlucht genomen’

In vrijwel ieder vakgebied zorgen technologische ontwikkelingen ervoor dat werkzaamheden steeds moderner worden. ‘Ik ben al 15 jaar in dit vakgebied bezig. Zo’n 10 jaar geleden moesten we nog veel handmatig berekenen en moesten we het alleen doen met 2D-tekeningen. Nu hoeft dat niet meer. De digitalisering heeft een enorme vlucht genomen’, zo zegt De Jong.

De digitalisering is vooral terug te zien in het ontwerpproces van tegenwoordig. De Jong: ‘Je hoeft maar ergens op te klikken en je weet direct de precieze afmetingen.’ Toch zit er volgens de projectmanager ook wel een andere kant aan de ontwikkelingen: ‘Het is soms nog wel een uitdaging om die ontwikkelingen ook buiten te vertalen naar het werk buiten. Daar loopt niet iedereen standaard met een iPad rond of met een holobril op. Op de bouwplaats wordt gewerkt met 2D-modellen en is het werk nog steeds arbeidsintensief.’

Desondanks is De Jong van mening dat de ontwikkelingen zich in de komende jaren zullen doorzetten. ‘Uiteindelijk beweeg je ook gewoon in die ontwikkelingen mee en ligt het aan de stand van de techniek.’ De betonstort van de Nieuwe Sluis verloopt voorspoedig. Inmiddels zijn alle vloeren gestort en is het team druk bezig met het storten van de wanden van de sluishoofden. Inmiddels torenen de wanden van de deurkassen en brugkelder al boven het maaiveld uit. Volg ons liveblog voor alle mijlpalen van dit project.

Op de hoogte blijven?

Wil je meer weten over de werkzaamheden aan de sluis en de draaibruggen in het Kanaal van Gent naar Terneuzen?

Bekijk ons liveblog