Annemieke van Woercom, Omgevingsmanager

Even voorstellen: Annemieke van Woercom. Ik ben omgevingsmanager bij het project Draaibruggen Kanaal van Gent naar Terneuzen (DKGT) en zorg voor afstemming met alle partijen die bij dit project betrokken zijn.

Denk aan het oog houden voor de belangen van omwonenden en bedrijven. Het regelen van vergunningen. De communicatie over stremmingen voor weg-, spoorweg- en scheepvaartverkeer.

'Het spannendste onderdeel is voor mij de afstemming met ProRail, vervoerders en de spoorgebonden bedrijven die gebruik maken van de spoorlijn over de brug bij Sluiskil.'

— Annemieke van Woercom (Omgevingsmanager)
(Een gele stoel aan een water. Er gaat een vrouw op zitten:) OPGEWEKTE MUZIEK Ik ben Annemieke van Woercom en ik ben omgevingsmanager voor Rijkswaterstaat op het project Draaibruggen Kanaal Gent-Terneuzen. (Een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Daaronder staat: Annemieke van Woercom, omgevingsmanager.) Ik heb de stoel hier neergezet omdat deze plek heel illustratief is voor ons project. Op de achtergrond zie je de brug van Sluiskil. Dat is een van de twee draaibruggen die wij met het project gaan renoveren en gaan ombouwen naar bediening op afstand. We doen dat om uiteindelijk de betrouwbaarheid en de levensduur van de brug te verlengen ten bate van uiteindelijk de scheepvaart de bereikbaarheid van de haven van Gent, van de haven Terneuzen. En je kunt hier ook zien als je hier een poosje aan het kanaal zit hoeveel scheepvaart er voorbijkomt. Dan zie je ook gelijk waarom die bruggen zo belangrijk zijn en het goed functioneren van de bruggen. Als omgevingsmanager ben ik de verbinding tussen het project en de buitenwereld. Dus alle partijen die wij op de een of andere manier raken met ons project daarvoor moet ik zorgen dat de afstemming met die partijen op een goede manier verloopt. Dus denk daarbij aan vergunningen die je moet regelen stremmingen voor wegverkeer, voor spoorwegverkeer, voor scheepvaart. Maar ook omwonenden of bedrijven die last krijgen van ons project of hinder hebben zorgen dat je die goed meeneemt daarin en ook oog houdt voor de belangen van die partijen. Het meest spannende moment is voor mij de afstemming die we moeten gaan regelen met ProRail en met de vervoerders en de spoorgebonden bedrijven hier in de omgeving. De brug Sluiskil, waar we hier zijn, daar gaat een spoorlijn overheen en voor bedrijven die afhankelijk zijn van die spoorlijn is dat ook echt de enige toelevering per spoor. En die kunnen eigenlijk geen stremmingen van het spoor gebruiken. Maar als wij de brug moeten ombouwen, hebben we wel stremmingen nodig. Dus die afstemming, waarbij je oog moet houden voor elkaars belangen en toch moet proberen om daaruit te komen voor mij is dat het meest spannende. (Het beeld wordt geel met bovenaan een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Beeldtekst: Zien hoe professionals werken aan de toekomst van onze infrastructuur? Volg ons liveblog.) DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT VERDER TOT HET EIND VAN DE VIDEO
Op de hoogte blijven?
Wil je meer weten over de werkzaamheden aan de sluis en de draaibruggen in het Kanaal van Gent naar Terneuzen?
Bekijk ons liveblog