De samenwerking met Rijkswaterstaat en de Vlaamse overheid is heel belangrijk

CEO North Sea Port over Kanaal Gent-Terneuzen: 'Samenwerking is de sleutel'

Rijkswaterstaat is druk bezig met werkzaamheden rondom het Kanaal van Gent naar Terneuzen, zoals bijvoorbeeld de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, is een goede samenwerking met belanghebbenden essentieel. Maar hoe gaat dit nu in de praktijk? We interviewden Daan Schalck, CEO van North Sea Port.

North Sea Port is de havenbeheerder van de hele kanaalzone. Volgens CEO Schalck speelt North Sea Port de rol van intermediair tussen overheden en het bedrijfsleven. 'Ook zijn we zelf een soort projectontwikkelaar. We rusten bijvoorbeeld locaties uit met kades, wegen en andere nutsvoorzieningen.'

Samenwerking met Rijkswaterstaat

Maar wat heeft Rijkswaterstaat nu precies te maken met North Sea Port? Schalck legt uit dat dit voornamelijk ligt in het nautische stuk. 'De samenwerking met Rijkswaterstaat en de Vlaamse overheid is heel belangrijk. Het is en blijft natuurlijk een internationale vaarweg.' Rijkswaterstaat beheert deze vaarweg aan de ene kant van de grens, de Vlaamse overheid het Vlaamse deel. Alle verantwoordelijkheden van de Vlamingen en Nederlanders zijn gebaseerd op oude verdragen, die al bestaan sinds het jaar 1800.

'Als je bijvoorbeeld kijkt naar commerciële ligplaatsen en kades, dan is het niet alleen de rol van de haven om deze te bouwen, maar ook om op zoek te gaan naar investeerders en privébedrijven die zich mogelijk rondom de vaarweg willen vestigen', aldus Schalck. Volgens de CEO neemt Rijkswaterstaat vooral de taken rondom veiligheid op zich en houdt North Sea Port zich meer bezig met de belangen van de planning van de scheepvaart.

Klein bedrijf met stakeholders van een multinational

De bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen is een enorm project met veel belanghebbenden. Volgens Schalck gaat de samenwerking met Rijkswaterstaat goed. 'We hebben te maken met behoorlijk complexe dossiers, maar we slagen er toch in om goede afspraken met elkaar te maken. Een voorbeeld van zo’n dossier is bijvoorbeeld het plaatsen van radars in het hele kanaal. Nederland en Vlaanderen vinden elkaar in de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie.'

Als grensoverschrijdende fusiehaven is het altijd spannend om met andere partijen in gesprek te gaan die niet altijd dezelfde belangen hebben. Schalck: 'Het kan zeker uitdagend zijn, maar dat hoort ook gewoon bij de taak van de havenbeheerder. We zijn een klein bedrijf, maar met stakeholders van een multinational. Het zit in onze genen om hiermee om te gaan.'

Samenwerking met omwonenden: ‘We gaan altijd de dialoog aan’

Het gebied waar North Sea Port de beheerder van is, is zo’n 10.000 ha groot. Rondom dit gebied krijgt het bedrijf natuurlijk ook te maken met omwonenden. Ook de afstemming met deze partij moet goed verlopen, om projecten te laten slagen. Volgens Schalck is er maar één manier om dit zonder al te veel problemen te laten verlopen. 'Wij gaan altijd de dialoog aan. In Vlaanderen samen met de provincie, bewonersgroepen en andere vertegenwoordigers en in Nederland doen we dit de gemeente Terneuzen en met dorpsraden. We blijven altijd in gesprek.'

North Sea Port ziet de toekomst voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen zonnig en spreekt haar verwachtingen over de manier van werken uit. 'Er verandert veel in het denken over projecten. Duurzaamheid is een steeds groter thema en in de toekomst zullen we toch echt veel meer data met elkaar moeten gaan delen. Zo blijven we in beweging,' sluit CEO Schalck af.

Op de hoogte blijven?

Wil je meer weten over dit soort werkzaamheden aan het Kanaal Gent-Terneuzen?

Bekijk ons liveblog