Harm Verbeek Omgevingsmanager Nieuwe Sluis Terneuzen

Even voorstellen: Harm Verbeek. Ik ben omgevingsmanager bij de Nieuwe Sluis Terneuzen. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat alle partijen rondom dit project tevreden zijn door ze goed te informeren en te betrekken en hinder zoveel mogelijk te beperken.

Het is daarbij belangrijk dat gebruikers en omwonenden van de sluis vooraf goed weten wat er gaat gebeuren en hoe dat gaat gebeuren. En dat we ook monitoren om te zien of we ons aan de gemaakte afspraken houden ten aanzien van bijvoorbeeld grondwaterstanden, trillingen en geluid.

Een spannend moment in dit project is als de oude middensluis gesloopt gaat worden. Deze sluis ligt aan de rand van de binnenstad en dat kan niet zonder geluidsoverlast.

—  Harm Verbeek (Omgevingsmanager)
(Een gele stoel. Er gaat een man op zitten:) Mijn naam is Harm Verbeek. Ik ben omgevingsmanager bij het project Nieuwe Sluis Terneuzen. (Een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Daaronder staat: Harm Verbeek, omgevingsmanager Nieuwe Sluis Terneuzen.) Ik heb de stoel hier neergezet omdat het precies op de rand is van het project en de omgeving. We zitten hier op een hoek met scheepvaart, wegverkeer met bewoning en een heel groot bouwproject. De rol die ik heb als omgevingsmanager, is om te zorgen dat alle partijen rondom het project geïnformeerd zijn. En door aan de voorkant te vertellen wat je gaat doen proberen wij de omgeving tevreden te houden. Het spannendste moment in het project is straks de sloop van de Middensluis. Dat is een oude sluis en die moet gesloopt worden, hier op de rand van de binnenstad en dat gaat tot een heleboel herrie leiden. Wat wij heel belangrijk vinden, is de relatie met de gemeente. Zowel de bestuurlijke kant alsook de ambtenaren. Want zij zorgen voor een heleboel besluitvorming waar wij elke dag mee te maken hebben. En dan is het mijn rol om te zorgen dat die besluitvorming ook goed blijft lopen. Het project Nieuwe Sluis Terneuzen is nodig omdat de scheepvaart hinder had bij het passeren van de sluizen. Voor de binnenvaart was er te weinig capaciteit en voor de zeevaart was maar één sluis beschikbaar. En straks hebben we twee zeesluizen en meer capaciteit voor de binnenvaart. En daarmee lossen we de wachttijden voor de zeevaart en de binnenvaart op. De uitdaging bij zo'n bouwproject als hier is om van tevoren te weten wat je gaat doen hoe je het gaat doen, dat ook aan de voorkant te vertellen aan de omgeving zowel aan de gebruikers van het sluizencomplex als de bewoners hieromheen. En wat we doen, is dat niet alleen zelf bedenken, met de aannemer maar ook voorleggen aan een bereikbaarheidsteam waarin we maatregelen bedenken, maar ook kijken of ze verbeterd kunnen worden of de overlast niet te groot is. En dat proberen we dan in het project mee te nemen achteraf evalueren we ook met die groep of de maatregelen goed geweest zijn. En wat we ook doen, is: we monitoren het geluid, de waterstand, de trillingen om aan de omgeving te laten zien dat we niet de overschrijdingen hebben waar ze bang voor zijn. (Het beeld wordt geel met bovenaan een pictogram van een oog met daarin de tekst: Door de ogen van... Beeldtekst: Zien hoe professionals werken aan de toekomst van onze infrastructuur? Volg ons liveblog.) OPGEWEKTE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO
Op de hoogte blijven?
Wil je meer weten over de werkzaamheden aan de sluis en de draaibruggen in het Kanaal van Gent naar Terneuzen?
Bekijk ons liveblog