Merijn kijkt mee: op weg met zelfvarend binnenvaartschip FactoFour

Het avontuur begint als mijn 11 jaar oude Skoda bij Willemstad op het schip wordt getild. Daarna stap ik zelf met de filmploeg aan boord van de FactoFour. Het is een modern binnenvaartschip met een capaciteit van 500 containers. Dat is groot, heb ik me laten vertellen.

De kajuit, die ik geen kajuit mag noemen, staat bovenop een moderne woning met volledige keuken, badkamer en ruim leefgedeelte. In de stuurhut, zoals ik de kajuit moet noemen van de schipper, is het allemaal strak afgewerkt en zie ik vooral veel beeldschermen. Het scherm schuin rechts voor de stoel van de schipper geeft weer waar het schip vaart en welke lijn het volgt. De schipper zelf staat relaxed met de filmploeg te praten. De FactoFour vaart namelijk zelf.

Vertrouwd en logisch

Ik moet zeggen dat ik niet hetzelfde gevoel kreeg als toen ik voor het eerst met losse handen in een Tesla zat op de snelweg A1. Dat was destijds best spannend, maar bij het schip voelde het gelijk vertrouwd en logisch ook. Nu is het op een gemiddelde vaarweg ook rustiger dan op de A1 en een schip vaart niet met 100 km/h. De schipper kan het daarom gemakkelijk van een afstandje in de gaten houden terwijl het schip z’n doet het werk.

Met de Tesla op de A1 was best spannend, maar bij het schip voelde het gelijk vertrouwd

Ingrijpen schipper

De schipper grijpt alleen in als het schip moet inhalen of bij het oversteken van het water om naar bakboord af te slaan. Maar daarna dirigeert de computer van Shipping Technology de FactoFour weer naar de uitgezette lijn. Een lijn die de computer heeft berekend op basis van de vele jaren die het schip en tientallen andere schepen met een computer aan boord hebben gemaakt de afgelopen jaren op de routes tussen Antwerpen, Rotterdam en Keulen.

Sluizen en bruggen

Bij de sluizen en bruggen blijft het mensenwerk en moet het schip af en toe nog wachten. Maar de scheepscomputers kunnen volgens Jelmer de Lange van Rijkswaterstaat in de toekomst communiceren met die objecten om ervoor te zorgen dat ze precies aankomen als de brug of sluis open gaat. Dat voorkomt wachttijden en onnodige uitstoot, omdat een schip even wat rustiger kan varen en minder remt en optrekt.

Het spannendste moment

Na ruim 2 uur varen, zit de reis er weer op en zijn we in Dordrecht. Alles is goed gegaan. Het spannendste moment bleek ik al achter de rug te hebben toen mijn auto op het dek werd getakeld. Hij moet er nu alleen nog af.

Wil je weten hoe dat zelfvarende schip op koers blijft? Bekijk dan binnenkort de nieuwe video van Bright Builders.

Op de hoogte blijven?

Wil je meer weten over de werkzaamheden aan de sluis en de draaibruggen in het Kanaal van Gent naar Terneuzen?

Bekijk ons liveblog