Wendbaar wegdek

De draaibrug is zeker niet het meest voorkomende type brug in Nederland. Maar het is wel het eerste concept dat een bredere en hoge overbrugging aankon. Wat zijn de voor- en nadelen van draaibruggen?

Dit artikel verscheen eerder in editie 11 van 2020 van de Quest.

Wind is geen probleem

Een basculebrug (waarvan het wegdek omhooggeklapt wordt) kan steeds meer wind vangen als hij opengaat. Maar het ‘windvangende oppervlak’ van een draaibrug wordt niet of nauwelijks groter als hij gaat draaien. En doordat het gewicht van de brug precies boven het draaipunt zit, is er niet heel veel kracht nodig om hem te laten draaien. Daardoor kan een draaibrug ook bij veel wind nog open en dicht. Een basculebrug blijft bij storm eerder gesloten.

Doordat het gewicht van de draaibrug precies boven het draaipunt zit, is er niet heel veel kracht nodig om hem te laten draaien

Geen schip te hoog

Als een draaibrug eenmaal openstaat, is er altijd voldoende doorvaarhoogte. Een hefbrug (een brug waarvan het hele wegdek wordt opgetild) heeft dat voordeel niet. Je kunt een hefbrug heel hoog maken, maar het houdt een keer op. En bij een basculebrug staat het wegdek vaak nog iets schuin als de brug open is, waardoor het deels boven de vaarweg hangt. Dat kan een beperking zijn voor schepen.

Een beetje geduld a.u.b.

Een draaibrug openen kost enige tijd. Als de brug dicht is, ligt het wegdek tussen de twee landhoofden (de overgangen tussen brug en vasteland) geklemd. De brug moet worden vrijgemaakt om te kunnen draaien. Afhankelijk van het type brug gebeurt dat door het draaiende deel wat op te tillen, of door bij de landhoofden een mechanisme weg te klappen. Het beweegbare stuk wegdek wordt daarna meestal eerst iets gekanteld, omdat het dan stabieler draait. En dan komt de brug pas in beweging. Dat maakt dat het openen van de brug wat langer duurt dan bij andere typen.

Aanvaringsgevaar

Een aanvaring tussen een brug en een schip komt niet vaak voor, omdat er tegenwoordig overal duidelijke seinen zijn. Juist bij draaibruggen kwamen voorheen nog weleens aanvaringen voor. Hoe dat kwam? Soms gingen schippers al varen tijdens het opendraaien van de brug. Als ze niet goed zagen naar welke kant hij opende, kon dat uitlopen op een aanvaring.

Per boot naar de storing

Het mechanisme waarmee een draaibrug open kan, is best ingewikkeld. Het bevat veel draaiende delen. Daarbij zit het mechaniek grotendeels verstopt in de pijler waarop de brug draait. Als er een storing is terwijl de brug openstaat, betekent dit dat je er met een bootje naartoe moet om de storing te kunnen verhelpen.

Op de hoogte blijven?

Wil je meer weten over de werkzaamheden aan de sluis en de draaibruggen in het Kanaal van Gent naar Terneuzen?

Bekijk ons liveblog