Wereldwijde megapuzzel

Over een paar jaar is de Nieuwe Sluis Terneuzen klaar. De onderdelen worden in een dozijn landen over de hele wereld gefabriceerd. Het moment suprême: als alle stukjes in elkaar gepast worden.

Dit artikel verscheen eerder in de Quest

Sjaak Michielsen heeft een baan om jaloers op te zijn: hij maakt voor zijn werk een puzzel. En niet zomaar een, maar een van de grootste ter wereld. Want als hij klaar is met leggen, is het eindresultaat de Nieuwe Sluis Terneuzen. Deze sluis maakt het Kanaal Gent-Terneuzen toegankelijk voor meer, voor grotere en voor zwaarder beladen zee- en binnenvaartschepen. Michielsen puzzelt natuurlijk niet alleen. Als senior adviseur assetmanagement van Rijkswaterstaat zit hij in het team dat de nieuwe sluis in 2023 voltooid zal hebben. Zijn taak is het om te zorgen dat de sluis, als die er eenmaal is, goed beheerd en onderhouden kan worden. ‘Dan zijn we klaar voor de toekomst’, aldus Michielsen.

Uit alle windstreken

De puzzelstukjes van de sluis worden op grond van strenge specificaties in verschillende landen gemaakt. Zo komen er afmeerpalen uit Duitsland, hout en beplatingsmateriaal uit Spanje, en damwanden en buispalen uit Luxemburg en Turkije. Natuurlijk wordt ook het nodige in Nederland gemaakt. Bijvoorbeeld 2 betonnen bodemroosters, die het water in de sluis omhoog en omlaag moeten brengen. Die worden ter plekke in Terneuzen gebouwd.

De sluisonderdelen komen uit 12 landen, inclusief Nederland

Deuren als flatgebouwen

Het spectaculairst zijn de sluisdeuren en de bruggen, die uit China komen. Het zijn de grootste onderdelen van de sluis. ‘De sluisdeuren zijn echt kolossen, te vergelijken met een flatgebouw’, licht Michielsen toe. ‘Ze zijn 58 m lang, 25 m hoog en 9 m breed. De bruggen zijn 84 m lang en 18 m breed.’ Een team van 10 mensen van aannemerscombinatie Sassevaart volgt continu het bouwproces in China om de kwaliteit te waarborgen. Zo wordt gezorgd dat bijvoorbeeld de brugdekken voldoen aan de strenge eisen. De komende 100 jaar moet er een flinke hoeveelheid auto’s en vrachtwagens overheen kunnen rijden.

3D-model

Het spannendste moment is als straks alle stukjes in elkaar gezet gaan worden. ‘De deur zelf wordt in China gemaakt’, vertelt Michielsen, ‘maar het mechanisme dat moet zorgen dat de deur kan bewegen is Nederlands fabricaat.’ Om te zorgen dat de puzzelstukjes zo goed mogelijk op elkaar aansluiten, wordt de sluis eerst ‘virtueel gebouwd’, met behulp van een 3D-model. Michielsen: ‘De ene partij werkt aan de staalconstructie, een ander maakt werktuigbouwkundige tekeningen en weer een ander civieltechnische tekeningen. Die tekeningen worden allemaal geüpload en in het 3D-model verwerkt. Dat signaleert dan gelijk of er nog problemen zijn. Misschien is er bijvoorbeeld een deur van 1 m breed ontworpen terwijl de ruimte waar die in moet komen te zitten maar 90 cm is. Zo wordt het hele ontwerp beoordeeld, en zorgen we dat al die verschillende onderdelen zo gemaakt worden dat ze precies passen.’

Op de hoogte blijven?

Wil je meer weten over de werkzaamheden aan de sluis en de draaibruggen in het Kanaal van Gent naar Terneuzen?

Bekijk ons liveblog