Do you ensure safety on the water?

Apply now

Vessel traffic control captain

The Netherlands has the busiest waterway network in the world. As a vessel traffic control captain you are responsible for shipping traffic that flows smoothly. In a safe way with an eye for the environment. You comply with the preconditions and environmental legislation imposed on shipping traffic. You carry out supervision and enforcement tasks such as inspections, permit checks and national and regional priorities.

(Een roze horizon. Een schip vaart door rustig water. Twee mannen zwaaien naar iemand op een vaartuig van Rijkswaterstaat.) VREDIGE MUZIEK WORDT GELEIDELIJK AAN STUWENDE MUZIEK RADIOCOMMUNICATIE Ja, goedemiddag. Wij komen de buitenhaven uit en gaan een stukje in de opvaart. MANNENSTEM: Ontvangen. Over and out. (Een man speurt met een verrekijker het water af.) VOICE-OVER: Bij Rijkswaterstaat zorgen wij er 24 uur per dag voor dat iedereen onder alle omstandigheden veilig en vlot gebruik kan maken van de vaarwegen. Onze verkeersleiders zijn daarbij onze handen en ogen op het water. ANTHONIE SCHROEVERS: Hiervoor heb ik gevaren. Je kent het huisje-boompje-beestjeverhaal: vrouw, kind, ik wou meer thuis zijn. Dus ik ben op zoek gegaan naar iets passends voor mij, iets nautisch. En zodoende ben ik bij Rijkswaterstaat terechtgekomen als verkeersleider. ANTHONIE: Het wordt voor u de oostsluis. Er is geen uitvaart. Nog driemaal tegenliggende vaart. MAN: Pascal, Pascal, de RWS 78. VOICE-OVER: Als mobiel verkeersleider zie je er vanaf een van onze dienstvaartuigen samen met je team op toe of de geldende regels worden nageleefd. Hierbij treed je op als handhaver en sta je voortdurend in contact met de vaartuigen in jouw omgeving en de collega's van de verkeerscentrales. Goedemiddag, Lode Vermorken, Rijkswaterstaat. LODE VERMORKEN: Wat me het meeste aanspreekt in mijn werk, is de vrijheid. Je mag zelf bepalen wat je doet en hoe je dat inplant. We werken in ploegendiensten, onregelmatig. De dienst zelf is iedere keer anders. (Aldus Lode Vermorken. Anthonie Schroevers:) DE STUWENDE MUZIEK SPEELT VERDER ANTHONIE: Mijn werkdag begint als volgt: we bespreken alles wat in het blokgebied gebeurt. Dus: wat zijn de bijzonderheden? Welke schepen varen er? Wat komt er aan in de havens? Dan is de wacht overgedragen, dus neem ik het over van mijn collega. En zo begint eigenlijk de werkdag voor ons. LODE: Samenwerken met collega's is heel belangrijk. De ideale collega, dat is een teamplayer, iemand waar je van op aan kan, iemand die aardig is, maar ook rechtvaardig is. Je moet weten wat je aan elkaar hebt. VOICE-OVER: Zoek je een dynamische baan in de scheepvaart waarbij je toch iedere dag weer thuiskomt? Misschien is Rijkswaterstaat dan wel wat voor jou. (Anthonie fietst fluitend naar huis. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op werkenbij.rijkswaterstaat.nl/vacatures. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2022.) ANTHONIE FLUIT EEN VROLIJK DEUNTJE

Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat is the executive organization of the Ministry of Infrastructure and Water Management and works every day to ensure a safe, liveable and accessible Netherlands. To this end, we protect the Netherlands against flooding and ensure that there is sufficient greenery and sufficient clean water. In addition, we ensure that everyone in the Netherlands can get from A to B smoothly and safely.

Working towards safety, mobility and quality of life

(A boy stands in the sea, shovelling sand. Voice-over:) TRANQUIL MUSIC VOICE-OVER: Safety, mobility and quality of life in the Netherlands. That's what Rijkswaterstaat is working on. We can't do that on our own. After all, traffic and water don't stop at national borders. In addition, there are increasing global challenges, such as adaptation to climate change, lack of space and scarcity of raw materials. So, we can't limit ourselves to thinking from a national point of view. Tackling global and cross-border challenges, requires international collaboration. Our country may be small, but Rijkswaterstaat is active at an international level. By identifying significant changes, we can act on them and play an important role where developments are concerned, such as climate, smart mobility, circularity and the provision of data and information. Additionally, we encourage and foster a knowledge-sharing culture. We ensure that we source knowledge from over the border and bring it back, that we develop knowledge together with international partners and that our knowledge can be found. Moreover, we offer our colleagues advice and support on complex European grant applications, by means of the Rijkswaterstaat Office for European Programmes. So we're working together, boundlessly and we're strengthening international bonds. Only through international collaboration can we face the challenges ahead and improve safety, mobility and quality of life together. (An aerial shot of the breakers. The Dutch coat of arms, next to: Rijkswaterstaat. Ministry of Infrastructure and Water Management. On-screen text: Improve safety, mobility and quality of life together.)

Requirements and licenses for Vessel traffic control captain:

Skipper License A / A-Patent / Groot Vaarbewijs A (GVB-A)

Holding this license allows you to navigate any inland waterway, including seaward boundaries such as the Waddenzee, the Zuid-Holland and Zeeuwse streams, and the IJsselmeer. However, for certain rivers like the Danube, Elbe, Rhine, and Weser (Above Minden), you'll need additional certifications demonstrating your "local knowledge" of these waterways.

With Skipper License A, you can operate:

  • Commercial vessels exceeding 38 meters in length.
  • Passenger ships designed to carry more than 12 people.
  • Tugboats and push boats exceeding 38 meters, even for leisure use.
  • Recreational boats stretching over 38 meters.
  • Boats involved in towing, pushing, or moving alongside another vessel that's 20 meters or longer.

Skipper License B / B-Patent / Groot Vaarbewijs B GVB-B) / Unions Patent (UB)

The B-Patent authorizes both commercial and non-commercial vessel operation on inland waterways up to seaward boundaries. Additional local knowledge certifications are required for specific rivers like the Danube, Elbe, Rhine, and Weser (Above Minden).

With Skipper License B, you can captain:

  • Commercial vessels at least 38 meters long.
  • Passenger ships for more than 12 passengers.
  • Tugboats and push boats exceeding 38 meters, intended for leisure.
  • Recreational boats over 38 meters in length.
  • Vessels involved in towing, pushing, or moving alongside another vessel that's 20 meters or longer.

Radar Patent

In addition to your navigation license, obtaining a radar patent is crucial for navigating using radar technology. This patent enables navigation on all Dutch inland waters and the entire Rhine using radar. Given the variable conditions and common low visibility scenarios on these waterways, radar navigation skills are invaluable.

VHF (Marifoon) Certification

Aside from safely maneuvering your vessel, you must also understand basic communication rules with other ships, locks, and ports. A basic VHF (Marifoon) certification for inland shipping communication ensures clear and effective communication across waterways.

Salary

You will receive a minimum of €2,615 and a maximum of €3,376 gross per month (government class 7). An irregularity allowance is added (approximately 20 to 30%), depending on the type and amount of shifts worked. This will further supplement your income. The amount of the allowances is stated in the Central Government Collective Labor Agreement.

Questions about traffic control captain? Please contact us

Nicole Noordhuis