Zorg jij voor een goede doorstroming?

Bekijk vacatures nautisch verkeer 23

Nautisch verkeer bij Rijkswaterstaat

Wist je dat de Nederlandse vaarwegen tot de drukste ter wereld horen? Logisch dat een goede doorstroming op onze vaarwegen begeleid wordt. Als je werkt op of aan het water bij Rijkswaterstaat, dan zorg jij daar samen met je team voor. Als (varend) verkeersleider of nautisch operator. Met of zonder nautische achtergrond kun jij je bij ons volop ontwikkelen. Benieuwd naar de nautische functies bij Rijkswaterstaat? Bekijk de video en lees snel verder.

(Een roze horizon. Een schip vaart door rustig water. Twee mannen zwaaien naar iemand op een vaartuig van Rijkswaterstaat.) VREDIGE MUZIEK WORDT GELEIDELIJK AAN STUWENDE MUZIEK RADIOCOMMUNICATIE Ja, goedemiddag. Wij komen de buitenhaven uit en gaan een stukje in de opvaart. MANNENSTEM: Ontvangen. Over and out. (Een man speurt met een verrekijker het water af.) VOICE-OVER: Bij Rijkswaterstaat zorgen wij er 24 uur per dag voor dat iedereen onder alle omstandigheden veilig en vlot gebruik kan maken van de vaarwegen. Onze verkeersleiders zijn daarbij onze handen en ogen op het water. ANTHONIE SCHROEVERS: Hiervoor heb ik gevaren. Je kent het huisje-boompje-beestjeverhaal: vrouw, kind, ik wou meer thuis zijn. Dus ik ben op zoek gegaan naar iets passends voor mij, iets nautisch. En zodoende ben ik bij Rijkswaterstaat terechtgekomen als verkeersleider. ANTHONIE: Het wordt voor u de oostsluis. Er is geen uitvaart. Nog driemaal tegenliggende vaart. MAN: Pascal, Pascal, de RWS 78. VOICE-OVER: Als mobiel verkeersleider zie je er vanaf een van onze dienstvaartuigen samen met je team op toe of de geldende regels worden nageleefd. Hierbij treed je op als handhaver en sta je voortdurend in contact met de vaartuigen in jouw omgeving en de collega's van de verkeerscentrales. Goedemiddag, Lode Vermorken, Rijkswaterstaat. LODE VERMORKEN: Wat me het meeste aanspreekt in mijn werk, is de vrijheid. Je mag zelf bepalen wat je doet en hoe je dat inplant. We werken in ploegendiensten, onregelmatig. De dienst zelf is iedere keer anders. (Aldus Lode Vermorken. Anthonie Schroevers:) DE STUWENDE MUZIEK SPEELT VERDER ANTHONIE: Mijn werkdag begint als volgt: we bespreken alles wat in het blokgebied gebeurt. Dus: wat zijn de bijzonderheden? Welke schepen varen er? Wat komt er aan in de havens? Dan is de wacht overgedragen, dus neem ik het over van mijn collega. En zo begint eigenlijk de werkdag voor ons. LODE: Samenwerken met collega's is heel belangrijk. De ideale collega, dat is een teamplayer, iemand waar je van op aan kan, iemand die aardig is, maar ook rechtvaardig is. Je moet weten wat je aan elkaar hebt. VOICE-OVER: Zoek je een dynamische baan in de scheepvaart waarbij je toch iedere dag weer thuiskomt? Misschien is Rijkswaterstaat dan wel wat voor jou. (Anthonie fietst fluitend naar huis. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op werkenbij.rijkswaterstaat.nl/vacatures. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2022.) ANTHONIE FLUIT EEN VROLIJK DEUNTJE

Klaar om aan de slag te gaan op of aan het water?

Ontdek onze functies:

Nautisch Operator

De mannen en vrouwen die bruggen en sluizen bedienen vanuit de centrale verkeersleiding zijn onze nautisch operators. De mensen die op locatie (brug of sluis) werken, zijn beter bekend als brug- en sluiswachter. Met behulp van slimme digitale systemen en camera’s bedien je op afstand diverse bruggen, sluizen en stuwen. Het is verantwoord werk waarbij goede communicatie van groot belang is.
Lees meer
Duidelijk zijn in je communicatie

Verkeersleider scheepvaart

Het weer, de windkracht, de hoogte van het water en de verkeersdrukte op het water: je hebt het niet in de hand. Dat maakt het werk als verkeersleider extra uitdagend en dat geen dag hetzelfde is. Maar wat er ook gebeurt, jij zorgt voor goede doorstroming van de scheepvaart. Als verkeersleider scheepvaart houd je het verkeer in de gaten vanaf een centrale post. Je voorziet alle vaarweggebruikers, beheerders en hulpdiensten op tijd van belangrijke verkeersinformatie. Zijn er afwijkende situaties of incidenten? Jij houdt het hoofd koel en beslist welke maatregelen je neemt.
Lees meer
Weer, wind of verkeersdrukte? Jij houdt het hoofd koel en beslist

Varend verkeersleider

Wat als je werkplek geen kantoor is, maar de Nederlandse vaarwegen? ’s Ochtends stap je aan boord van een van onze patrouillevaartuigen of snelle interventievaartuigen (Rhibs). Hiermee vaar je op grote rivieren, kanalen en meren in heel Nederland. Als buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) ben je bovendien verantwoordelijk voor het handhaven van wet- en regelgeving op het water. Een aantal mobiel verkeersleiders heeft ook de rol van Officier van Dienst (OVD). Een OVD wordt opgeroepen bij grotere incidenten en handelt samen met hulpdiensten de gevolgen van het incident af.
Lees meer
Het water als werkplek hebben

Gezagvoerder op het water

Als verantwoordelijke voor het schip en de bemanning beoordeel je de veiligheid en uitvoerbaarheid van binnenkomende vaaropdrachten. Vervolgens vertaal je deze naar werkzaamheden en instructies voor je collega’s. Ook ben je verantwoordelijk voor het houden van veiligheidsoefeningen en houd je toezicht op de scheepvaart en waterkwaliteit. Signaleer je knelpunten in de werkprocessen? Dan kom jij proactief met voorstellen voor efficiëntere en veiligere werkwijzen en methoden. Zo streef je ernaar om je werk elke dag beter te doen, samen met je collega-bemanningsleden.
Veiligheid en uitvoerbaarheid, als gezagvoerder houd jij de touwtjes in handen
Kilometer kanalen en rivieren
3.462
Kilometer zeetoegangsgeulen en zeecorridors
3.544
Sluiscomplexen
93
Bruggen
328

Ben jij klaar om te investeren in jouw toekomst?

Heb jij je mbo-diploma in de maritieme sector? Dan investeren wij in je opleiding tot gezagvoerder, verkeersleider of nautisch operator. Terwijl je aan de slag gaat in de praktijk word je intern opgeleid op kosten van Rijkswaterstaat.

Bovendien zijn er volop mogelijkheden om door te groeien. Al binnen drie jaar kun je, met de juiste opleidingen, doorstromen naar een functie zoals varend verkeersleider of verkeersleider scheepvaart.

Vragen over nautisch verkeer? Neem contact op.

Mireille van der Meer (Recruiter)