Zorgen dat iedereen veilig van A naar B kan
Bekijk vacatures weginspecteurWeginspecteur bij Rijkswaterstaat
Zorg jij dat het verkeer optimaal doorstroomt, in alle omstandigheden? Van een ongeluk in de avondspits tot drukte rond een evenement of een glad wegdek na een nacht sneeuw: als weginspecteur ga jij erop af en leid je alles in goede banen. Je weet precies welke maatregelen je moet inzetten om te zorgen dat iedereen weer veilig op weg kan. Een uitdagende functie waarin geen dag hetzelfde is.
Ben jij geschikt als weginspecteur?
Denk jij dat je het in je hebt om weginspecteur voor Rijkswaterstaat te zijn? We stellen de volgende eisen om weginspecteur te kunnen worden:
Jouw achtergrond
Je beschikt over een diploma op het niveau mbo 3 of 4. Een specifieke richting is daarbij niet vereist.
Rijbewijs
Je beschikt in ieder geval over een rijbewijs B, zodat je met een auto van Rijkswaterstaat de weg op kan.
In de buurt
Je woont op maximaal 45 minuten reistijd van de plaats die in de vacature vermeld staat, omdat je snel ter plaatse moet kunnen zijn. In verband met calamiteitendiensten is het een vereiste dat je vanaf jouw woonadres binnen 10 minuten op de in de vacature aangegeven (rijks)wegen, N-wegen of bijvoorbeeld een havenbedrijf in Rotterdam kunt zijn.
Opleiding
Belangrijk weetje: de opleiding tot weginspecteur kan je alleen bij Rijkswaterstaat volgen en deze start op je 1e werkdag.
Is er op dit moment geen vacature beschikbaar voor de functie van weginspecteur? Wacht dan rustig af, het is niet mogelijk om een open sollicitatie te doen.
Werken als weginspecteur: jouw taken
Veelgestelde vragen weginspecteur
Relevante werkervaring is niet een vereiste, maar het is wel van belang dat je goed kunt motiveren waarom je het wilt en wat je beeld van de rol is. Uiteraard is affiniteit met verkeer en veiligheid wel een pré.
Kevin Prins, een enthousiaste weginspecteur, vertelt: 'aan het begin van mijn dag check ik mijn dienstauto op de juiste werking van de drip, vloeistoffen en banden. Dan kijk ik voor welk traject ik die dag verantwoordelijk ben en neem ik de bijzonderheden door. Voor de overdracht gebruiken wij een app en ik bel altijd even met de collega van de voorgaande dienst of er bijzonderheden zijn.
Via de portofoon meld ik mijzelf beschikbaar voor de verkeerscentrale. Vervolgens vertrek ik naar het steunpunt welke bij mijn inzetgebied hoort, pak een bak koffie, en ga op pad! Het controleren op afwijkingen in het werkgebied (dit wordt schouwen genoemd) doen we rijdend. Hierbij pakken we zelf zaken op die gedaan moeten worden of die opvallen. Denk hierbij aan het weghalen van een stuk rubber van een autoband, of het afhandelen van schade aan de geleiderail (vangrail).
Ook zijn wij de gehele dienst inzetbaar voor het incidentmanagement: het afhandelen van alle pech en ongevallen op ‘onze’ wegen. Daarnaast controleren wij verkeersmaatregelen die neergezet zijn door de aannemers op veiligheid: kloppen de afzettingen volgens de daarbij horende tekeningen? Je bent de hele dienst bezig met veiligheid en doorstroming van het verkeer!'
Voor de functie weginspecteur is mbo werk- en denkniveau een vereiste. Hierbij gaat de voorkeur uit naar een afgeronde mbo-4 opleiding, een specifieke richting is daarbij niet vereist. Daarnaast beschik je in ieder geval over een rijbewijs B, zodat je met een auto van Rijkswaterstaat de weg op kan.
Lees ook altijd goed de bijzonderheden bij de vacature die openstaat. In verband met calamiteiten diensten is het een vereiste dat je vanaf jouw woonadres binnen 10 minuten op de in de vacature aangegeven (rijks)wegen, N-wegen of bijvoorbeeld een havenbedrijf in Rotterdam kunt zijn. Indien dit niet het geval is, kunnen wij jouw sollicitatie helaas niet verder in procedure nemen.
De opleiding tot weginspecteur is deels on-the-job en deels theorie. Je wordt gekoppeld aan een of meerdere mentoren. Met hen ga je op pad en aan de hand van een werkboek ga je steeds meer taken uitvoeren. Van meerijden en observeren naar steeds meer zelfstandig taken uitvoeren. Ook gaat de mentor met jou meerijden totdat jij zelfstandig aan de slag kan gaan.
Het (theoretische) incidentmanagement+ gedeelte wordt bij een externe aanbieder gedoceerd en bestaat uit meerdere modules, zoals bijvoorbeeld REVI (richtlijn eerste veiligheid bij incidenten), bergen, eerste hulp, en verkeersregelaar.
De opleidingsduur is ongeveer een jaar, dit is afhankelijk van de kennis waar je al over beschikt en hoe snel je de theorie en praktijk oppakt.
Na het voltooien van het praktijk en theorie gedeelte krijg je na het voeren van je eindverslag/gesprek, mentor en praktijkbegeleider de felbegeerde tweede streep!
Dat is erg wisselend, maar je hebt ongeveer tussen de 20 tot 25 collega’s in jouw team.
Het kan voorkomen dat er niets gebeurt op de weg. Op deze rustige momenten ben je bezig met het (administratief) verwerken van e-mail, eventueel invoeren van waarnemingen en schades, het onderhouden van je kennis (waaronder e-learnings), neem je de protocollen door en is er ook tijd om te socializen met je collega’s.
Voor iedereen kan dit verschillen, maar dat kan bijvoorbeeld zijn het moeten managen van meerdere incidenten tegelijkertijd. De meeste collega’s halen voldoening uit het werk als ze een groot incident hebben weten af te handelen. Het uitdagende is dat je nooit weet wat voor dienst je te wachten staat.
Er kan altijd wat onverwachts gebeuren, bijvoorbeeld: storm, een protest, begeleiden van een spoedtransport van een ambulance, achtervolging door de politie.
Complexe incidenten in goede banen leiden in samenwerking met ketenpartners (andere hulpdiensten) en wegverkeersleiders geeft veel voldoening.
Omdat een weginspecteur onregelmatige diensten werkt (vroeg, dag, laat of ‘s nachts) en ook in de weekenden en op feestdagen, is er sprake van een onregelmatigheidstoeslag. De hoogte is maandelijks afhankelijk van de soort gewerkte diensten (vroeg, laat of ’s nachts) en de hoeveelheid diensten die een weginspecteur werkt. In cao Rijk staat de hoogte van de toeslagen.
Een motivatiebrief is vaak een vereiste om te solliciteren. Hierna krijg je wel of niet een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek, hetzelfde geldt voor het tweede gesprek. Voordat het tweede gesprek plaatsvindt moet je een assessment maken. Tijdens de aanstellingsprocedure word je ook nog opgeroepen voor een medische keuring, die moet positief zijn.
Dit kan voor iedere standplaats verschillend zijn, maar over het algemeen dien je te beschikken over de volgende competenties: stressbestendigheid, besluiten kunnen nemen, klantgerichtheid, mondelinge uitdrukkingsvaardigheid, motiveren, flexibiliteit, empathisch vermogen, sociaal vaardig, anticiperen, accuraat werken en zelfontwikkeling.
Voor deze functie is een periodieke keuring vastgesteld, net als een aanstellingskeuring. Heb je vragen over de medische keuring? Neem dan contact op met de Werving & Selectie adviseur.
Ook gedurende je loopbaan dien je de opleidingen van het eerste jaar te herhalen. Heb je vragen over de frequentie of wat deze opleiding inhoud? Neem dan contact op met de Werving & Selectie adviseur.
Volg onze weginspecteurs
Benieuwd naar wat onze weginspecteurs meemaken?
Bekijk hun verhalen op Instragram