Houd jij de weg veilig?

Bekijk onze vacatures

Wegverkeersleider

Als wegverkeersleider bij Rijkswaterstaat waarborg je de veiligheid van de weggebruikers, hulpdiensten en ketenpartners op de weg. Door middel van camerabeelden en geautomatiseerde systemen handel je incidenten af en geleid je het verkeer in goede banen. Dit doe je vanuit de verkeerscentrale achter je computer via camerabeelden en geautomatiseerde systemen.

Is het erg druk? Zijn er ongevallen of werkzaamheden? Dankzij jou weten weggebruikers, hulpdiensten, mobiele verkeersleiders en informatiediensten precies wat er aan de hand is.

Wegverkeersleider Wieger van de Meerakker

Nooit had Wieger van de Meerakker kunnen bedenken dat een bezoekje aan de verkeerscentrale Zuid-Nederland tijdens zijn studie zou leiden tot een baan daar. Toch is dat wel het geval: inmiddels werkt Wieger alweer 7 jaar als wegverkeersleider bij onze verkeerscentrale in Helmond. Hij vertelt er graag meer over.
Lees het interview
‘Wegverkeersleider is echt een baan om trots op te zijn'

Is er op dit moment geen vacature beschikbaar voor de functie van wegverkeersleider? Wacht dan rustig af, het is niet mogelijk om een open sollicitatie te doen.

Nieuwsgierig?

Benieuwd of werken bij Rijkswaterstaat echt wat voor jou is? Laat je inspireren door onze collega’s. Ze vertellen je meer over het werk en de impact ervan. Interesse? Neem contact op met één van onze recruiters. De contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

Veelgestelde vragen

Relevante werkervaring is niet een vereiste, maar het is wel van belang dat je goed kunt motiveren waarom je het wilt en wat je beeld van de rol is.

Een gemiddelde dag bestaat niet! Je werkzaamheden zijn erg afhankelijk van bijvoorbeeld het weer en evenementen. De grote toestroom en verplaatsing van mensen heeft gevolgen voor het verkeer in Nederland. Als wegverkeersleider zorg jij samen met je collega's van zo'n 30-60 medewerkers per centrale voor een vlotte, veilige en milieubewuste doorstroming van het verkeer.

Je hebt minimaal een mbo-4 diploma of kunt aantonen dat je over mbo-4 werk- en denkniveau beschikt. Daarnaast is een rijbewijs B vereist en woon je maximaal 45 minuten reistijd van de verkeerscentrale. Voor sommige locaties is het relevant om in bezit te zijn van een auto, het openbaar vervoer rijdt niet altijd ’s nachts.

Bij indiensttreding start de opleiding van de wegverkeersleider. Deze opleiding duurt 5 maanden tot 1 jaar, afhankelijk van de verkeerscentrale. Hierin zit verschil, omdat de ene centrale verantwoordelijk is voor meer objecten (tunnels) dan de andere centrale. De opleiding is zowel intern op de verkeerscentrale als landelijk bij de Gele Academie waarbij je samen met andere nieuwe wegverkeersleiders (ook van andere centrales) training krijgen.

De teamgrootte varieert per centrale, maar is meestal 30-60 medewerkers per centrale.

Het kan voorkomen dat er niets gebeurt op de weg. Op deze rustige momenten ben je bezig met het onderhouden van je kennis (waaronder e-learnings), neem je de protocollen door en is er ook tijd om te socializen met je collega’s. Als wegverkeersleider sta je namelijk altijd ‘aan’ en dat kan betekenen dat je af en toe luncht achter je bureau. Er zijn pauzemomenten waarin je even je benen kan strekken, dan neemt een collega het even van je over (maar in de spits kan dit soms lastig zijn).

Voor iedereen kan dit verschillen, maar dat kan bijvoorbeeld zijn het moeten managen van meerdere incidenten tegelijkertijd. De meeste collega’s halen voldoening uit het werk als ze een groot incident hebben weten af te handelen. Het uitdagende is dat je nooit weet wat voor dienst je te wachten staat.

Er kan altijd wat onverwachts gebeuren, bijvoorbeeld: storm, een protest, begeleiden van een spoedtransport van een ambulance, achtervolging door de politie. Complexe incidenten in goede banen leiden in samenwerking met ketenpartners (andere hulpdiensten) en weginspecteurs geeft veel voldoening.

Het is voor alle standplaatsen noodzakelijk om binnen 45 minuten op de centrale te zijn. Dit heeft te maken met de vroege- en nachtdiensten en omdat je opgeroepen kunt worden om een dienst te draaien, bijvoorbeeld bij uitval van een collega. Daarnaast is het fysiek zwaar om na een lange nachtdienst nog meer dan 45 minuten naar huis te moeten rijden.

Het is wenselijk om in bezit te zijn van een auto omdat je regelmatig cursussen volgt in het land, vanwege de maximale reistijd en wisselende roosters. De meeste locaties van de verkeerscentrale zijn niet of nauwelijks met het openbaar vervoer te bereiken of de dienstregeling sluit niet aan de op diensten (vroeg, laat, ’s nachts). Maar als je dichtbij woont kan natuurlijk een ander vervoersmiddel (bijvoorbeeld een fiets) ook goed zijn.

Omdat een wegverkeersleider onregelmatige diensten werkt (vroeg, laat of ‘s nachts) en ook in de weekenden en op feestdagen, is er sprake van een onregelmatigheidstoeslag. De hoogte is maandelijks afhankelijk van de soort gewerkte diensten (vroeg, laat of ’s nachts) en de hoeveelheid diensten die een wegverkeersleider werkt. In cao Rijk staat de hoogte van de toeslagen.

Voor iedere centrale ziet het selectietraject er verschillend uit. Een motivatiebrief is vaak een vereiste om te solliciteren. Hierna krijg je wel of niet een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek, hetzelfde geldt voor het tweede gesprek. Voordat het tweede gesprek plaatsvindt moet je een assessment maken. Tijdens de aanstellingsprocedure word je ook nog opgeroepen voor een medische keuring, die moet positief zijn.

Dit kan voor iedere centrale verschillend zijn, maar over het algemeen dien je te beschikken over de volgende competenties: helicopterview, communicatief sterk, stressbestendig, oplossingsgericht, flexibel, zorgvuldig en zelfstandig, maar ook in teamverband (met collega’s en ketenpartners) kunnen werken.

Vragen over de functie wegverkeersleider?

Maaike Fennis (Wegverkeer)

Word jij onze nieuwe wegverkeersleider?

Klik op de blauwe button, kies jouw regio en solliciteer direct!

Bekijk onze vacatures